Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:35
Ik werk momenteel parttime (34 uur) en heb de kans aan een nieuw uitdagend project mee te werken. Aangezien ik toe ben aan een nieuwe uitdaging zou ik daar graag voor gaan en het aantal uren zou te combineren moeten zijn met mijn huidige baan.

De nieuwe werkgever stelt een 0 uren contract voor omdat de uren in het begin nogal zullen fluctueren. Een andere optie is als zzp-er aan de slag te gaan maar zij zijn bang dat het uurtarief dan te hoog wordt.

Ik heb geen idee wat zo'n 0 uren contract voor mij belastingtechnisch zou inhouden buiten het feit dat je geen loonheffingskorting krijgt. Moet ook mijn contract eens nalezen of ik verplicht ben een tweede werkgever te melden? Ze weten dat ik ook freelance werk doe in ieder geval.

Waar moet ik allemaal rekening mee houden in deze situatie? Iemand tips?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 10:31
Heffingskorting hangt niet van je type dienstverband af. Ook met een vast contract voor je 2e baan krijg je geen 2e keer algemene heffingskorting, en de arbeidskorting wordt boven een bepaald inkomen ook niet hoger meer (zelfs lager, "afbouw arbeidskorting hogere inkomens"). Maar zoals gezegd is dat niet gekoppeld aan de contractvorm.

Dan de keuze ZZP/loondienst: als je een paar uurtjes naast een baan bijverdient, zonder de ontwikkeling richting meer autonomie, meer omzet, meer klanten, dan vrees ik dat je het oordeel ROW zult krijgen. Je geniet dan ook geen ondernemersregelingen en betaalt evenveel belasting als iemand in loondienst.

De keuze is er dus niet een op financiele gronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Sorry, onduidelijk verwoord, ik bedoelde ook gewoon in het algemeen dat er geen loonheffingskorting meer toegepast kan worden bij een tweede baan.

De insteek is eigenlijk dat ik daar mee help een nieuw concept op te zetten en langzaam steeds meer uren ga opbouwen. Bij succes kan dit tot meer leiden.

Als zzp-er zou ik gewoon facturen sturen vanuit mijn eenmansbedrijf dat ik al jaren heb. Geen ondernemer voor de belastingdienst vanwege te weinig uren dus ook geen aftrekposten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Phusebox schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 21:23:
De insteek is eigenlijk dat ik daar mee help een nieuw concept op te zetten en langzaam steeds meer uren ga opbouwen. Bij succes kan dit tot meer leiden.
Je helpt dus een onderneming opzetten waarin je uiteindelijk in vaste dienst wilt komen. Zo vat ik het denk ik goed samen.

Dan is ZZP'er niet echt een goede keuze. Je moet dan immers zaken regelen als VAR verklaringen e.d. plus de Belastingdienst eist uiteindelijk ook meerdere opdrachtgevers. Niet een enkele waar je uiteindelijk blijft hangen. Dan zou je beter voor een 0-uren contract kunnen gaan. Ik denk dat dit dan beter bij je doel aansluit.

Je kan in je arbeidscontract met je huidige werkgever kijken of je dit moet melden, maar doorgaans gelden dat soort dingen alleen als je iets gaat doen wat hun kan beconcurreren. Als jij op zaterdag een krantenwijk wilt hebben kan het ze echt niet boeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
CMD-Snake schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 12:24:
[...]

Je helpt dus een onderneming opzetten waarin je uiteindelijk in vaste dienst wilt komen. Zo vat ik het denk ik goed samen.

Dan is ZZP'er niet echt een goede keuze. Je moet dan immers zaken regelen als VAR verklaringen e.d. plus de Belastingdienst eist uiteindelijk ook meerdere opdrachtgevers. Niet een enkele waar je uiteindelijk blijft hangen. Dan zou je beter voor een 0-uren contract kunnen gaan. Ik denk dat dit dan beter bij je doel aansluit.

Je kan in je arbeidscontract met je huidige werkgever kijken of je dit moet melden, maar doorgaans gelden dat soort dingen alleen als je iets gaat doen wat hun kan beconcurreren. Als jij op zaterdag een krantenwijk wilt hebben kan het ze echt niet boeien.
Ik ga het maandag gewoon bespreken op mijn werk. Ben liever open hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
CMD-Snake schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 12:24:

Wat een onzin. De belastingdienst zal alleen meerdere opdrachtgevers belangrijk vinden als je een VAR-WUO wil hebben. Maar voor diezelfde verklaring moet je eenmanszaak je voornaamste bron van inkomsten zijn, en met een 34-uurs baan ernaast zal dat niet het geval zijn.

Het voordeel van een freelance-contract is dat de opdrachtgever dan geen werkgeverspremie hoeft af te dragen. Een ander voordeel voor de opdrachtgever is dat een factuur normaal gesproken pas wordt ingediend na de maand, met een betalingstermijn van -doorgaans- 30 dagen. Bij een dienstverband moet de werkgever het salaris overmaken voor het einde van de lopende maand: dus ruim een maand eerder dan bij freelance-contracten.
Ook zijn er voordelen voor jezelf, je kan kosten -bijvoorbeeld kilometers, maar ook voor boekhouding- opgeven bij de belastingdienst.
Pagina: 1