Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vervloekte PC (random crashes en meer)

Pagina: 1
Acties:

• RBens
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-11 12:32
Hallo Tweakers, ik heb wederom jullie hulp nodig...

Een korte voorgeschiedenis van mijn computerproblemen:
1: Random crashes waarbij het scherm veranderde in vage regenboogkleuren ("experts" zeiden dat 't mijn videokaart was, dus deze is vervangen)
2: Random freezes, reboots, crashes en soms een bluescreen met slechts "hardware malfunction, contact manufacturer o.i.d.". Na memtest en geheugen handmatig testen werd me aangeraden de voeding te vervangen. Dit was een Thermaltake 750watt welke door iedereen als ontzettend slecht werd bevonden. Deze is vervangen door een 850watt Seasonic die ik toevallig gewonnen heb.
* In de tussentijd is de computer schoongemaakt en meerdere keren opnieuw geinstalleerd inclusief een biosupdate.

Daarna ging alles een hele tijd prima, geen crashes o.i.d. meer. Vandaag is er echter weer iets vaags gebeurd. Toen ik in een spel zat werden mijn beide beeldschermen zwart en het toetsenbord en muis stopte ermee, de PC bleef echter gewoon aanstaan. Daarna kon ik mijn PC weer opstarten maar de randapparatuur bleef uit. Na de PC helemaal uit te zetten en te ontkoppelen van de stroom (incl randapparatuur) en weer opnieuw te starten doet de PC het nu weer, maar ik ben nog steeds huiverig dat er iets goed mis is...

PC specs:
- ASrock z77 Fatal1ty Performance
- I5 2500k (niet overgeklokt) met Antec H100 koeling
- 850w Seasonic voeding
- 16gb Corsair Vengeance (4x4) ddr3
- Nvidia 760GTX
- 128gb SSD (volgens mij Crucial M4)
- 1tb Seagate nog iets nieuwe HD
- Aerocool Xpredator

PC blijft zo'n 30-40 graden dus daar kan het ook niet aan liggen...

Alle suggesties zijn welkom!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:24

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Het zou kunnen dat je voeding je mobo en cpu heeft meegenomen.

Probeer eens Furmark/memtest+/prime95 te draaien.

[ Voor 29% gewijzigd door Damic op 03-11-2013 01:37 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een M4 .... controleer de firmware van je SSD eens en/of installeer de laatst beschikbare versie. Mogelijk heb je last van de 5000 uren power-on hours bug.

[ Voor 23% gewijzigd door redfoxert op 03-11-2013 01:39 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Omdat je monitoren ook uitvielen, zou ik ook een externe oorzaak niet uitsluiten. Spanningspieken o.i.d. Maar dan zou ik ook andere problemen in het huis verwachten, zoals lampjes die (te) snel kapot gaan en dergelijke.

• RBens
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-11 12:32
KopjeThee schreef op zondag 03 november 2013 @ 13:59:
Omdat je monitoren ook uitvielen, zou ik ook een externe oorzaak niet uitsluiten. Spanningspieken o.i.d. Maar dan zou ik ook andere problemen in het huis verwachten, zoals lampjes die (te) snel kapot gaan en dergelijke.
Dan kan ik nu wellicht eindelijk iets achter mijn lampen-uitgaven gaan zoeken? Want ja, regelmatig worden er lampen vervangen! Het is een studentenhuis, dus wat dat betreft vrees ik dat ik er weinig aan kan doen / het een maanden-jaren durend traject wordt om op te lossen...

Is er een manier om mijn P.C. dan "veiliger" te maken? Ik weet dat er van die stekkerdozen zijn tegen hoogspanning door bliksem e.d. maar geen idee of het ook voor deze problemen kan helpen...

Als het er voor zorgt dat (net als in het verleden) mijn PC-onderdelen blijven crashen wordt het in ieder geval een dure hobby...

Ga vannacht Prime95 draaien, heb Memtest al gedraaid zonder resultaat en Furmark doe ik eventueel daarna (maar dit is mijn 2e videokaart in korte tijd dus lijkt me niet de oorzaak).

Harddisk firmware nog nooit aangezeten, wellicht morgen nog even proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door RBens op 04-11-2013 03:47 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:24

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

UPS er tussen, deze houd je net in het oog en bij te lage of te hoge waarde schakelt ie normaal over naar batterij.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1