• jaapio88
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-12-2025
Hallo,

Al weer een tijdje ben ik de eigenaar van een Cubox waar ik sinds het begin xbmc op heb gedraaid. In eerste instantie alleen als extra aanvulling op de airport express, zodat ik ook makkelijk youtube filmpjes kon bekijken op mijn tv. Later ook om films te gaan kijken. Maar ik loop tegen de beperkingen van de cubox aan. Volgens de spec is 1080p geen probleem voor het apparaat, maar dat valt toch tegen. Mogelijk ligt het ook aan de codec en zal hij in de meest ideale situatie 1080p kunnen redden.

Overgens niets dan hulde over de makers van Geexbox (het os, volgens mij openelec variant) waar de cubox nu op draait. Ze maken zeker vorderingen in de ondersteuning van de hardware. Maar ideaal is het nog steeds niet. Ik heb ook niet de hoop dat dat in de toekomst nog veel zal verbeteren voor de eerste generatie cubox die ik heb.

Dus daarom tijd om een nieuw systeem te gaan samenstellen. Wat aan de wensen van nu voldoet, maar ook in de toekomst nog wat uit te bouwen is. Zoals gezegd, ik stream alle media naar mijn cubox. Ik denk dat ik dat naar mijn toekomstige htpc ook zal blijven doen. Ik wil een soepel draaiende xbmc setup hebben maar het hoeft zeker geen enorme krachtpatser te zijn die meerdere taken te gelijk kan uitvoeren. Downloaden doe ik op de pc waar ik vanaf stream. Deze staat ivm andere taken toch al 24/7 aan. En dan is er geen rede om de HTPC dat ook te laten doen.

Wat nog wel in de overweging zit is om ook tv te gaan opnemen en kijken via de htpc. Maar aangezien de huidige top set box daar nog aan voldoet zie ik geen noodzaak om dat nu al gelijk te gaan aanschaffen. Aan de andere kant zou dat ook weer een mooie taak zijn voor de andere pc. Daarover hoor ik graag jullie mening.

De BBG van deze maand leek me een mooie start om mee te beginnen. De ssd heb ik er uit gehaald omdat ik denk dat een usb 2.0 stick me voorlopig wel voldoende zal helpen. Mocht dat echt een probleem worden kan ik er altijd nog een ssd in zetten. Wat me in het budget weer wat extra ruimte gaf om er een blueray-speler in te zetten. Zodat ook mijn hinderlijk vaak vastlopende sony-blueray kan opschuiven naar de verkoop.

OS keuze zal waarschijnlijk Openelec worden. Geexbox zou ook een prima optie zijn evenals. Maar ook een ubuntu installatie met xbmc kan een optie zijn. Mochten jullie daar ook een mening over hebben dan hoor ik dat uiteraard graag.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 55,30€ 55,30
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 56,20€ 56,20
1Silverstone Milo ML04€ 65,60€ 65,60
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,30€ 24,30
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,50€ 29,50
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 70,90€ 70,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,93€ 31,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 333,73

Tot slot nog het budget, minder dan dit mag altijd. Maar ergens tussen de 300 en de 450 zou het toch wel moeten kunnen liggen.

Ik hoor graag jullie meningen voor een beginner op HTPC gebied.

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Kan je niet heel erg helpen met ervaring want ik ben eigenlijk naar hetzelfde opzoek als jij maar heb nog nooit een htpc gehad, kan je wel helpen met budget.
Toen ik opzoek ging naar onderdelen voor een htpc zag ik ook de lijstjes zoals die jij nu hebt en dacht gelijk dat het gewoon goedkoper, makkelijker en kleiner moet kunnen dan een "budget low profile pc"

Na heel wat zoeken ben ik hierop uitgekomen, heb ook een thread in desktop aankoopadvies maar daar snapt niemand iets van zoiets simpels als ik wil bouwen. Wellicht heb jij er wat aan kunnen we elkaar helpen

ZOTAC ZBOX ID18 (Ivybridge Celeron 1007U)
106.6

Crucial geheugen - 2 GB : 2 x 1 GB 1600mhz SO DIMM DDR3
30.96

Kingston SSDNow SS200S3 30GB
38.67

Totaal
175,94

de Zbox staat niet in de pricewatch hier op Tweakers maar wel op Hardware.info

Zelfs zonder ssd nog een prima systeem als je via usb boot. Eigenlijk is dit de x86 dual core versie van je Cubox, een stuk groter en krachtiger maar ook zeker geen overkill. En veel goedkoper dan een standaard htpc. Enige probleem is dat dit niet upgradebaar is, daar staat weer tegenover dat je het geld behoud om iets nieuws te kopen.

• jaapio88
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-12-2025
Je hebt gelijk wat betreft de prijs. En als je echt opzoek bent naar een vervanger van de cubox. Maar ik denk dat ik het de investering niet waard vind om nu zo een kant en klaar ding neer te zetten zonder dat ik daar later weer een upgrade op kan uitvoeren. Je kun het ook andersom bekijken. Als je nu een ZBOX koopt betaal je met jou config 175 euro. Wil je later meer gaan doen met je htpc. Dan zit je vast. Dat betekend dat je opnieuw de investering van 175 euro moet doen. Dan zit je al weer boven het bedrag wat ik nu heb. Eigenlijk kom ik dan in de zelfde situatie als waar ik nu in zit. Cubox kost $121. Dat geld ben ik nu in princiepe kwijt.

Daarnaast vind ik ook de aanwezigheid van een blueray speler toch wel een must. De speler die ik nu heb loopt regelmatig vast tijdens het kijken van een film.

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:55
Hallo,

zelf heb ik sinds een maand een vergelijkbare opzet.
Het enige verschil zit in een ASRock board en dat ik wel de SSD gebruik.
eerst stond het OS op een stickje en dit ging inderdaad nog bijhoorlijk vlot.

Pas toen ik aeon nox skin ging gebruiken ging het niet meer zo snel als ik wilde. Ik had alles zo ingesteld dat veel fanarts en dergelijke wil tonen. Ik geef dat aan zodat je weet dat wat je te wachten staat als je jouw skin gaat aanpassen en meer aan zet.

Ook had ik problemen met de allernieuwste firmware van OpenElec: 3.2.2
Ik had een drastische terugstap gedaan naar 3.1.5 omdat ik hoorde dat deze wel goed omging met een AMD A6.
Ik heb de tussenliggende versies nog niet uitgeprobeerd omdat ik nog SaBNZBD suite wilde uitproberen.
Dus misschien werken er ook nieuwere versies.

Succes verder met je build als je dit nog niet hebt uitgevoerd (gezien de datum)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023