CAA keuze tussen zelfbouw NAS of Synology SD712+ of mac mini

Pagina: 1
Acties:

• 0fficer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-06-2022
Zoals de titel het al zegt ben ik opzoek naar een NAS/Server met wat meer mogelijkheden. Ik zal hieronder een idee geven wat ik ermee wil en wat de randvoorwaarden zijn.

Wat wil je bereiken?
Een stabiele NAS/Server met veel mogelijkheden die ik kan inzetten voor:
- Automatische backups met Time Machine
- Storage
- Web server (hobby)
- Mail server (hobby)
- DNS server (hobby)
- Cloud opslag (liefst met seafile)
(optionele opties)
- delen iTunes bibliotheek
- klooien met Linux en/of DSB varianten
- OpenVPN server

Wat mag het gaan kosten?
Maximaal 1000 euro.

Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Als Mac gebruiker heb ik een voorkeur voor een mac mini, maar als tweaker vind ik het leuk om met Linux of andere OS'en te spelen. Zelf beheer ik een VPS waar verschillende websites op draaien, dus Linux of DSB is me redelijk bekend. De Synology spreekt me weer aan als mac gebruiker vanwege de gebruikersinterface en het gemak van installeren. Dus heb ik een voorkeur? >:)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Time machine backup server voor 2 macbook laptops. Webserver voor hobby projecten en een mailserver voor privemail van een eigen domein. De NAS/server of Mac mini gaat in de meterkast staan, dus het verplicht om het apparaat via een terminal of client vanaf de andere macbooks te benaderen. Verder is het essentieel dat ik mijn data op het apparaat kan benaderen als ik ergens anders in de wereld ben.

Voorbeeld zelfbouw NAS
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 158,99€ 158,99
1ASRock B85M-ITX€ 71,90€ 71,90
2Seagate STx000VN000, 4TB€ 164,90€ 329,80
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 66,20€ 66,20
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 138,90€ 138,90
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 58,-€ 58,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 823,79

Voorbeeld Synology NAS
#ProductPrijsSubtotaal
1Synology DiskStation DS713+€ 409,95€ 409,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 739,75

Mac mini spreekt voor zich. Ik zou denk ik de goedkoopste versie kopen en het geheugen vervangen door sneller geheugen. Daarnaast ook 2 andere 2.5" HD's erin gooien. Uiteindelijk kom ik dan ook wel richting de 900 euro.

Zouden jullie me wat advies willen geven over de configuratie van de zelfbouw NAS?
Het voordeel van zelfbouw is de mogelijkheid om uit te breiden, alhoewel ik de kans klein acht dat dat binnen nu en 2 jaar zal gebeuren. Het voordeel van de mac mini is dat het waarschijnlijk met de OS X 10.9 en de server upgrade wel goed zal werken en de compatibiliteitsproblemen minder zullen zijn.
De Synology NAS lijkt heel goed, maar ik ben bang dat de cloud oplossing niet zo veilig (encryptie) is als seafile op Linux. Daarnaast is linux of BSD veel uitgebreider te configureren.

Hebben jullie tips en adviezen?

Alvast dank!

• Jonathan-458
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-02 20:21
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Synology, heb 1x zelf een NAS op gezet maar hiervoor heb je beduidend meer tijd en geduld nodig. Als jij daar zelf zin in hebt om continue te updaten en te onderhouden moet je het doen anders zou ik je toch een Synology aanraden, lekker gemakkelijke setup and forget, eens in de zoveel tijd effe de DSM updaten en of mensen/folders/rechten wijzigen etc. super gemakkelijk en zeer efficiënt.

Daarnaast bied de Synology eigenlijk alles wat je zou willen,ook zijn er nog custom packages voor het apparaat zowel via hen direct als andere partijen en maakt de DSM elk jaar weer flinke stappen vooruit.

*EDIT*
Mijn enigste vraag is eigenlijk waarom je gelijk voor de DS713+ gaat en niet de DS213+ overweegt?
- Gaat zeker om de virtualisatie mogelijkheden

*Zou overigens nog heel effe wachten als je voor een synology gaat want de 2014 modellen komen binnenkort uit.*

[ Voor 10% gewijzigd door Jonathan-458 op 02-11-2013 22:36 ]

• 0fficer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-06-2022
Het scheelt wel wat in performance. Ik heb geen zin om over 2 jaar tegen het feit aan te lopen dat de CPU op 100% staat als ik wat films aan het downloaden ben en er tegelijkertijd nog een aantal andere processen aan de gang zijn. Daarnaast is het geheugen ook 1gig ipv 512 mb.

Denk je dat de performance verschillen niet te merken zullen zijn?

Ik kan eventueel ook uitbreiden met de DX513 mocht ik meer ruimte nodig hebben in de toekomst, alhoewel ik dat scenario niet zo heel erg logisch vind.

[EDIT]
Wel een goede tip van de 2014 modellen. In de pricewatch zijn ze al te zien. Ik ga dan denk ik toch een goedkopere variant kiezen, ik kan dan helaas niet uitbreiden, maar zoals ik al zei is dat waarschijnlijk geen groot probleem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Synology DiskStation DS214+€ 314,-€ 314,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 643,80

Bedankt voor het advies!

[ Voor 59% gewijzigd door 0fficer op 03-11-2013 16:18 ]

• Jonathan-458
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-02 20:21
Ben ook in het bezit van de DS207+ waar Cloud en VPN op ontbreken, heb voor deze vpn via de router lopen, toegang tot bestanden loopt nog steeds vlotjes terwijl mail,web en audio gewoon ook lekker blijven werken, bij downloads via torrents heb ik geen last van haperingen zowel niet bij LAN als over internet benaderingen. Als ik nieuwsgroepen gebruik en de snelheid gaat boven de 10MB dan merk ik wel vertraging bij de DS207+ de DS211+ heeft hier geen last van.

Weet overigens niet hoe de DS207+ en DS211+ preseteren bij het streamen van uhd materiaal, HD gaat gewoon perfect zonder echte impact op beide.

Als je toch van plan bent om alles voor de volle 100% te gaan gebruiken en de mogelijkheid tot bay extension wilt behouden en eventueel van de virtualisatie mogelijkheden gebruik wilt maken en future proof zijn tot zo ver dat kan dan moet je voor de DS7 + serie gaan.

Maar als je grotendeels van de mogelijkheden wilt gebruiken om te hobbyen en niet echt serieus op langer termijn gaat gebruiken dan zou ik toch voor de DS2 + serie gaan, de DS7 is infeite gewoon een small tot medium/large enterprise solution.