Windows 8 van HDD naar SSD zetten ZONDER installatieschijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 12:19
Hoi,

Omdat mijn oude Acer (met windows 8) kapot was gegaan heb ik een nieuwe gebouwd en de HDD van de Acer in de nieuwe gezet. Maar ik heb in mijn nieuwe computer ook een SSD zitten, die ik speciaal heb kocht om Windows er op te zetten.

De windows 8 op de acer computer is geinstalleerd door middel van een online update van Windows 7, dus ik heb geen installatieschijf.

Mijn vraag nu is: Is er ENIG manier om Windows 8 over te zetten naar mijn SSD, het maakt niet uit als alles gewipet wordt, zou alleen maar fijner zijn!

Danku vriendelijk

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Laat ik voorop stellen dat je ivm de verschillen in hardware tussen oud en nieuw de boel niet ineens wilt overzetten qua OS. Dus even snel met een diskimage aan de slag is niet handig.
Als jij een licentiecode hebt voor windows 8 kun je gewoon een installatiecd van de site van Microsoft downloaden en daarmee een verse install doen.
Daarna indien gewenst je oude HDD ff in je nieuwe PC hangen en de data overzetten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:21

job

Thenotorious schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 18:05:
Mijn vraag nu is: Is er ENIG manier om Windows 8 over te zetten naar mijn SSD, het maakt niet uit als alles gewipet wordt, zou alleen maar fijner zijn!
Ja dat kan. Je kan de volledige HD (mits het past op de SSD) volledig clonen naar de SSD.
Samsung (om een voorbeeld te noemen) heeft er speciale software voor ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:22

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

job schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 18:12:
[...]

Ja dat kan. Je kan de volledige HD (mits het past op de SSD) volledig clonen naar de SSD.
Samsung (om een voorbeeld te noemen) heeft er speciale software voor ontwikkeld.
Tien tegen een dat, dat niet lekker gaat werken. De kans dat de hardware van Acer systeem en het nieuwe system genoeg overeen komt om dit lekker te laten werken is vrij klein (zie ook eagles reactie).

Daarnaast zorgt de setup van Windows 7 en 8 ervoor dat Windows juist ingesteld wordt voor SSD gebruik.

[ Voor 34% gewijzigd door _Dune_ op 02-11-2013 18:17 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Dus als ik het goed begrijp:

InstallatieCD downloaden en branden, en de licentiecode die ik destijds bij de upgrade heb ontvangen gebruiken.

Misschien een domme vraag maar is het dan simpelweg die installatieCD in mijn PC stoppen en installeren op de SSD? Gaat dan de WIN8 op de HDD vanzelf weg?

@job
Ik wou eigenlijk het liefst een full wipe/factory reset hebben, dat ik dus een helemaal 'schone pc' heb. Is dat ook mogelijk met clonen, dat ik alleen de win8 gedeelte cloon?
En even snel googlen heb ik dit gevonden over het clonen:
http://hddcaddy.nl/2013/0...nen-naar-nieuwe-lege-ssd/

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

The Eagle schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 18:10:
Laat ik voorop stellen dat je ivm de verschillen in hardware tussen oud en nieuw de boel niet ineens wilt overzetten qua OS.
Ik meende uit de TS op te maken dat hij windows 8 heeft geinstalleerd na het overzetten van de HD.
Dan is windows al volledig en goed geinstalleerd. (als ik dus de topicstart goed heb gelezen :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Eigenlijk startte de computer gewoon op alsof er niets aan de hand was in Windows 8... Terwijl alles is veranderd behalve de HDD.
Ik wil dus (het liefst) die Win8 wat ik nu op mijn HDD heb, overzetten op mijn SSD en dat de rest 'weggaat'.
Dat zou me weer 80 euro geld schelen...

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Thenotorious schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 18:14:
Dus als ik het goed begrijp:

InstallatieCD downloaden en branden, en de licentiecode die ik destijds bij de upgrade heb ontvangen gebruiken.
Met een upgrade code kan je alleen upgraden.
Er zijn wel trucs om dat te omzeilen, google maar eens even :)
Misschien een domme vraag maar is het dan simpelweg die installatieCD in mijn PC stoppen en installeren op de SSD? Gaat dan de WIN8 op de HDD vanzelf weg?
Als je die truc toepast ja. dan kan je ook installeren op een lege SSD. Maar nee, win8 op de hdd verdwijnt niet, die hdd zou je kunnen formateren (en dan is die leeg).
Tip: het is (als je een lege installatie wilt doen) verstandig om de hdd voordat je je pc opnieuw installeert los te koppelen. Daarna weer aan te sluiten en wissen wat je niet nodig hebt.

Selectief delen klonen is geen goed idee. hoeft ook niet.. je kan de oude windows (in de map windows.old) weggooien. Maar als je een schone installatie doet hoeft dat ook niet.

Bedenk eerst wat je wilt (clonen, of schone installatie). En als je een schone installatie wilt.. zoek dan uit hoe je dat doet met een upgrade code.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 02-11-2013 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Hmmm ingewikkeld allemaal....

En als ik het zo doe:
Ik heb nog een (legitieme) Windows 7 CD staan, als ik nou Windows 7 op mijn SSD installeer en vervolgens een upgrade doe naar Windows 8 (met die key die ik destijds kreeg), werkt dat dan?

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

W7 installeren en upgraden naar 8 kan natuurlijk ook.
_Dune_ schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 18:12:
Tien tegen een dat, dat niet lekker gaat werken. De kans dat de hardware van Acer systeem en het nieuwe system genoeg overeen komt om dit lekker te laten werken is vrij klein (zie ook eagles reactie).
Jullie lezen de TS blijkbaar anders dan ik. Als jullie gelijk hebben is een nieuwe installatie inderdaad de enige goede oplossing. Een installatie overzetten in een nieuw systeem wil je inderdaad niet.
Daarnaast zorgt de setup van Windows 7 en 8 ervoor dat Windows juist ingesteld wordt voor SSD gebruik.
Klopt, al zijn die instellingen nou ook niet echt heel lastig te corrigeren.

[ Voor 76% gewijzigd door job op 02-11-2013 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Als ik de windows 7 installatieCD erin stop, kan ik dan gewoon SSD als installatieplek selecteren? En wat gebeurt er dan met de Windows 8 op de HDD?

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je Windows 7 op de SSD wilt installeren is het verstandig de hardeschijf tijdelijk even los te koppelen. Dit, omdat vaak de Windows 7/8 installatie als nog een 100MB partitie op de hardeschijf wil aanmaken voor bootbestanden en dat wil je niet. Een tweede voordeel, je weet zeker dat alles wat op de hardeschijf staat geheel intakt blijft.

Wanneer je beide aansluit en het BIOS juist instelt zal er gewoon vanaf SSD gestart worden, zo kun je kijken of de installatie op de SSD naar wens is en zo niet kun je nog terug vallen op de installatie op de hardeschijf.

Wanneer alles netjes draait op de SSD, dan kun je de hardeschijf van de overbodig Windows bestanden ontdoen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Ik wil het liefst alle bestanden van de HDD kwijt, dat wordt dan toch gewoon formatteren toch?

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Thenotorious schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 19:21:
Ik wil het liefst alle bestanden van de HDD kwijt, dat wordt dan toch gewoon formatteren toch?
Dat klopt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Oke ik ben heel mysterieus de 64 bits CD van Windows 7 kwijt, en heb alleen nog de 32 bits CD. Als ik dan ga upgraden naar Windows 8 draai ik nog steeds 32 bits en dat wil ik niet dus die optie is van de kaart.

Ik wil nou job's manier proberen namelijk een windows 8 installatie CD downloaden, waar kan ik die vinden? Ik kan niks vinden op internet dat ik kan branden het zijn allemaal direct upgrades.
:(

Gefixt!

Im notorious

Pagina: 1