• elbandito
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-06-2025
Het plan is om zelf een electrisch beamerscherm te maken wat aan het plafond hangt. Ik vind op internet weinig concrete handleidingen, en die er al zijn, zijn onduidelijk of half. Vandaar deze post, misschien zijn er meerdere bezig met een dergelijk project.

Afmetingen
De muur - tot muur afstand is 5,5 meter. Het beamerscherm komt 50 cm van de wand te hangen en de beamer zelf komt aan het plafond te hangen, bevestigingspositie is nog nader te bepalen. Ik ga een BenQ W1070 kopen en zit nog wat te puzzelen wat nu de ideale schermafmeting is. De maximale breedte is begrensd door mijn frontluidsprekers, welke 3,2m uit elkaar staan. De bank staat tegen de achterwand aan, dus de kijkafstand is ongeveer 4,5 meter. Als ik hier kijk, dan kom ik uit op een diagonaal van ongeveer 130 inch, en een bijbehorende breedte van 2,9 meter. Lijkt mij een beetje erg groot persoonlijk, misschien heeft iemand een idee van de ideale scherm grootte bij een bepaalde zitafstand?

Materialen
Het plan is om een motor van een rolluik te nemen, daar een 40mm buis om te bevestigen en dit aan het plafond te hangen. Die buis wordt dan PVC of aluminium, ligt een beetje aan de beeldschermdiagonaal en stijfheid van de buis.
Als doek wil ik een blackout nemen, dit lijkt mij voorlopig goed genoeg. Het doek zal dan vrij hangen en niet gespand zijn, dit lijkt mij lastig te realiseren bij een oprolbaar elektrisch scherm.
Ik zit nog te twijfelen of ik een draadloze afstandbediening wil hebben of niet. Eventueel wordt het geheel nog van een koof voorzien zodat het weggewerkt is, hier ben ik nog niet over uit.

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-02 16:53
Ons diy-scherm is gemaakt van een trapleuning van 4 m lang en daaraan hangen twee Ikea verduisteringen gordijnen aan elkaar getaped . Groot inderdaad, maar geen spijt.
Vooral doen.

• elbandito
La_Pazz schreef op zondag 03 november 2013 @ 23:38:
Ons diy-scherm is gemaakt van een trapleuning van 4 m lang en daaraan hangen twee Ikea verduisteringen gordijnen aan elkaar getaped . Groot inderdaad, maar geen spijt.
Vooral doen.
Hoe heb je dat tapen gedaan?
De stof die ik heb is mat wit en erg dicht, het komt alleen op een rol van 1,4m breed. Dus ik zit nu te bedenken hoe ik dan de naad laat lopen. Als ik die verticaal laat lopen kan dat lastig worden met oprollen, omdat het doek daar dan met elke omwenteling dikker wordt. Buiten dat heb ik twee naden als ik breder wil dan 2,8m.
Horizontaal lijkt me op dit moment beter, kan zijn dat ik iets over het hoofd zie.

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-02 16:53
Precies! Om die reden heb ik met (duck)tape ook aan weerszijden een 'fake' tape band geplakt zodat de rol overal even dik oprolt. Voor puristen misschien gruwelen, maar het werkt. Er zit een heel lichte bobbeling in, soms zichtbaar als in de film ge'pan'ed wordt (bijv helicopter view langs flatgebouw van boven naar beneden).
Ik heb Gamma verduisteringsgordijnen van 1,8 meter = 3,6 meter breed à 2 m hoog met een amper zichtbare naad in het midden. Het plastic zoomroede (of hoet heet zo iets) onderaan in de zoom is net zwaar genoeg om het strak te trekken. Zwaarder gaf weer trekbubbels in het doek.
Het was al een tijdelijk oplossing bedoeld, maar zo hangt het al 5 jaar :)

Maar de naad horizontaal is ook een optie. Bij mij zou dat een te klein doek opleveren.

• elbandito
Het heeft even geduurd, maar nu zit er vordering in de zaak. Ik heb een elektrische motor besteld, en in de bouwmarkt een gewone opbouwdoos gehaald voor de besturing.

Daarna was het even zoeken naar een geschikte buis met de juiste diameter, normaliter hebben rolluiken standaard afmetingen dus past de motor perfect in de buis en sluit naadloos aan. Ik heb uiteindelijk een buis gevonden die bijna paste. Het uiteinde van de motor (het gedeelte wat rond draait)heb ik vastgeschroefd aan de buis door een gat in de buis te boren en met een klein schroefje vast te zetten.

Als doek heb ik verduisteringsgordijn gebruikt. De breedte is 230 cm en de hoogte is nog variabel, ik weet nog niet of ik een zwart kader om het doek heen maak. Het doek heb ik daarna gewoon met duct tape aan de buis geplakt.

Foto's volgen nog! Vanavond wordt het geheel aan het plafond bevestigd.

• QwaftZefoni
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-01 09:54
Klinkt goed en praktisch allemaal :)

Ik ben benieuwd naar de foto's. Zelf schaf ik na deze zomer een Optoma aan en hikte nog aan tegen de gedachte een duur scherm te moeten kopen, dus ik kijk mee met je build!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-02 20:26
Zo duur zijn goeie beamerschermen toch niet?

Voor net over de 100 euro koop je al een scherm van 220 bij 115 of iets in die richting en dat lijkt me groot zat voor het gros van de mensen die gewoon in hun huiskamer willen beamen.

Ik wil trouwens ook nog steeds een beamer aanschaffen (BenQ W1070)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Standaard rolschermpjes zijn goed betaalbaar tegenwoordig ja, zeker op internet..

Het blijft echter leuk om zelf een scherm te bouwen (custom maat) waarbij de beeldweergave soms nog beter is dan die van €200 schermen..

Sommige mensen pakken het nog uitgebreider aan.. Ik heb tegenwoordig een gewoon rolschermpje, maar had daarvoor een zelfbouwscherm met daaromheen de muur netjes afgeplakt met mooi zwart vilt.. Dat kijkt zoveel fijner..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• QwaftZefoni
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-01 09:54
Michael Knight schreef op zondag 16 maart 2014 @ 16:02:
Standaard rolschermpjes zijn goed betaalbaar tegenwoordig ja, zeker op internet..
Volgens mij kost een beetje elektrisch rolscherm nog altijd zo rond de €300 |:( Dat vind ik toch redelijk wat.
Pagina: 1