Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antares
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-08 09:10
Hoi allen!

Ik, net zoals velen, heb last van stof in mijn computercase. In mijn vorige pc heeft de GPU het begeven hoogst waarschijnlijk door stofophoping. Hier wil ik dus verandering in brengen. Natuurlijk is het logisch om ineens stoffilters te installeren, zonder meer, maar dat zal een restrictie vormen voor de luchtstroom, wat weer nadelig zal zijn voor de koeling. Oplossing: ventilatoren installeren met filters ;)

Mijn systeem in het kort
650watt voeding
Asus HD7850 v2
i5-3570k
8gb ram
ASrock extreme4 z77
coolermaster elite 430

Geen OC van het systeem.
Voor de moment zit er enkel de standaard 120mm case fan van de case als intake vooraan, dewelke voldoet. Als ik bvb een film kijk, en ik voel aan de ventilatorplaats bovenaan de case is de convectiestroom van de warme lucht toch redelijk voelbaar.

Ik kan op alle plaatsen van de case een fan zetten. Enkel de fanplaats op de bodem is redelijk krap door de voeding, maar zou er nog steeds een 80mm fan in kunnen zetten.

Mijn gedachte: er proberen voor te zorgen dat er geen stof meer in de pc kan komen. Ik veronderstel dat ik dan enkel stoffilters op de intakefilters moet plaatsen en op de bovenste fans om invallend stof te vermijden.

Wat wil ik? relatief stille fans ( ik wil liefst mijn pc niet horen) aan een goedkope prijs..
budget: 30EUR, maar liefst zo goedkoop mogelijk

Case: coolermaster elite 430
vooraan: 120mm intake geinstalleerd (deze vind ik stil) plaats voor 140mm.
zijkant: 120mm mogelijk (in de plexiglas raam)
onder: 70-80mm mogelijk
boven: 2x120mm mogelijk, 240mm radiator unit?
achter: 120mm mogelijk

Welke fans kan ik het beste aanschaffen? waar plaatsen en dient deze als intake of outflow?
Filters?

aangezien ik in mijn pckast kan kijken, en dit echt zichtbaar is. ik zie er nl recht op.
Wat zou er een mogelijkheid zijn om dit inwendig te verfraaien? :) (evt. meer budget hiervoor mogelijk :p )

Bij voorbaat dank! en andere suggesties zijn ook altijd welkom :)
Alain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:35

M2M

medicijnman

Normaliter zitten ventilatoren aan de voor, onder of zijkant als intake, achterkant / bovenkant als outtake.

En op de outtake plekken hoef je geen filters te plaatsen :)

Betreffende het verfraaiing verhaal, zou je naar neon balkjes, side windows en ledstrips kunnen kijken. Die kun je aan een 5 of 12V molex knopen

ow ja, je ventilators zelf. Ik zou zeggen, google eens een recente roundup van een rijtje fannetjes. De kans is groot dat daar een aantal prima prijs/prestatie exemplaren uit komen. Die dus nemen :)

[ Voor 23% gewijzigd door M2M op 01-11-2013 18:05 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antares
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-08 09:10
Als verfraaiing is blauw licht voor mij weggelegd.
Na wat zoekwerk, vind ik precies die CFFL een te felle kleur hebben. En de blauwe LED strook iets te lichte kleur van blauw (op basis van foto's in reviews op tweakers)
Ik wil nl. een mooi donkerblauwe schijn in de kast, die niet te veel licht naar buiten uitschijnt, maar waarmee je de componenten een mooi accentje met kan geven.

Ivm de ventilatoren zal ik eens rondkijken voor een lijstje. Maar bij zeer veel ventilatoren staat het geluidsproductie weergegeven. Hier heb ik geen ervaring mee. is 20dB luid? 30dB?
natuurlijk is geluid subjectief maar ik wil fans hebben die je niet zo hard hoort, maar aangezien er toch een zoomend geluid al uit mijn kast komt (oorzaak onbekend :p ) is het niet zo'n rol dat je ze ietwat hoort.
dus welke geluidsproductie (meegegeven door de producent) kan ik als stil 'genoeg' aanschouwen?

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
Enermax TB Silence zijn hele goede fans, stil en een goede luchtverplaatsing. Bijkomend voordeel is dat je de bladen los kunt halen wat schoonmaken heel makkelijk maakt.Even onder de kraan houden en ze zijn weer helemaal stofvrij.
Afbeeldingslocatie: http://www.enermax.co.uk/uploads/pics/04_42.jpg
Ik heb er zelf 4 van in mijn Antec One zitten, de 900 rpm versie en alles blijft lekker koel. Mijn i5-3470 met stock cooler komt tijdens gamen nooit boven de 48 graden en de GPU wordt niet warmer dan 52 graden. Zeer goed dus.