Toon posts:

Krijg poorten niet open...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Mijn excuses als deze vraag al meermaals gesteld is, maar zou iemand me kunnen helpen met het volgende:

Ik heb een NAS Synology DSJ413 die boven aan een "2e router" is aangesloten. Nu zit het zo dat we beneden ook nog een modem/router hebben staan (die van de ISP dus, namelijk "Telenet").

Aangezien dit mijn 1e keer is dat ik met netwerk & poortsen pruts, heb ik de FAQs van synology gebruikt alsook de hulppagina's van beide routers. Als ik het goed voorheb, staat het subnet & de poorten juist ingesteld op beide routers maar toch krijg ik ze niet open...

IP NAS: 192.168.123.132:5000/
Lan Subnet: 192.168.123.1
Extern IP thuis: 94.227.51.3

Wat doe ik verkeerd? :(

Alvast bedankt

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
2e router niet als router gebruiken.
Of, kan ook, maar is meer werk/beheer, poorten forwarden van extern naar netwerk 1, en dan via 2e router naar netwerk 2.

Een router heeft, per definitie, minimaal twee netwerken waartussen hij kan routeren.
Dus buitenkant (wan) moet in een ander netwerk zitten dan binnenkant (lan).

Abort, Retry, Quake ???

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:48

Fiber

Beaches are for storming.

Waarom een tweede router? Haal die er tussenuit of zet hem in ieder geval in bridge of accesspoint mode...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 00:56:
2e router niet als router gebruiken.
Of, kan ook, maar is meer werk/beheer, poorten forwarden van extern naar netwerk 1, en dan via 2e router naar netwerk 2.

Een router heeft, per definitie, minimaal twee netwerken waartussen hij kan routeren.
Dus buitenkant (wan) moet in een ander netwerk zitten dan binnenkant (lan).
Fiber schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 00:57:
Waarom een tweede router? Haal die er tussenuit of zet hem in ieder geval in bridge of accesspoint mode...
Met niet als router gebruiken bedoel je bridge/access point mode zoals noline vermeldt?

2e router omdat er boven 4 kabels nodig zijn.

Hoe doe ik dit juist? Net ingelogd op de IP van mijn 2e router en zie nergens een instelling die daar op lijkt. (model betreft: LevelOne FBR-1418TX)

Bedankt voor jullie antwoorden

• aZuL2001
Howto hier op GoT vinden over instellen wifi router als accespoint.
En dat proberen te begrijpen.

Abort, Retry, Quake ???

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-12 00:44

fmb

Verwijderd schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 01:03:
...
Met niet als router gebruiken bedoel je bridge/access point mode zoals noline vermeldt?

2e router omdat er boven 4 kabels nodig zijn.

Hoe doe ik dit juist? Net ingelogd op de IP van mijn 2e router en zie nergens een instelling die daar op lijkt. (model betreft: LevelOne FBR-1418TX)
...
Als je je router niet als router wilt gebruiken dan moet je alle kabels in de LAN poorten doen van de betreffende router en geen enkele in de WAN poort. Je router werkt dan als switch.

Succes!

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wat ik mis in je startpost is het volgende:

In feite heb je twee LAN's.. Eén LAN achter je Telenet-router. Met een bijbehorend subnet.

Vervolgens heb je een tweede LAN achter je tweede router. Dit hoort per definitie in een ander subnet te zitten; anders krijg je problemen. (Naast 't feit dat twee "home"-routers stom is. Maargoed.. Dat terzijde..)

Dan in router één een portmap maken richting router twee en in router twee een portmap naar de PC die 't uiteindelijk moet ontvangen.

Al zijn oplossingen als hierboven aangedragen (2e router als switch) beter.

Verwijderd

Topicstarter
fmb schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 02:36:
[...]

Als je je router niet als router wilt gebruiken dan moet je alle kabels in de LAN poorten doen van de betreffende router en geen enkele in de WAN poort. Je router werkt dan als switch.

Succes!
Ik heb alle kabels nu in de LAN poorten gestoken (steekt niks in WAN).
Default gateway in ipconfig is nu veranderd naar die van de router beneden: 192.168.123.1

Wat moet ik nu verder nog doen? Want de poorten staan nog niet open.
aZuL2001 schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 02:32:
Howto hier op GoT vinden over instellen wifi router als accespoint.
En dat proberen te begrijpen.
Ik zal jouw suggestie uitproberen als die van noline niet lukt (geen walls of text...)
Osiris schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 02:56:
Wat ik mis in je startpost is het volgende:

In feite heb je twee LAN's.. Eén LAN achter je Telenet-router. Met een bijbehorend subnet.

Vervolgens heb je een tweede LAN achter je tweede router. Dit hoort per definitie in een ander subnet te zitten; anders krijg je problemen. (Naast 't feit dat twee "home"-routers stom is. Maargoed.. Dat terzijde..)

Dan in router één een portmap maken richting router twee en in router twee een portmap naar de PC die 't uiteindelijk moet ontvangen.

Al zijn oplossingen als hierboven aangedragen (2e router als switch) beter.
Het subnet van mijn 2e router was oorspronkelijk anders maar ik had het subnet van de 1e aangepast omdat de IP's niet overeenkwamen om de poorten open te zetten. Dat heeft dus duidelijk niet gelukt.

Wat is een portmap? :$
De wikipagina maakt het niet echt duidelijker: Wikipedia: Portmap

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 01:03:
[...] 2e router omdat er boven 4 kabels nodig zijn...
Daar hebben ze de switch voor uitgevonden. Niet de router. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Topicstarter
Fiber schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 10:50:
[...]

Daar hebben ze de switch voor uitgevonden. Niet de router. :)
Mijn excuses als dit voor jou een domme vraag is, maar wil dit dan zeggen dat fysiek elke router feitelijk ook een switch is? aangezien enkel de WAN ingang vrij moet gelaten worden?)

• aZuL2001
Je probeert nu maar wat ipv te begrijpen hoe het in elkaar steekt.

Abort, Retry, Quake ???

• Fiber

Fiber

Nee, niet elke router is een switch. Maar 99 procent van de consumenten-routers heeft wel een ingebouwde vier poorts switch en het grootste deel heeft tegenwoordig ook een ingebouwd wifi accesspoint.

Je kan de router functionaliteit uitschakelen, maar dan is het veel handiger om een losse switch te gebruiken. Vandaar mijn opmerking.

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-12 00:44

fmb

Verwijderd schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 10:41:

[...]
Het subnet van mijn 2e router was oorspronkelijk anders maar ik had het subnet van de 1e aangepast omdat de IP's niet overeenkwamen om de poorten open te zetten. Dat heeft dus duidelijk niet gelukt.

Wat is een portmap? :$
De wikipagina maakt het niet echt duidelijker: Wikipedia: Portmap
Een portmap in de 2e router is niet nodig als je deze 2e router al als switch gebruikt (alleen LAN poorten gebruiken dus).

Wat wil je eigenlijk bereiken. Wil je de NAS vanaf internet bereiken?
Dit kan door bepaalde inkomende poorten in je modem "open te zetten" door ze te door te sturen naar het ip-adres van je NAS en een bijbehorende poort.
Denk vervolgens goed na over welke poorten je openzet; elke poort is een beveiligingsrisico. Zeker als dit de poort is om naar de managementinterface van je NAS te gaan. Liefst zo min mogelijk open zetten dus!

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
Makkelijke oplossing; gebruik de tweede router als switch, dan heb je 4 poorten ter beschikking, en de WAN poort niet gebruiken, maar wel even je DHCP server hierop uitzetten en dat door je eerste router laten regelen.
Betere oplossing; tweede router in bridge mode zetten en 5 poort ter beschikking hebben.

• aZuL2001
Ja Jolke, vraag ook gelijk even remote access zodat je het voor hem in kan stellen.
Of ga er ff langs.

Abort, Retry, Quake ???

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

aZuL2001 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 22:08:
Ja Jolke, vraag ook gelijk even remote access zodat je het voor hem in kan stellen.
Of ga er ff langs.
Ouwe sjacharijn, jij moet ff een flinke beurt hebben al ik het zo lees.

Niets mis met wat jolke zegt

Iperf

• aZuL2001
Ik kan het mis hebben maar het is voor zover ik weet de bedoeling dat je zelf ook wat zaken probeert en als je er dan niet uitkomt hier aangeeft waar je vast loopt.

Een helpdesk "hij doet het niet" is het hier niet.

Verder zou het je sieren als je je wat genuanceerder op zou stellen.
Dergelijk gedrag vertoon je maar met je maten in de kroeg.

Abort, Retry, Quake ???

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dit word zovaak uitgelegt hier, zonder dat iemand zo reargeert als jij doet (en dat geeneens naar de ts maar iemand die gewoon probeert te helpen)

Iperf

• Jolke
Sjonge, jonge, ik en mijn goede wil ... die heb ik ook niet iedere dag :)
For now, I'll just ignore the two posts... anders worden we weggemod.

Hoe staat het ervoor TS?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik zie dit toch nog best vaak als een issue: Dus maak ik maar even snel een tekeningetje :)

Twee opties met twee routers

En dan gecombineerd met: Het Grote Poortmappingsverhaal

Met IP adressen kan je zelf knutselen natuurlijk maar een voorbeeld:
Extern IP Eerste router: <je externe IP>
Intern IP Eerste router: 192.168.2.1 (255.255.255.0)
Extern IP Tweede router: 192.168.2.2 (255.255.255.0, gateway = 192.168.2.1)
Intern IP tweede router: 192.168.1.1 (255.255.255.0)
Intern IP server: 192.168.1.10 (255.255.255.0, gateway 192.168.1.1)

Let wel op dat je dus een aparte range kiest voor het 'DMZ' lan (tussen de twee routers) anders gaat het nooit werken. Bovenstaande IP's gaan alleen op bij DMZ optie.

Bij de router als switch optie:
Extern IP Eerste router: <je externe IP>
Intern IP Eerste router: 192.168.1.1 (255.255.255.0)
Intern IP Tweede router: 192.168.1.2 (255.255.255.0, gateway = 192.168.1.1) == management IP
Intern IP server: 192.168.1.10 (255.255.255.0, gateway 192.168.1.1)

[ Voor 69% gewijzigd door Equator op 08-11-2013 08:17 ]

• Jolke
@Equator; Wellicht sticky maken?
Wat is de reden dat je de tweede router 'management IP' meegeeft? Ik zou juist zeggen dat de eerste router de 'main' router is met DHCP enabled.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Jolke schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 08:21:
@Equator; Wellicht sticky maken?
Wat is de reden dat je de tweede router 'management IP' meegeeft? Ik zou juist zeggen dat de eerste router de 'main' router is met DHCP enabled.
Hoe wil jij anders je tweede router configureren? In het DMZ model doe je dat door gebruik te maken van het interne IP adres. In het router als switch model wil je de router ook kunnen configureren middels het interne IP. (want je moet DHCP uitzette enzo)
Pagina: 1