Game, Video, 3D systeem ~ 825 euro

Pagina: 1
Acties:

• ronalddus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:01
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Met dit nieuwe systeem wil ik graag gamen en dan gaat het vooral om BF4 die ik zeer binnenkort wil gaan aanschaffen. Dit wil ik spelen op de hoogste mogelijk settings, met de hoogst mogelijke FPS. Tegelijk wil ik gameplay opnemen en het later te bewerken. Ik speel op een resolutie van 1920x1080.

Ook zal ik met dit systeem gaan videobewerken, naast het bewerken van fragmovies wordt er ook veel gewerkt met 1080p footage. Dit zal voornamelijk gebeuren in de programma's Adobe Premiere en Adobe After Effects CS6. Naast deze videoprogramma's zal Photoshop CS6 ook regelmatig gebruikt worden

Als laatste wil ik graag Cinama 4D gebruiken als 3D modelleer en animatie programma.

Overklokken wil ik niet gaan doen, wat betreft de processor in ieder geval. Misschien de videokaart in de toekomst, maar dit heeft geen prioriteit.

SLI/CF wil ik waarschijnlijk dit gaan draaien in de toekomst. Naar verwachting zal ik na 1,5-2 jaar er een andere videokaart inzetten.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ongeveer 825 euro, met significante verbeteringen kan dit bedrag oplopen. Natuurlijk met een bepaald maximum

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Uit mijn huidige systeem wil ik
- 2x een HDD meenemen (Samsung spinpoint F3 1TB)
- 3x 4GB intern geheugen ( Kingston Valueram DDR3 1333MHz)

Alle overige randapparatuur heb ik al in bezit

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Nee, merk maakt mij helemaal niets uit. Alleen bij de voeding wil ik graag een A merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Kwa grootte, geluid en energieverbruik heb ik geen wensen. Zolang het maar binnen de perken blijft vind ik het wel OK ;)

Dit is voor alsnog mijn lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 224,47€ 224,47
1MSI B85-G41 PC Mate€ 67,15€ 67,15
1MSI GeForce GTX 770 Twin Frozr Gaming 2GB OC€ 269,87€ 269,87
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 52,-€ 52,-
1Corsair Carbide 300R€ 60,50€ 60,50
1Seasonic M12II 520W€ 55,-€ 55,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 86,88€ 86,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 815,87

Processor

Ik heb hier voor de Xeon E3-1230v3 gekozen, omdat ik graag HT wil hebben voor de voordelen die het biedt op het gebied van 3D modelleren en videobewerken. Ook schijnt dit bij BF4 voordelen te hebben. Omdat ik niet wil overklokken kies ik voor de goedkopere versie van de i7 4770 processor, die nauwelijks langzamer is.
Ik weet dat overklokken erg makkelijk is tegenwoordig en heb mijn huidige processor ook overgeklokt draaien, maar ik wil niet verder investeren in een Z87 board, een 'K' processor en processorkoeling.

Moederbord

Gekozen voor een simpel B85 ATX moederbord met de noodzakelijke aansluitingen. Voor de rest is dit eigenlijk gewoon een goedkope keuze en weet ik niet zo goed wat het (grote) verschil is met de rest (H87/B85).

Videokaart

Dit is het grootste twijfelpunt. Ik heb nu voor de GTX770 van Nvidia gekozen vanwege het voordeel in Adobe Premiere (CUDA) en de mogelijkheid om games op te nemen met 'Shadowplay' wat een goed programma schijnt te zijn te vooral over de GPU werkt zonder de CPU zwaar te belasten.
Ook vind ik de 'Gsync' technologie interessant die ze hebben aangekondigd, maar dit heeft lage prioriteit. Dit zie ik meer als extraatje voor later

Waarom ik voor AMD zou gaan:
De introductie van Mantle in december voor BF4, wat een significante boost zou moeten geven voor alle 7000 en R- kaarten. Daarnaast beschikken deze kaarten (R9 280x bijv.) over 3GB intern geheugen, wat BF4 aanbeveelt. Nu weet ik niet of deze 3GB op de resolutie waar ik op speel (1080p) ook echt wordt aangesproken.

Ik heb ook gelezen dat de 2GB en 4GB versie van de GTX770 eigenlijk niet verschillen van elkaar, omdat de 4GB niet volledig kan worden aangesproken, maar dit zag ik alleen een keer voorbij komen toevallig. Hier heb ik me niet verder in verdiept.

Ook heeft AMD een recording tool aangekondigd in de volgende update van Radeonpro
http://www.radeonpro.info...r-new-radeonpro-infinity/
Geen idee of dit niet zo goed gaat werken als shadowplay en wanneer het precies verschijnt.

De videokaart is ook het onderdeel waar ik best nog wat wil spelen in mijn budget. Nu heb ik zelfs nog even zitten kijken naar tweedehands kaarten, zoals de GTX780 en de HD7990. Maar misschien is dat weer iets te veel van het goede voor 1080p

Dus wat moet ik O-) :9

Intern geheugen

Nu neem ik 12GB intern geheugen met uit mijn oude pc. Toch is dit al ruim 3,5 jaar oud. Zal dit geen bottleneck gaan vormen voor, het voor de rest gloednieuwe, systeem?
Het is DDR-3 geheugen wat op 1333MHz draait

HDD

Ik wil graag een nieuwe snelle schijf (SATA 600) erbij die alle recording data kan verwerken, vandaar dat ik kies voor een deze Seagate. Daarnaast neem ik 2x Samsung F3 1TB mee.

Kast

Prima kast, in de reviews komt die er goed uit, genoeg ruimte en kabelmanagement, dus als alles past ben ik tevreden :)

Voeding

Hier heb ik eigenlijk gewoon een beetje gekeken naar vergelijkbare systemen op dit forum en een keuze gemaakt. Mij lijkt 520W ruim voldoende (toch?) en seasonic een goed merk.

SSD

Ook bij dit onderdeel wat reviews voorbij zien komen en is dit een veel gekozen SSD in systemen. Meer opslag is altijd beter, maar om de prijs een beetje te drukken heb ik voor 120GB gekozen. Ik verwijder liever iets vaker iets dan dat ik de extra prijs betaal voor de 256GB versie ;)

Nog even wat vragen samengevat dit hele verhaal op een rijtje:

- Wat is het verschil tussen de B85 moederborden?
- AMD of Nvidia?
- Vormt 'oud' geheugen bottleneck?
- Alles past in de kast?
- Voeding ruim voldoende voor systeem?

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien of hebben jullie nog suggesties voor mij?
Ik ben alvast dankbaar voor jullie hulp _/-\o_

Buffalo77 | Pokemon Unite

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zonder CUDA loop je soms in Pr Pro CS6 wel flink wat performance mis. Jij moet beslissen of dat een probleem is, maar zonder cuda gpu kun je tot 5x langere rendertijden tegenkomen. Want voor de rest maakt voor jouw andere apps het GPU merk niet echt uit.

Afbeeldingslocatie: http://images.pugetsystems.com/images/pic_disp.php?id=21600&width=800&height=800

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 02-11-2013 18:22 ]

specs

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Er zijn allerlei zaken die kunnen verschillen:
  • grootte: ITX -> m-ATX -> ATX
  • aansluitingen (USB poorten, audio uitgangen, DVI-D, HDMI, VGA, displayport,...)
  • aantal en soort PCI en PCI-e sloten
  • aantal geheugensloten (2 of 4)
  • aantal en soort CPU/systeem fan headers.
  • geluidschip
  • ...
Verder heb je nog H87 borden die ondersteuning bieden voor RAID (Wikipedia: Redundant array of independent disks)

info over de verschillende LGA 1150 borden: Wikipedia: LGA 1150

- AMD of Nvidia?
Als je CUDA gebruikt moet je voor Nvidea kiezen
Nvidea laat ook toe om in de nabije toekomst G-sync monitoren te gebruiken.
AMD heeft dan weer Mantle, wat bij bepaalde games een snelheidswinst zou moeten geven (er is nog niet geweten hoeveel)

Als je met oud DDR2 bedoelt, dan kan je het niet meer gebruiken
Als je trager DDR3 geheugen bedoelt (bijv 1066MHz) dan hangt het van de processor af. Zo hebben bijvoorbeeld de Haswell minimaal 1333MHz geheugen nodig.

Ik raad je wel aan om geheugen per 2 te gebruiken. Je hebt nog 3 x 4GB, maar als je dat gebruikt zal een van je 3 latjes op single channel en dus halve snelheid werken. Dit zou dus een 'bottleneck' kunnen vormen.

- Alles past in de kast?
ja

Het is zeker voldoende, maar ik zou niet het woord ruim gebruiken.
(Al is dat natuurlijk puur subjectief ;))

• ronalddus
Robbedem schreef op zondag 03 november 2013 @ 02:38:
Er zijn allerlei zaken die kunnen verschillen:
  • grootte: ITX -> m-ATX -> ATX
  • aansluitingen (USB poorten, audio uitgangen, DVI-D, HDMI, VGA, displayport,...)
  • aantal en soort PCI en PCI-e sloten
  • aantal geheugensloten (2 of 4)
  • aantal en soort CPU/systeem fan headers.
  • geluidschip
  • ...
Verder heb je nog H87 borden die ondersteuning bieden voor RAID (Wikipedia: Redundant array of independent disks)

info over de verschillende LGA 1150 borden: Wikipedia: LGA 1150

- AMD of Nvidia?
Als je CUDA gebruikt moet je voor Nvidea kiezen
Nvidea laat ook toe om in de nabije toekomst G-sync monitoren te gebruiken.
AMD heeft dan weer Mantle, wat bij bepaalde games een snelheidswinst zou moeten geven (er is nog niet geweten hoeveel)

Als je met oud DDR2 bedoelt, dan kan je het niet meer gebruiken
Als je trager DDR3 geheugen bedoelt (bijv 1066MHz) dan hangt het van de processor af. Zo hebben bijvoorbeeld de Haswell minimaal 1333MHz geheugen nodig.

Ik raad je wel aan om geheugen per 2 te gebruiken. Je hebt nog 3 x 4GB, maar als je dat gebruikt zal een van je 3 latjes op single channel en dus halve snelheid werken. Dit zou dus een 'bottleneck' kunnen vormen.

- Alles past in de kast?
ja

Het is zeker voldoende, maar ik zou niet het woord ruim gebruiken.
(Al is dat natuurlijk puur subjectief ;))
Bedankt voor jullie reacties.
Het gaat om DDR 3 geheugen op 1333mhz.
Het is trouwens 2x2gb en 2x4g, dus in totaal 4 reepjes. Dit had ik nog niet duidelijk vermeld inderdaad.

• ronalddus
Door de aankondiging van de AMD R9 290, denk ik dat ik nog even wacht met de videokaart en mijn 'oude' 6950 er in stop :)

Waarschijnlijk wordt het dan toch AMD. Het is even afwachten of er opnieuw een prijsdaling van Nvidia wordt ingezet en hoeveel dit dat wordt.

[ Voor 37% gewijzigd door ronalddus op 05-11-2013 13:48 ]