Random Ping pieken naar de router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chr1st14n
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-01 12:32
Ik heb een zeer raar probleem. Ik heb sinds een paar weken enorme last van random hoge ping. Ik dacht eerst altijd dat het aan mij switch(es) lag, maar ik heb mij laatst een keer boos gemaakt en een nieuwe kabel rechstreeks naar mijn pc getrokken, en ik had nog steeds het zelfde probleem. En nadat ik bijna alles vervangen had heb ik maar eens met de ISP (Ziggo in mijn geval) gebeld. Deze hebben een monteur langs gestuurd en deze heeft de splitter vervangen (hier stond nog essent op, en kon met een beetje pech wel eens 10jaar (of meer) oud zijn..).

Nadat de monteur deze heeft vervangen heeft het ongeveer een dag weer goed gewerkt, en daarna had ik weer last van random hoge ping. Toen heb ik ze na een week weer gebeld, en nu is er weer een monteur langs geweest welke de router heeft vervangen. Weer ging het enige tijd goed, maar nu zie ik weer verschilllende (wellis waar lagere) pieken als ik ping naar de router.

Ik doet het ping commando "ping <IP-Ziggo-Router> -t" en ik krijg af en toe een zeer hoge ping. Voor heen was dit met uitschieters tot 2500+ elke 10 a 20 seconden, en was het verder vaak 5ms a 6ms (dit vond ik ook al vrij hoog). Als ik het nu doe heb ik de hele tijd een ping van <1ms of =1ms (dit is normaal) maar af en toe komt er toch een ping van 300+.

Nu ik zo langzamerhand alles heb vervangen en aangepast ben ik een beetje ten einde raad.. heb alles al vervangen / geprobeerd zonder, maar ik blijf het houden (heb zelfs al een andere pc...)

Nu hoop ik dat er hier iemand is die mij misschien hier mee kan helpen, want het begint nu wel erg irritant te worden (kan niet eens normaal een potje online game of skypen met kennissen (ik val soms weg..))

alvast bedankt.

[Core i7-8700K] [Scythe Mugen 5 Black RGB] [ASUS Z-370-GAMING] [4x8gb DDR4-3000] [INNO3D RTX2070 Super] [250GB Samsung 960 EVO] [3x512TB Crucial MX500 (R0)] [Corsair 350D]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-06 23:48

M2M

medicijnman

Dus de ping naar je router is het probleem? of is vanaf je router naar "het internet" het probleem.

Bij het eerste kun je prima zelf troubleshooten, en bij het tweede zul je toch je ISP moeten benaderen (nogmaals dan). Wat betreft het eerste zal je ISP ook weinig kunnen betekenen.

Hang dus voor de grap eens een andere computer (met een vaste lijn) aan je router en laat 'm pingen.
Check je PC voor meuk, adware, virussen en andere troep
stop er eens een linux live cd / usb stick in en herhaal het ping process.

edit: ter verduidelijking, normaliter hoort de ping naar je router rond de 1ms te liggen. Zonder afwijking.

[ Voor 10% gewijzigd door M2M op 01-11-2013 15:53 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chr1st14n
M2M schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 15:52:
Dus de ping naar je router is het probleem? of is vanaf je router naar "het internet" het probleem.

Bij het eerste kun je prima zelf troubleshooten, en bij het tweede zul je toch je ISP moeten benaderen (nogmaals dan). Wat betreft het eerste zal je ISP ook weinig kunnen betekenen.

Hang dus voor de grap eens een andere computer (met een vaste lijn) aan je router en laat 'm pingen.
Check je PC voor meuk, adware, virussen en andere troep
stop er eens een linux live cd / usb stick in en herhaal het ping process.

edit: ter verduidelijking, normaliter hoort de ping naar je router rond de 1ms te liggen. Zonder afwijking.
Als ik ping naar mijn router (gateway van mijn netwerk). Ik heb de gehele computer en de kabel er naartoe al vervangen. Het is een router van de ISP (ziggo). Ik heb nu een Cisco EPC3925 (had voorheen een ubee met wifi). en omdat de router van de ISP is kan ik er niet al te veel mee.

Dat van die 1ms wist ik. En ik had het ook nog nooit zo gezien, een ping van 4 a 6 ms naar een router..

Enige wat nu nog overblijft is om er zelf weer eens een router achter te hangen, maar ik vind zelf de minst mooie actie om alsmaar routers achter routers te gaan hangen (wil zo min mogelijk "onodige" apparaten in me netwerk).

ik moet er nu wel bij zeggen dat ik sinds dat ik die cisco heb ik er aanzienlijk minder heb, maar ze zijn er nog wel (random hoge ping).

[Core i7-8700K] [Scythe Mugen 5 Black RGB] [ASUS Z-370-GAMING] [4x8gb DDR4-3000] [INNO3D RTX2070 Super] [250GB Samsung 960 EVO] [3x512TB Crucial MX500 (R0)] [Corsair 350D]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Maar wat is je probleem?

Dat je dat nu weet, hoeft meestal niet zo'n probleem te zijn, tenzij je sites trager worden etc...

Doe een speedtest.

Zoals M2M zei: zet er tijdelijk een andere PC op (of MAC). Wel bekabeld aansluiten.

Wat ik mij nu afvraag: Die PC waar de trage pings op komen, staat bij deze PC (of laptop) de WiFi aan of uit?

Als je een kabel erin doen, gaan bij sommige wifi kaarten de wifi uit. Bij sommige niet. Zet de WiFi eens handmatig (met schakelaartje of Fn toetscombinatie) op je PC / laptop uit, en sluit de PC met kabel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Zo te horen heb je je probleem al te pakken. Het ziggo modem / router dingetje. Kan best dat die roet in het eten gooit, zeker als je de bekabeling en de client al uitgesloten hebt.

Wat dan nog overblijft is een "echte" router aanschaffen en ziggo vragen om het betreffende kastje wat je momenteel nog hebt hangen in modemfunctie te gooien.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

En dan nu de hamvraag: heb je er last van? Als ik m'n router ping, via WiFi zie ik dit:
C:\Windows\system32>ping -t 172.16.172.1

Pinging 172.16.172.1 with 32 bytes of data:
Reply from 172.16.172.1: bytes=32 time=3ms TTL=64
...
Reply from 172.16.172.1: bytes=32 time=171ms TTL=64
...

Ping statistics for 172.16.172.1:
    Packets: Sent = 47, Received = 47, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 2ms, Maximum = 171ms, Average = 6ms
Control-C

Die ene outlyer van 171 ms werd veroorzaakt door een mailtje wat binnen kwam.
En, let 's face it, je router heeft ook wel wat beters te doen dan pingetjes te beantwoorden; dat heeft de allerlaagste prioriteit. Alle consumenten routers hebben een vergelijkbare capaciteit en als je dat niet wilt, zul je een of ander profi apparaat > 1000 €uro aan moeten schaffen. In het game wat je speelt zul je het verschil echter niet merken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chr1st14n
Mijn probleem is dat ik elke 10 a 20 sec een hoge ping krijg. Snelheid is prima (heb alles-in-1 plus (60/6) en haal 61/5,7 ofzo). alleen is het zeer irritant tijdens gamen als je 1x in de zoveel tijd een grote lag spike krijgt... En hier had ik voorheen nooit (merkbaar) last van.

Ik heb alles bekabeld. en als je via kabel pingt krijg je eigenlijk altijd <1ms of =1ms (als er verder niks op je netwerk aanstaat/gebeurt).

En zoals de screenshot van Brahiewahiewa zo heb ik het ook, alleen dan met 4ms a 6ms en dan uitschieters tot 350ms nu (was voorheen 2500ms).

Maar ik heb vanmiddag het kastje 100x gereset en nu lijkt hij het enigsinds normaal te doen. dus het is even afwachten. Ik heb hier namelijk geen andere router zo liggen om te testen, maar die zal ik (mocht het nu nog steeds beroert wezen) binnenkort gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Een andere router zal niet zomaar werken. Je zit nog steeds aan dat kastje vast en zo te horen is het ziggo kastje het probleem. Wat je zal moeten doen om je test uit te voeren is een router aanschaffen en ziggo bellen om te vragen of ze je router/modem doos in modem mode zetten.

Anders gok ik dat je met hetzelfde euvel blijft zitten.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chr1st14n
M2M schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 18:03:
Een andere router zal niet zomaar werken. Je zit nog steeds aan dat kastje vast en zo te horen is het ziggo kastje het probleem. Wat je zal moeten doen om je test uit te voeren is een router aanschaffen en ziggo bellen om te vragen of ze je router/modem doos in modem mode zetten.

Anders gok ik dat je met hetzelfde euvel blijft zitten.
Dit ga ik dus op termijn ook doen, want de wifi verbinding is zeer beroert... ik heb letterlijk tot max 5 a 6 meter normale wifi, daarna gaat hij hard achteruit..

Maar via de kabel heb ik tot nu toe een normale verbinding (geen hoge pings meer, enige wat ik tot nu toe heb gezien is een keer 2ms ofzo)

Volgende week maar even zoeken naar een goede router en dan ziggo weer eens bellen om routerfunctie uit te zetten..

Pagina: 1