LAN-party maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joren Spinnoy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-05 14:31
Ik ben nieuw in de wereld van LAN-parties en ik weet niet veel over netwerken enzo. Ik zou graag volgende vakantie een LAN-party houden met een 8-tal vrienden. Ik weet totaal niet waar ik moet beginnen bij het opzetten van het netwerk enzo. Iedereen die komt neemt zijn eigen desktop + scherm + accesoires mee. Ik heb een Wireless ADSL Router van D-link (DSL-2740B) liggen met 4 LAN-aansluitingen, en ook een 10/100 Fast Ethernet Switch met 5 poorten. Nu zijn mijn vragen:

1) Hoe kan ik alle pc's met elkaar verbinden (netwerk)? We hebben geen internettoegang ofzo nodig, enkel met elkaar kunnen verbinden. Heb ik hiervoor een software nodig?

2) De games: we zijn van plan om Call of Duty: Ghosts samen te spelen. Heeft iedereen het spel nodig, of moet 1 persoon het spel hebben en kan die het dan "delen"? Ik las ergens op een ander forum dat maar 1 persoon het spel nodig had.

Leg het a.u.b. zo simpel mogelijk uit (zoals ik al zei, ik weet niet veel van netwerken), dat zou ik zeer appreciëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:59

Detmer

Professioneel prutser

1. Je hangt alle computers via de router of de switch aan elkaar (switch/router --> kabeltje --> pc). Zorg dan wel dat de switch in verbinding staat met de router(via een kabel), anders kunnen jullie elkaar niet bereiken. Ik neem aan dat je router zorgt voor het internet, als dit zo is, houd dit dan gewoon zo.

2. Ik ga ervan uit dat je een serial-code nodig hebt om te kunnen spelen. Iedereen zal dan een andere code moeten hebben, want anders krijg je code errors (Dit is gebaseerd op ervaring uit andere versies van CoD). Houd er wel rekening mee, dat als je zonder internet werkt, dat je de server op een van de pc's zult moeten draaien.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Lijkt me zomaar ook handig om een switch voo wat meer poorten re regelen :?

(je hebt er effectief maar 7)

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 02-11-2013 21:43 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joren Spinnoy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-05 14:31
@fish dat ben ik ook van plan, als een van mijn vrienden nog een switch meneemt, zou het dan werken (als ik de switch aansluit met kabel op de andere switch)? of koop ik beter een 8-poort switch (http://www.pixmania.be/nl...e-poorten/06882058-a.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:59

Detmer

Professioneel prutser

Joren Spinnoy schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 22:19:
@fish dat ben ik ook van plan, als een van mijn vrienden nog een switch meneemt, zou het dan werken (als ik de switch aansluit met kabel op de andere switch)? of koop ik beter een 8-poort switch (http://www.pixmania.be/nl...e-poorten/06882058-a.html)
Met 2 switches gaat het uiteraard werken, maar 1 switch is (ook voor toekomstige party's?) makkelijker.
De switch die je trouwens aangeeft is een halve PoE switch, je hebt een gewone nodig.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
Joren Spinnoy schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 22:19:
dit is al zat. €10 en al wil je veel bestanden delen kan je voor een 1gbit switch gaan dan zit je op €25 voor een simpel model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:49
Geen praktijkervaring hier, maar als iedereen aankomt met 1,5m lange UTP kabels, dan kan je toch beter twee losse switches hebben (enigzins over de ruimte verdeeld) in plaats van dat iedereen z'n opstelling binnen 1,5m van een centrale switch moet plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Let ook op de stroomvoorziening.

8x500W ~ 4kW. (hopelijk een overschatting, maar ik neem aan dat iedereen wel een degelijke gaming rig heeft).

Zorg er dus voor dat je kwaliteitsstekkerdozen hebt en dat je niet alles van 1 stopcontact haalt. Liefst wil je ook nog een idee hebben van de manier waarop je stopcontacten bedraad zijn, zodat niet alle stroom door 1 dradenpaar moet...
LAN parties hebben meestal maar 4 grote zorgen:
- stroom
- netwerk
- eten & drinken
- slaapplaats (als het een meerdagenevent is)

Voor iets kleins vallen die laatste 2 natuurlijk weg.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-06 13:20
Ik kan je serieus adviseren om een stroommeter bij de karwei/gamma in de buurt te halen en die in de buurt van je te plaatsen om dat in de gaten te houden. Als iedereen in de game zit en het amperage springt naar een ampere of 10 moet je echt gaan oppassen en een ander stopcontact op een andere groep pakken. De laatste LAN-parties die ik gaf was alleen met het LoL-team en dus waren we met zijn vijven, maar zelfs toen sprong het amperage (met 3 desktops, 1 AiO en een laptop) richting de 8 op piekmomenten. In de woonkamer hangt de verlichting aan dezelfde groep als de stopcontacten en dus wil je echt niet in de buurt komen van de 16A (vanuitgaande van normale stoppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jawel hoor je kan daar rustig uren rondbrengen. tenzij ze wat ouder zijn :) de automaten zijn meestal gevoeliger dan de stoppen imho.

Wij konden hier rustig met een paar halogeenpitten (fikse bouwlampen) en 2 frituupannen en een koelkast +verlichting een paar uur draaien :P

(ok, wanneer die stop doorging en je hem moest vervangen brande je wel je fikken aan die stop, maar het kon)

Ik zou wel minimaal 2 groepen aanbevelen dan heb je 7200/8 , 900watt per gebruiker

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:49

lier

MikroTik nerd

Op GoT zijn voldoende waardevolle topics te vinden waar al je vragen beantwoord worden. Hopelijk is er iemand binnen de groep die (wel) iets van netwerken en servers af weet, anders kan je er beter niet aan beginnen (althans, tenzij je er wel moeite voor wil doen ;)).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 20:32

LnC

The offending line...

Als je de nieuwe COD wilt spelen via Steam, dan heb je internet nodig. De niet legale versie heb ik helaas geen idee van of je die kan spelen over lan.

Kleine tip van een oude lan party gebruiker.

• Als je bestanden of een schijf deelt op je pc, zorg er dan voor dan de andere mensen alleen lees rechten hebben, en geen schrijf rechten.
• Lock je pc zodra je van je pc wegloopt (b.v. naar het toilet)
• Zorg ervoor dat iedereen een up-to-date antivirusscanner heeft op zijn pc.
• Neem voor de zekerheid een paar extra UTP kabels mee voor in het geval een kabel een breuk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkCreative
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-06 12:20
Wat ook handig is, is om de bestanden die je deelt een torrent van te maken. Zodra iemand 'm binnen heeft helpt die ook met de upload. Voor een paar kleine bestanden maakt het niet zoveel uit natuurlijk.

Hier heb je geen internet voor nodig, met uTorrent kun je zo dus bijvoorbeeld heel makkelijk bestanden delen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ja, voor Call of Duty heb je per persoon een versie van het spel nodig, CoD loopt via Steam namelijk, en de servers ook. Dus elke deelnemer die wil meespelen moet het spel zelf kopen, op Steam activeren en downloaden.
Tip: laat ze dat doen VOOR de lanparty, anders moet je met z'n 8en downloaden over één internetverbinding.

En dan je netwerk, er zijn meerdere mogelijkheden. Je kan in de toekomst investeren een 12-poort (of groter) switch kopen, waar vervolgens iedereen zijn PC op aansluit met een kabel. Je kan ook verschillende kleine switches aan elkaar verbinden, maar als je dan bestanden wil delen heb je een beperkte snelheid, omdat de snelheid van switch 1 naar switch 2 maar maximaal 1x de snelheid van je switch is.

En stroom is inderdaad ook een goeie, ik heb het wel eens gehad dat bij een lanparty de stop er uit vloog door overbelasting, Niet fijn, en ook niet per se goed voor je apparatuur.
Pagina: 1