Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-06 16:40
Ik heb een hobby die enigzins uit de hand is gelopen (zie sig :P) kwa budget en om het voor mij zelf enigzins betaalbaar te houden koop ik wel eens een partijtje Lego (prijs per item is dan relatief lager dan dat ik losse items koop) waar ik spullen uit haal die ik zelf niet heb en wat dubbel is verkoop ik weer door. Dit niet met het doel om grof geld te verdienen, als ik de uren om reken dan leg je er dik op toe, maar om mijn hobby wat betaalbaar te houden.
Ik had hier verder niet zo'n erg in, maar vandaag werd ik getriggerd doordat ik weer een bedrag op mijn Paypal rekening gestort kreeg en ik vervolgens een waarschuwing kreeg dat ik in de buurt kwam van het bedrag dat ze aan de EU moesten melden (is € 2500,- helaas kan ik het exacte bericht niet meer terug vinden). Nu word er ook wel eens wat direct op mijn bankrekening overgemaakt dus in z'n totaliteit ben ik de 2500 euro wel voorbij, maar levert dit nou problemen op met de belastingdienst?

Op de BD site vind ik wel terug als je diensten verleent, maar niet echt wat voor iemand die simpel af en toe wat plastic de wereld over stuurt ;) Anders zal ik maandag eens bellen, maar misschien hebben mensen hier ervaring met zo'n situatie? Ook al loont van het financieel gezien van geen kant, maar heb geen zin in gezeur.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-05 12:01
-

[ Voor 100% gewijzigd door Vitruvius op 22-03-2018 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:11
Je winst opgeven in aangifte IB onder resultaat uit overige werkzaamheden is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Je hebt 2000 euro heffingskorting dus mag je ongeveer 5500 euro onbelast verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
creator1988 schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 18:05:
Je winst opgeven in aangifte IB onder resultaat uit overige werkzaamheden is genoeg.
Ok, dat kan ik doen, maar wat is winst? Verrekend met uren (moet het tellen, verpakken), afschrijving auto (moet naar het postkantoor), personeel (vriendin een keer mee uit eten na weekende blokjes klikken) en zeepsop (het moet schoon) is dat zwaar negatief.
Ik zit er ook mee dat ik verzendkosten gestort krijg, dat zijn soms beste bedragen als je iets naar de andere kant van de wereld wil hebben, maar op je Paypal rekening is dat geen onderscheid en telt dit op voor die grens van 2500 euro schijnbaar.
Megamind schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 18:05:
Je hebt 2000 euro heffingskorting dus mag je ongeveer 5500 euro onbelast verdienen.
5500 is best ruim als het om verdienen gaat, maar neem aan dat het dan om inkomsten gaat? Of is dat echt wat je overhoud, dan is het geen probleem :)

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy op 02-11-2013 18:19 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-05 23:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dat is wat je overhoudt, maar je eigen uren mag je niet meerekenen. Dus:

Verkoopprijs - (inkoop en kosten) = winst. Dit laatste bedrag moet je aan de belastingdienst opgeven.

Ik ga ervan uit dat je ook inkomsten uit loondienst oid hebt, en in dat geval moet je over deze "winst" 42-52% belasting betalen (je hebt nl. je heffingskortingen al gebruikt in je reguliere werk.

Ook over verkopen via marktplaats moet je dus [url=http://www.dezaak.nl/handelen-op-marktplaats:-hobby-of-resultaat-uit-overige-werkzaamheden--3168169.html\belasting betalen.[/] Wel zit hier wat vrijstelling op.

Als jij incidenteel wat goederen verkoopt via MP of een ander medium, zul je niet snel aangeslagen worden. Als jij echter een redelijk inkomen uit deze verkopen verkrijgt (ongeacht waarvoor je dit inkomen aanwendt!) zul je dit wel moeten opgeven.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-05 12:01
-

[ Voor 100% gewijzigd door Vitruvius op 22-03-2018 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Inkomst = inkomst, of je nu de staatsloterij wint of dat je in een mijn in China gaat werken. Dus ook bv de verkoop van een duur stuk kunst dat al 100 jaar in de familie zit is technisch gezien inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Het is niet incidenteel, maar het zijn wel dermate kleine bedragen (zeker in vergelijk met wat ik op de link zie die je aangeeft) dat ik met 5500 winst ruim uit de voeten kan. En anders koop ik gewoon wat duurs in wat op de balans komt (m'n eigen collectie ;)).

Enige lastige nog is dat ik het eigenlijk niet bij houd (en dus niet het onderscheid van winst en bv de verzendkosten die ook mee komen bij betaling) en ik koop ook best wel veel cash in terwijl ik wat ik verkoop giraal krijg, maar kan het wel redelijk aannemelijk maken imho. Zal het in ieder geval is proberen bij te gaan houden in een simpele spreadsheet.
Voor mij in ieder geval een stuk duidelijker zo, bedankt!

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Even iets te kort door de bocht. Waarschijnlijk heeft TS looninkomsten en is de heffingskorting al verbruikt. Volledig belast dus in jouw voorbeeld.

Van de website van de belastingdienst:
Wanneer bent u géén ondernemer?

Biedt u goederen of diensten gratis aan? Of alleen in de hobby- of familiesfeer? Dan bent u voor ons geen ondernemer. U hoeft dus geen btw te betalen en u hoeft ook niets te vermelden in uw aangifte inkomstenbelasting.

Bron: http://www.belastingdiens...ers/hobby_of_onderneming/
ik zou me in jouw situatie niet al te veel zorgen maken. M.i. valt dit volledig onder hobby. Je verkoopt misschien 2.500, maar je koopt ook vast wel eens voor 2.500.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:02

_Arthur

blub

Als ik het marktplaats-verhaal uit deze link, afzet tegen jouw 'winkeltje' zoals in je signature staat, voldoe je geheel aan de richtlijnen van de belastingdienst, dat het niet meer hobbymatige verkoop is (hobbymatig is doorgaans incidenteel in de ogen van de BD).

Dat je ook inkoop kosten hebt, is voor de BD niet relevant. Daar zou je pas iets mee kunnen als je als ondernemer wordt aangemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja, maar dat gaat over je volledige inkomsten, dus ook andere inkomsten uit loondienst. Het is dus niet zo dat er een grens is tot waar je belastingvrij mag verdienen naast je gewone inkomsten.
Megamind schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 19:16:
Inkomst = inkomst, of je nu de staatsloterij wint of dat je in een mijn in China gaat werken. Dus ook bv de verkoop van een duur stuk kunst dat al 100 jaar in de familie zit is technisch gezien inkomen.
Nee Inkomst = inkomst klopt niet. Inkomsten worden onderverdeeld in verschillende categorieën. Geld uit loondienst valt bijvoorbeeld in box-1. Inkomsten uit bijvoorbeeld beleggingen vallen in box-3. Over die inkomsten betaal je ook geen belasting buiten de vermogens rendementsheffing ( effectief 1,2% belasting over vermogen boven de drempel ).

Het verkopen van spullen is doorgaans dan ook geen winst, en daar zal dus ook geen belasting over betaald hoeven te worden, want het is geen echte handel.

In het geval van de TS is er wel sprake van handel, en daar zal het dus misschien anders liggen. Ik zou niet weten waar de grens voor de belastingdienst precies ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door Woy op 04-11-2013 08:52 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wow, 'k had de link uit de sig helemaal nog niet gezien. Ik zou heel snel een administratie gaan bijhouden, en als m'n "winst" hoger werd dan 'n paar duizend (zeg € 2.500) zou ik eens (schriftelijk!) informeren bij de belastingdienst of je hier iets over moet gaan afdragen.

Dat zou ik heel kort doen: "Geachte heer, mevrouw belastinginspecteur, ik heb Lego als hobby en af en toe verkoop ik wat items die ik over heb. Hiermee heb ik afgelopen jaar een kleine winst behaald, maar ik weet niet of ik dit nu moet opgeven, en zo ja, of ik de gemaakte kosten mag aftrekken. Kunt u mij vertellen bij welk bedrag ik dit moet opgeven bij mijn aangifte?".

En "winst" moet je heel conservatief nemen: wat heb je betaald (inkoop), wat voor kosten heb je gemaakt voor de verkoop van dat specifieke item, en wat was de verkoop prijs (+ event. ontvangen verzendkosten). Dát is je "winst".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-06 06:30

Standeman

Prutser 1e klasse

met ^^

Ik denk dat een administratie het belangrijkste is. Daar aan kan je zien of je inderdaad winst maakt of niet.

Het is "inkomen" als het schilderij in je bezit komt (schenking / erven), niet wanneer je het verkoopt en de prijzen van de staatsloterij zijn ook "belastingvrij" (als in kansspelbelasting).

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46694

waarom neem je geen amerikaanse account of moneybookers?

Zou je eigen prive rekening hier buiten houden. Tenzij je graag belasting wilt afdragen, dan kun je contact opnemen met de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05 14:26
Anoniem: 46694 schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:58:

Zou je eigen prive rekening hier buiten houden. Tenzij je graag belasting wilt afdragen, dan kun je contact opnemen met de belastingdienst.
Landen wisselen onderling echt geen bankgegevens uit met elkaar ... 8)7

@TS
Ik zou best es kijken of je in regel bent en anders een zien hoe je je in regel gaat kunnen brengen.

Besef ook dat als een van je klantjes zich om wat voor reden dan ook tekort gedaan voelt je problemen kunt krijgen ... die zou zich wel es op retourrecht willen gaan beroepen omdat die je als winkel beschouwt.
Als dat een principieel iemand is en die stapt naar de rechter ...

Hou daar ook rekening mee - door je verkoopsvolume zou je wel eens als retailer beschouwd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

heel toevallig zit ik met een soort gelijke situatie.
Hobbymatig maak ik wat elektronica printjes / spullen op maat.

winst behaal ik hier eigenlijk bijna niet op want alles gaat terug in de hobby als investering in gereedschap bijvoorbeeld.

In het verleden heb ik wel eens contact gezocht met de kvk en echt duidelijk in de overgang zijn ze niet.
Maar voor een bedrijf was mijn omzet en tijd echt te klein dus niet in aanmerking voor kvk registratie.

Ik zet zo'n 5000 euro per jaar om waarvan ik misschien netto 500 euro overhou maar dit gaat weer indirect in nieuwe soldeerbout / ander gereedschap wat slijt.

opgeven aan de belastingdienst heeft in mijn ziens pas nut als het boven de 5000 euro uitkomt met winst die je maakt of dat je zoveel uren gaat besteden dat het interessant wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Ik zal vanavond eens bellen met de BD en er naar vragen (schriftelijk kan altijd nog lijkt me?).

Hebben jullie wel alleen mijn winkeltje gecheckt hebben en niet heel Bricklink? Dat ben ik namelijk niet helaas ;) Mijn totale inventaris is op dit moment nog niet eens 2500 euro :)

De 'winst' uit mijn winkeltje is hooguit een paar 1000 per jaar als ik een keer een gelukje heb dat ik iets ver onder de marktprijs kan kopen, maar het blijft prijzig spul om te kopen (bv van het weekend 5 setjes gekocht omdat deze een mooiere verpakking hebben dan die ik al had voor 130 euro samen, die slechtere die ik had staan er nu op voor zo'n 160-170 euro bij elkaar wat het me ook had gekost als ik de sets los had gekocht)

[ Voor 18% gewijzigd door Speedy op 04-11-2013 13:03 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:28

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Inkomst = inkomst, of je nu de staatsloterij wint of dat je in een mijn in China gaat werken.
Nonsens. Geld uit de Staatsloterij is belastingvrij, geld uit elke andere loterij of andere kansspelen is onderhevig aan kansspelbelasting. Rente op je spaarrekening en winst uit aandelen is belanstingvrij, al wordt dat natuurlijk wel afgevangen door het vermogenrendementsheffing (die uitgaat van een 30% "inkomstenbelasting" uit een fictief 4% rendement).
Anoniem: 46694 schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:58:
A. Ook Moneybookers is onderhevig aan de EU wetgeving, dus saldo's boven een bepaald bedrag worden gewoon gemeld.
B. Je suggereert hier in feite gewoon belastingontduiking. Het is niet dat omdat de BD het niet kan zien dat je dan ineens geen belasting hoeft te betalen. Het geld op die rekening is van jou en valt derhalve gewoon in box 3, en de inkomsten moet je (afhankelijk van de "prestatie") gewoon opgeven.

[ Voor 34% gewijzigd door .oisyn op 04-11-2013 13:11 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:50
Ardana schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 18:29:
Dat is wat je overhoudt, maar je eigen uren mag je niet meerekenen. Dus:

Verkoopprijs - (inkoop en kosten) = winst. Dit laatste bedrag moet je aan de belastingdienst opgeven.
Precies. Kostprijs is inkoopprijs + transport + handling + opslag + etc en is dus per definitie hoger dan inkoopprijs. Alleen als je je eigen uren rekent, dan moet je dit ook aan jezelf uitkeren en daar moet je dan weer belasting over betalen.

@TS: Weet je wat jij zou moeten doen.... ? ;) Even bellen met de belastingdienst, naam noteren van degene die je spreek en het liefst even verzoeken of ze je het willen mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 13:17

Mx. Alba

hen/die/zij

Het belangrijkste is inderdaad om een sluitende administratie te hebben. Je kunt dan simpelweg de jaarwinst aangeven onder "inkomsten uit overige werkzaamheden" en klaar is Speedy. Inschrijving bij de KvK hoeft in principe helemaal niet - maar als je niet bent ingeschreven bij de KvK dan mag je geen facturen met BTW sturen en mag je betaalde BTW ook niet aftrekken. Als je klanten voornamelijk particulieren zijn maakt dat ook niets uit verder. Maar zoals gezegd, administratie, administratie, administratie en... administratie. Als die maar klopt zit het wel goed. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Wat gek eigenlijk, dit is eigenlijk een vorm van dubbele belasting?

- Ik koop een ps3 nieuw (200 euro)
- jaar later verkoop ik deze (150 euro) en moet ik opgeven.
- Doe je dat met alles en kom je boven een bepaald bedrag moet je belasting daarover betalen pff hoe krom is dat.

Of is het alleen als je de ps3 later voor >200 euro zou verkopen het bedrag wat je moet opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dat laatste. Je moet nl. je winst opgeven. En je hebt in 't eerste geval geen winst gemaakt op die PS3.

Pas als er sprake is van bedrijfsvoering, mag je het verlies op je ene onderdeel aftrekken van je verlies op het andere onderdeel.
Je koopt 15 PS3's voor € 200. In 2010 verkoop je er 5 voor € 300. Je moet dan 5x € 100 winst opgeven. In 2011 verkoop je er 5 voor € 150. Je mag dan 5x € 50 als verlies opgeven.

Je hebt dan nog een vermogen van 5 PS3's, die je waardeert op € 150. Pas bij verkoop kun je de werkelijke waarde (en dus verlies of winst) vaststellen.

In geval van TS:
* Hij koopt Lego X voor € 15. Hij verkoopt 't voor € 20. Van 't verschil koopt hij, met bijleggen, iets van € 25. Hij heeft dan toch een winst gemaakt van € 5 en zou, theoretisch, over die € 5 belasting moeten betalen.
[TAG]Speedy schreef op maandag 04 november 2013 @ 12:58:
Ik zal vanavond eens bellen met de BD en er naar vragen (schriftelijk kan altijd nog lijkt me?).
Mijn advies was júist om 't schriftelijk te doen: bij vragen waarvan je niet zelf via de site van de belastingdienst het antwoord kunt vinden, heb je nl. helemaal niets aan de belastingtelefoon: zij gebruiken diezelfde site als naslagwerk... Ze kunnen alleen wat beter zoeken dan de gemiddelde burger.

Bovendien wil je het zwart op wit hebben, de naam van een persoon die je telefonisch gesproken hebt zegt nl. niet zoveel: die kan je prima alsnog verkeerd voorgelicht hebben, of je hebt zelf verkeerd begrepen wat die gezegd heeft, of zelfs met opzet verdraaid...

Vandaar, schriftelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ToFast schreef op maandag 04 november 2013 @ 13:52:
Wat gek eigenlijk, dit is eigenlijk een vorm van dubbele belasting?

- Ik koop een ps3 nieuw (200 euro)
- jaar later verkoop ik deze (150 euro) en moet ik opgeven.
- Doe je dat met alles en kom je boven een bepaald bedrag moet je belasting daarover betalen pff hoe krom is dat.

Of is het alleen als je de ps3 later voor >200 euro zou verkopen het bedrag wat je moet opgeven?
Nee, dat hoeft niet. Het verschil zit hem er in of het min of meer toeval is, of dat je het bedrijfsmatig doet. Als je eenmalig een meevallertje hebt door die PS3 met winst te verkopen is dat gewoon goed. Of een auto, schilderij of koelkast.
Ga je echter in auto's, schilderijen of koelkasten handelen, dan is het belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Ardana schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:05:

Mijn advies was júist om 't schriftelijk te doen ...
Dat klinkt plausibel, ik zal een korte brief in elkaar zetten naar je voorbeeld dan. En in ieder geval bijhouden wat er vanaf nu bij/af gaat zo goed als het kan (is soms lastig omdat het soms om spullen gaat die twee jaar gelden gekocht zijn voor een nu onbekend bedrag die ik nu omwissel voor een beter exemplaar, even zien in hoeverre ik dat recht kan trekken).

[ Voor 18% gewijzigd door Speedy op 04-11-2013 14:14 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:28

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

http://www.belastingdiens...ers/hobby_of_onderneming/
.edit: oh die was al genoemd, excuus :)

[ Voor 13% gewijzigd door .oisyn op 04-11-2013 14:30 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 17:51
Gezien de diversiteit van de reacties: bel even de belastingdienst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@Zebby, nee, dat moet je juist niet doen. Zie mijn eerdere reactie.

Pagina: 1