Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ColonelChocomel
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-05-2023
Ik heb nu bijna een maand een Optimus G en ben inmiddels bekend met het fenomeen "custom ROM's". Ik ben geen leek op gebied van smartphones maar dit is nog wel nieuw voor mij. Ik zou graag wat meer willen weten hierover en weet zeker dat er wel iemand is die hier antwoord kan geven op mijn vragen.
  • Wat zijn de voordelen?
  • Wat zijn de nadelen / risico's?
  • Wat zijn de beste ROM's? (Cyanogenmod lijkt me wel wat)
  • Wat is de makkelijkste manier om deze te installeren?
Ik zou heel graag meer willen weten hierover. Alvast bedankt.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat zijn de voordelen?
- meer opties, nieuwere Androidversie, minder meuk

Wat zijn de nadelen / risico's?
- niet altijd werkt alles, je kan je telefoon slopen, garantie

Wat zijn de beste ROM's? (Cyanogenmod lijkt me wel wat)
- verschilt per telefoon

Wat is de makkelijkste manier om deze te installeren?
- verschilt per telefoon en per rom. Staat in de documentatie.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ColonelChocomel
Bedankt voor je reactie. De dingen die het toevoegt zijn erg handig. Vooral ook die nieuwere Android versie. Ik zit helaas nog met Android 4.1 en een nieuwe versie heeft natuurlijke mooie verbeteringen. Maar dan even over die mogelijkheid om je telefoon te slopen: hoe snel gebeurt dit? Dat is namelijk echt hetgene wat ik eng vind aan een custom ROM. Zijn er hier eigenlijk ook mensen met een Optimus G, die daar custom ROM's op hebben geïnstalleerd?

[ Voor 0% gewijzigd door ColonelChocomel op 02-11-2013 17:31 . Reden: Typfout ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:49

D4NG3R

kiwi

:)

ColonelChocomel schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 17:29:
Bedankt voor je reactie. De dingen die het toevoegt zijn erg handig. Vooral ook die nieuwere Android versie. Ik zit helaas nog met Android 4.1 en een nieuwe versie heeft natuurlijke mooie verbeteringen. Maar dan even over die mogelijkheid om je telefoon te slopen: hoe snel gebeurt dit? Dat is namelijk echt hetgene wat ik eng vind aan een custom ROM. Zijn er hier eigenlijk ook mensen met een Optimus G, die daar custom ROM's op hebben geïnstalleerd?
Het risico? Je kan je telefoon bricken omdat de ROM fout word over geschreven. In de meeste gevallen kan je daarna nog wel met tools je telefoon unbricken. Maar je bent waarschijnlijk je garantie kwijt als dit je niet lukt.

Tip: Speur even rond op http://forum.xda-developers.com/

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 02-11-2013 17:34 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Begin eerst met het laden van een goede recovery tool (http://www.clockworkmod.com/ bijvoorbeeld)

Daarna is het gewoon kijken naar wat je aanstaat in de verschillende rom's. Ik heb zelf gisteren Cyanogenmod op mijn S3 mini gezet en dus gegaan van 4.1 naar 4.3 en moet zeggen, tot op heden draait het een stuk soepeler.

Alles is terug te redeneren naar 4

• ColonelChocomel
Ik heb inmiddels via het programma wat Steefph linkte een backup van mijn app data gemaakt. Ik zou nu graag eerst even willen kijken welke ROM's er allemaal zijn. Welke zouden jullie aanraden en waarom?

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:00

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb zelf geen Optimus G, maar kijk hier eens rond: http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1842
Er zijn best veel roms te vinden, probeer de roms die je aanspreken eens uit en beslis zelf welke jij het beste vind (que stabiliteit, performance en batterijgebruik).

Android developer & dürüm-liefhebber

• ColonelChocomel
Ik heb besloten om nu maar eens een ROM te proberen. Wat moet ik allemaal aan voorbereiding doen? Wat moet er gebackupt worden? Moet ik eerst nog rooten? Is er nog iets anders wat ik moet doen?

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-11 00:19
Je moet beginnen met inlezen op het forum dat Mavamaarten linkte.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

ColonelChocomel schreef op zondag 03 november 2013 @ 10:47:
Wat moet ik allemaal aan voorbereiding doen? Wat moet er gebackupt worden? Moet ik eerst nog rooten? Is er nog iets anders wat ik moet doen?
Je moet uitzoeken hoe je de bootloader unlockt (gaat niet bij elke telefoon hetzelfde).
Je moet een recovery kiezen.
Je kan vaak backuppen in de recovery.
Ik denk dat tegenwoordig de meeste roms al een "geroot" zijn, dus zoek dat uit voordat je een al gerootte rom probeert te rooten.

En wat je nog meer moet doen: Lees je in, bekijk filmpjes (indien aanwezig) van het unlock proces en root proces.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kijk gewoon op dat forum en lees je in voor de roms die daar gepost worden. Er staat vrij uitgebreid bij wat je moet doen. Je voorbereiding is dat goed te lezen en snappen ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ColonelChocomel
Oke, ik heb nu geroot, bootloader unlockt en clockworkmod recovery geïnstalleerd. Wat moet ik eigenlijk allemaal backupen? Raak ik alleen app data kwijt of ook foto's, muziek etc?

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:20
ColonelChocomel schreef op zondag 03 november 2013 @ 13:47:
Oke, ik heb nu geroot, bootloader unlockt en clockworkmod recovery geïnstalleerd. Wat moet ik eigenlijk allemaal backupen? Raak ik alleen app data kwijt of ook foto's, muziek etc?
Alles op je interne geheugen.
Dus data, apps, cache en dergelijke.
Clockworkmod heeft een ingebouwde backup en restore optie, maar daarmee zet je de volledige rom terug, en kun je niet de gebackupte data op je nieuwe rom gebruiken.
Daar biedt Titanium Backup(google play) een uitkomst voor.

• job

job

ColonelChocomel schreef op zondag 03 november 2013 @ 13:47:
Oke, ik heb nu geroot, bootloader unlockt en clockworkmod recovery geïnstalleerd.
Rooten voordat je gaat flashen is nutteloos. Je installeert straks een nieuw OS, of je nu wel of geen root access hebt heeft geen invloed :)
Dus als je straks een rom installeert zonder root access moet je dat dus nog wel activeren :).

[ Voor 42% gewijzigd door job op 03-11-2013 14:21 ]

• ColonelChocomel
job schreef op zondag 03 november 2013 @ 14:20:
[...]

Rooten voordat je gaat flashen is nutteloos.
Afhankelijk van de rom die je straks installeert (er zijn ook roms zonder root) moet je straks nogmaals rooten.
De app om de bootloader te unlocken had roottoegang nodig.

• job

job

Oke, dan heb ik niets gezegd.
Zegt al weer wat over de verschillende manieren om je mobiel te kunnen unlocken :).

• ColonelChocomel
Als je zo'n ROM installeert moet je dus een data wipe doen. Verwijdert dit echt alles uit mijn geheugen inclusief (titanium) backups of alleen app data en zo?

• dutchgio
ColonelChocomel schreef op zondag 03 november 2013 @ 14:50:
Als je zo'n ROM installeert moet je dus een data wipe doen. Verwijdert dit echt alles uit mijn geheugen inclusief (titanium) backups of alleen app data en zo?
Blijft lastig he, lezen?! :+

Data partitie = apps+ data, enzo.
Muziek en backups moet je dus op je SD KAART zetten, net als de ROM zelf.

• ColonelChocomel
Probleem is dat mijn telefoon geen SD kaart heeft maar alleen ingebouwd geheugen. Er is geen microSD slot. Geld dat in dit geval ook?

• job

job

Ook met ingebouwd geheugen is er een apart deel van het geheugen wat veilig blijft.
Maar wat houdt je tegen om je telefoon aan de pc te hangen en voor de zekerheid je backup, foto's e.d. nog eens over te zetten naar je pc.

• ColonelChocomel
Ik heb nu twee verschillende ROM's geprobeerd maar ik krijg mijn foto's, muziek etc. niet te zien, terwijl die nog wel ruimte innemen in mijn geheugen. Titanium kan mijn oude data ook niet vinden. Heb ik iets fout gedaan?

[ Voor 11% gewijzigd door ColonelChocomel op 03-11-2013 19:30 ]

• job

job

Maak eens een nieuwe foto en kijk met een app als root browser eens in de folderstructuur van je telefoon om te zien waar die foto terecht komt. Vergelijk dat met de positie van waar je foto's nu staan.

• ColonelChocomel
Ik heb net met root browser mijn oude bestanden gevonden onder /data/media. Maar mijn telefoon lijkt nu op /sdcard naar media te zoeken. Ik kan mijn oude bestanden niet gewoon naar de nieuwe map kopiëren. Weet iemand wat ik nu kan doen?

[ Voor 15% gewijzigd door ColonelChocomel op 03-11-2013 20:49 ]

• ColonelChocomel
Iemand?

• job

job

Waarom zou je niet kunnen kopiëren?
Welke app gebruik je? Met root browser is dat geen probleem.

• ColonelChocomel
Zodra ik ga plakken krijg ik de melding dat superuser toegang heeft gegeven, stopt hij ineens met plakken en de melding blijft nog een minuut in beeld staan. Overigens gebeurt dat alleen bij het kopiëren van een map. Een los bestand lukt wel.

[ Voor 21% gewijzigd door ColonelChocomel op 03-11-2013 22:25 ]

• job

job

Apart. zou niet moeten. Kan je het ook eens proberen via een andere app?

Als je niet wilt testen kan je de boel via windows als je je mobiel met usb aan je pc hangt.
Tenminste ik neem aan dat beide mappen zich bevinden op een plek waar je pc gewoon bij kan.

[ Voor 51% gewijzigd door job op 03-11-2013 22:46 ]

• ColonelChocomel
Nee mijn pc komt automatisch op /sdcard maar de oude bestanden zitten daar niet.

• ColonelChocomel
Was het eindelijk gelukt met me data, wordt ik ondergespamt met foutmeldingen. Ik heb de backup van mn LG ROM maar weer teruggezet, misschien probeer ik het later wel weer.

Verwijderd

Voor de volgende keer, doe een full wipe: cache, data en Dalvik (zit onder advanced in CWM) voor je gaat flashen (moet je wel je eigen data veilig hebben he ;)), dat zal je problemen wel oplossen.

Maar eerlijk gezegd, na diverse custom roms blijf ik toch maar hangen bij rooted stock 4.1.2, das de enige die geen Gremlins heeft qua functies.

• job

job

ColonelChocomel schreef op maandag 04 november 2013 @ 08:31:
Was het eindelijk gelukt met me data, wordt ik ondergespamt met foutmeldingen. Ik heb de backup van mn LG ROM maar weer teruggezet, misschien probeer ik het later wel weer.
Welke roms heb je eigenlijk geprobeerd?
Ik heb goede ervaringen met cyanogenmod.

En weet ook dat nightlies onstabiel kunnen zijn. Begin met een stable versie.
Laatste stable van cyanogenmod http://download.cyanogenm.../34251/cm-10.1.2-e975.zip

• dutchgio
Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 10:10:
Voor de volgende keer, doe een full wipe: cache, data en Dalvik (zit onder advanced in CWM) voor je gaat flashen (moet je wel je eigen data veilig hebben he ;)), dat zal je problemen wel oplossen.

Maar eerlijk gezegd, na diverse custom roms blijf ik toch maar hangen bij rooted stock 4.1.2, das de enige die geen Gremlins heeft qua functies.
Dalvik staat toch op de /cache ?! Als je cache al wiped is een dalvik wipe niet nodig...

Verwijderd

Dalvik zit in /data/dalvik-cache

• ColonelChocomel
job schreef op maandag 04 november 2013 @ 10:28:
[...]

Welke roms heb je eigenlijk geprobeerd?
Ik heb goede ervaringen met cyanogenmod.

En weet ook dat nightlies onstabiel kunnen zijn. Begin met een stable versie.
Laatste stable van cyanogenmod http://download.cyanogenm.../34251/cm-10.1.2-e975.zip
Ik heb Paranoid Android 3.99 en inderdaad de nieuwste stabiele CM geprobeerd.

Maar eerlijk gezegd, na diverse custom roms blijf ik toch maar hangen bij rooted stock 4.1.2, das de enige die geen Gremlins heeft qua functies
Bedankt voor de tip. Zal het volgende keer proberen.

• dutchgio
In dat opzicht is /data formatteren of een factort reset al voldoende.

Verwijderd

Heb inmiddels CyanogenMod11 (KitKat) van 29/11/2013 erop, en ik moet zeggen, het is eindelijk stable.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2528556

Er zijn nog wel wat bugjes, maar er is mee te leven (8MP camera ipv 13 o.a. met de stock camera) en af en toe een wazige melding dat er geen 3g/2g verbinding is in de notificatiebalk- terwijl je gewoon kunt bellen etc.

Sorry voor de topic-kaping :+

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:14

13art

Moderator Mobile
Titel voor de duidelijkheid even veranderd in: [LG Optimus G (E975)] Custom roms beginnersvragen

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Verwijderd

Bijna een jaar later :P

Lollipop Android 5.0 op de Optimus G draait.
Pagina: 1