Zoals de titel het al zegt ben ik opzoek naar een NAS/Server met wat meer mogelijkheden. Ik zal hieronder een idee geven wat ik ermee wil en wat de randvoorwaarden zijn.
Wat wil je bereiken?
Een stabiele NAS/Server met veel mogelijkheden die ik kan inzetten voor:
- Automatische backups met Time Machine
- Storage
- Web server (hobby)
- Mail server (hobby)
- DNS server (hobby)
- Cloud opslag (liefst met seafile)
(optionele opties)
- delen iTunes bibliotheek
- klooien met Linux en/of DSB varianten
- OpenVPN server
Wat mag het gaan kosten?
Maximaal 1000 euro.
Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Als Mac gebruiker heb ik een voorkeur voor een mac mini, maar als tweaker vind ik het leuk om met Linux of andere OS'en te spelen. Zelf beheer ik een VPS waar verschillende websites op draaien, dus Linux of DSB is me redelijk bekend. De Synology spreekt me weer aan als mac gebruiker vanwege de gebruikersinterface en het gemak van installeren. Dus heb ik een voorkeur?
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Time machine backup server voor 2 macbook laptops. Webserver voor hobby projecten en een mailserver voor privemail van een eigen domein. De NAS/server of Mac mini gaat in de meterkast staan, dus het verplicht om het apparaat via een terminal of client vanaf de andere macbooks te benaderen. Verder is het essentieel dat ik mijn data op het apparaat kan benaderen als ik ergens anders in de wereld ben.
Voorbeeld zelfbouw NAS
Voorbeeld Synology NAS
Mac mini spreekt voor zich. Ik zou denk ik de goedkoopste versie kopen en het geheugen vervangen door sneller geheugen. Daarnaast ook 2 andere 2.5" HD's erin gooien. Uiteindelijk kom ik dan ook wel richting de 900 euro.
Zouden jullie me wat advies willen geven over de configuratie van de zelfbouw NAS?
Het voordeel van zelfbouw is de mogelijkheid om uit te breiden, alhoewel ik de kans klein acht dat dat binnen nu en 2 jaar zal gebeuren. Het voordeel van de mac mini is dat het waarschijnlijk met de OS X 10.9 en de server upgrade wel goed zal werken en de compatibiliteitsproblemen minder zullen zijn.
De Synology NAS lijkt heel goed, maar ik ben bang dat de cloud oplossing niet zo veilig (encryptie) is als seafile op Linux. Daarnaast is linux of BSD veel uitgebreider te configureren.
Hebben jullie tips en adviezen?
Alvast dank!
Wat wil je bereiken?
Een stabiele NAS/Server met veel mogelijkheden die ik kan inzetten voor:
- Automatische backups met Time Machine
- Storage
- Web server (hobby)
- Mail server (hobby)
- DNS server (hobby)
- Cloud opslag (liefst met seafile)
(optionele opties)
- delen iTunes bibliotheek
- klooien met Linux en/of DSB varianten
- OpenVPN server
Wat mag het gaan kosten?
Maximaal 1000 euro.
Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Als Mac gebruiker heb ik een voorkeur voor een mac mini, maar als tweaker vind ik het leuk om met Linux of andere OS'en te spelen. Zelf beheer ik een VPS waar verschillende websites op draaien, dus Linux of DSB is me redelijk bekend. De Synology spreekt me weer aan als mac gebruiker vanwege de gebruikersinterface en het gemak van installeren. Dus heb ik een voorkeur?
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Time machine backup server voor 2 macbook laptops. Webserver voor hobby projecten en een mailserver voor privemail van een eigen domein. De NAS/server of Mac mini gaat in de meterkast staan, dus het verplicht om het apparaat via een terminal of client vanaf de andere macbooks te benaderen. Verder is het essentieel dat ik mijn data op het apparaat kan benaderen als ik ergens anders in de wereld ben.
Voorbeeld zelfbouw NAS
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4440 Boxed | € 158,99 | € 158,99 |
| 1 | ASRock B85M-ITX | € 71,90 | € 71,90 |
| 2 | Seagate STx000VN000, 4TB | € 164,90 | € 329,80 |
| 1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 66,20 | € 66,20 |
| 1 | Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10 | € 138,90 | € 138,90 |
| 1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 58,- | € 58,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 823,79 | |
Voorbeeld Synology NAS
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 2 | Seagate STx000VN000, 4TB | € 164,90 | € 329,80 |
| 1 | Synology DiskStation DS713+ | € 409,95 | € 409,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 739,75 | |
Mac mini spreekt voor zich. Ik zou denk ik de goedkoopste versie kopen en het geheugen vervangen door sneller geheugen. Daarnaast ook 2 andere 2.5" HD's erin gooien. Uiteindelijk kom ik dan ook wel richting de 900 euro.
Zouden jullie me wat advies willen geven over de configuratie van de zelfbouw NAS?
Het voordeel van zelfbouw is de mogelijkheid om uit te breiden, alhoewel ik de kans klein acht dat dat binnen nu en 2 jaar zal gebeuren. Het voordeel van de mac mini is dat het waarschijnlijk met de OS X 10.9 en de server upgrade wel goed zal werken en de compatibiliteitsproblemen minder zullen zijn.
De Synology NAS lijkt heel goed, maar ik ben bang dat de cloud oplossing niet zo veilig (encryptie) is als seafile op Linux. Daarnaast is linux of BSD veel uitgebreider te configureren.
Hebben jullie tips en adviezen?
Alvast dank!