Muziek in meerdere kamers

Pagina: 1
Acties:

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-12-2025

TeGek

Engineer in hart en nieren.

Topicstarter
Mijn vrouw en ik hebben besloten dat wij ons huidige verlaagde plafond eruit gaan laten halen en een nieuwere modern plafond in laten bouwen. Het mooie is dat ik dan meteen ervoor kan zorgen dat we muziek in elke kamer krijgen.

Nou is het waarschijnlijk vloeken in de kerk maar de kwaliteit van de muziek maakt ons niet enorm uit, zolang het maar goed genoeg is voor feestje/tijdens het koken/etc.

nu is mijn idee bij Conrad enkele plafond speakers te bestellen en alle kabels centraal naar de stoppenkast laten trekken. lekker als op 1 centrale plek.

Nu zit ik te denken aan de volgende zaken waar hopelijk wat tweakers ook mee gestoeit hebben:
  • Waar sluit ik de speakers op aan? in totaal zal ik zo'n 16 of 18 speakers door het hele huis hebben. Ik wil in bepaalde gebieden de speakers kunnen muten/volume kunnen regelen, hierdoor dacht ik aan verschillende kleine goedkope versterkers per kamer welke ik aansluit op Klikaan/klikuit kastjes.
  • Hoe regel ik het volume? IR is niet echt een optie gezien de meerdere kamers, nieuwe control panels infrezen heb ik liever ook niet. Het geluid op maximaal zetten en virtueel regelen lijkt mij wel prima. maar hoe doe ik dit dan per kamer?
  • Ik zal maar 1 enkele input hebben; een airplay station. het is dus niet nodig om in elke kamer apart geluid te hebben.
  • Het gaat enkel om webradio/MP3tjes, ik wil liever geen oplossingen zoals Sonos/Logitech Squeezebox omdat deze niet in te bouwen zijn in het nieuwe plafond.
Ik hoop dat mijn mede-tweakers mij kunnen helpen dit tot een mooie oplossing te breien!

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

Verwijderd

Dat wordt een flinke en dure klus als je het goed wilt doen. Ik heb er in het verleden ook aan zitten denken maar wat je beschrijft is inmiddels wel achterhaald. Multi-room met audiobekabeling heeft gewoon teveel nadelen en hoge kosten, of het wordt hobby knutsel werk. Met UTP-bekabeling is al beter maar het gemakkelijkste is draadloos. Het zeer goede bediengemak vanaf tablet of smartphone zit er dan standaard al bij.

Koop liever zoiets als een Sonos. Je kunt je eigen speakers aansluiten op een Sonos Connect. Dat hebben wij uiteindelijk ook gekozen en bevalt meer dan uitstekend. Vooral de fijne bediening en goede geluidskwaliteit maakt het verschil, plus veel extra's zoals internet radiostations, gewoon 's-ochtends de Amerikaanse radio aan zonder gedoe.

De Sonos Connect Amp heeft er ook een eigen versterker bij. Dan ben je met een paar Connects + plafond- of wandspeakers klaar. Al zou ik ook kijken naar de nieuwe Sonos Play 1, zo opvallend zijn die ook niet, de versterker is dan al ingebouwd.

Artikel wat ik nog in de favorieten had staan over multi-room bedraad: http://www.fwdmagazine.be...tergrond-multiroom-audio/