Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-04 15:20

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Hallo, ik ben op zoek naar een nieuwe router om mijn oude Belkin N1 te vervangen. De N1 is aan vervanging toe vanwege de vele klachten m.b.t. het draadloos verbinden met deze router en de benodigde frequentie van handmatige reboots Deze moet aan de volgende eisen voldoen:

- 5GHz-ondersteuning (futureproof)
- IPv6-ondersteuning (futureproof)
- DD-WRT-ondersteuning

Zodoende kwam ik bij de TP link TL-WDR4300 en TL-WDR4900 uit en ik wil me in dit topic ook beperken tot deze twee.

De reden dat ik niet goed kan kiezen uit deze twee is de volgende:

De 4300 is goedkoper en wordt ondersteund door de site van DD-WRT. Voor de 4900 is er ook DD-WRT firmware beschikbaar, maar deze staat niet op de lijst van de site van DD-WRT zelf, maar komt uit een of ander forum.

De 4900 heeft native IPv6 ondersteuning en de 4300 pas na een update. Ik kan uit de specificaties niet opmaken of IPv6 slechts softwarematig of ook hardwarematig wordt ondersteund.

Los daarvan ook even de vraag: doet het er toe? Ik vind alleen maar dingen over ipv6 support, maar niet of het software- of hardwarematig is. Ik denk dat ik mijn vraag beter kan formuleren als: Is softwarematige ipv6 support een manier om ook ipv6 te kunnen ondersteunen op hardware die daar eigenlijk niet voor bedoeld is (experimenteel), of is het ook iets voor in the long run (betrouwbaar)?

De reden dat ik DD-WRT-ondersteuning wil is dat ik een dagelijkse reboot wil schedulen voor mijn router. Mijn huidige router houdt het ongeveer een week vol totdat deze handmatig ge-reboot moet worden. Volgens dit artikel kan dat verholpen worden door regelmatig de router te rebooten, om zo alle connections weg te gooien: http://lifehacker.com/591...uter-and-how-can-i-fix-it

"Oftentimes, your router can just get bogged down by too much traffic coming through. This is especially common with things like BitTorrent and Usenet, which achieve high download speeds by making multiple connections at one time. If you make too many, your router will stop working and need a reboot."

Ik gebruik microTorrent niet zo vaak en Usenet al helemaal nooit, maar ik wat ik opmaak uit het artikel waar ik hierboven naar verwees is dat de hoeveelheid connections soort van stack is die periodiek geleegd moet worden, ongeacht of er programma's zoals Spotnet/web of micro/BitTorrent worden gebruikt die veel connecties leggen. (Ik denk dat dit de oorzaak is van de wekelijkse uitval.) Is dit correct?

Het verschil in snelheid tussen de 4300 en 4900 vind ik niet zo interessant, zeker tegenover de prijs. Welke kan ik het beste nemen?

[ Voor 4% gewijzigd door Neophyte808 op 01-11-2013 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Subtiele bump. Zijn dit soort topics niet toegestaan? Is er iets mis met mijn TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Jawel maar als niemand hem ziet kan er ook niet geantwoord worden :) maar een router dat redelijk veel moet gereset worden is iets mis mee. Ik moet mijn modem af en toe resetten want dan is ie vast gelopen (linksys am200) maar mijn router nog geen problemen mee gehad (Sitecom 300N 1ste gen). Nu is het wel zo dat ik maar 1 echte torrent verbinding heb door de router en de rest is zo goed als idle of verkeer gaat langs de switch.

Wat betreft die routers is het gewoon wat je wilt, is er voor de rest geen verschil tussen de 4300 en de 4900 maar de firmware zal wel 90% hetzelfde zijn en is de 4300 gewoon wat vroeger uit gegeven, waardoor er gewoon een update nodig is. Ik zelf zou nu echt wel ee nrouter kiezen met ipv6 functionaliteit al is het na een update, future proof is handig.

[ Voor 29% gewijzigd door Damic op 04-11-2013 18:18 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Damic schreef op maandag 04 november 2013 @ 18:16:
Jawel maar als niemand hem ziet kan er ook niet geantwoord worden :)
Dat doe ik helaas niet zelf...

Als ik zo je verhaal lees neig ik naar de 4300, als ik het goed begrijp is die na de update eigenlijk identiek aan de 4900, op 150 Mbps na.

Dat er iets mis is met de router was me wel duidelijk, maar of het gewoon een brakke router is of dat er instellingen verkeerd staan weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-05 13:30
Neophyte808 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 00:54:
[...]

Dat doe ik helaas niet zelf...

Als ik zo je verhaal lees neig ik naar de 4300, als ik het goed begrijp is die na de update eigenlijk identiek aan de 4900, op 150 Mbps na.

Dat er iets mis is met de router was me wel duidelijk, maar of het gewoon een brakke router is of dat er instellingen verkeerd staan weet ik niet.
De 4300 (en de 3600, die heb ik als AP) hoef ik nooit te herstarten terwijl er elke dag gedownload wordt van usenet. Zou mooi zijn als ze elke dag herstart moeten worden, dan zit er gewoon iets niet lekker, tabellen die vollopen horen ook automatisch gewoon geleegd te worden.

Wat ik op de TP-Link site lees is het verschil tussen de 4300 en de 4900 enkel 150Mbps op de 2.4GHz band, maar dat zal ook enkel voor 802.11n op 2.4GHz zijn waarschijnlijk en een hoger geklokte CPU.

Of dat een tientje waard is moet je zelf beslissen. Ik ben tevreden genoeg over mijn TP-Links dat ik gerust een 4900 zou halen. Helemaal als je enkel DD-WRT gebruikt voor een auto reboot: zal je bij een nieuwe (goede) router namelijk helemaal niet nodig hebben, dus lekker de stock firmware op laten zitten. DD-WRT op een WDR3600 heb ik namelijk wel wat issues mee, maar stock firmware niet.