Kleine kantoor (server)oplossing: wat zijn de mogelijkheden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-10 23:03
Ten eerste, ik weet niet of dit de juiste plek is om dit te vragen. Als ik deze vraag beter ergens anders kan stellen dan hoor ik het graag.

Ik ben voor familie op zoek naar een oplossing. Het gaat om een zakelijke oplossing, er wordt van een eenmanszaak overgegaan naar twee personen.
De volgende mogelijkheden zijn het meest wenselijk:
- Mail server, zodat alle mail lokaal binnen komt en gebackupt kan worden en naar de twee clients toe kan.
- Agenda delen met schrijfrechten. Het is mogelijk via outlook online de agenda te delen echter is het niet mogelijk om te beschrijven..
- Data storage voor voornamelijk documenten e.a. Het is de bedoeling dat vanaf deze data storage door de twee clients wordt gewerkt en dat deze data veilig is.
- Beveiligde toegang van buitenaf tot de data storage.

Zeker de komende 5 jaar zal het bij 2 personen/ wellicht 3 personen blijven. De data die opgeslagen wordt neemt niet super veel plaats in, momenteel slechts 100GB. Daarom zat ik zelf te denken om een goedkoop ESXi server in te richten met diverse VM’s voor de bepaalde taken. Dit omdat het op deze manier flexibel blijft en toevoegen van functionaliteit d.m.v. een extra VM relatief eenvoudig is. Ik heb zelf enige kennis en ervaring met bij VM's en ESXi...

Mijn vraag is daarom: kan iemand mij in de goede richting duwen voor wat betreft hardware en software? En of dit überhaupt wel een goede oplossing is voor dit vraagstuk? Ik heb zelf ook al gezocht en ideeën echter voornamelijk qua hardware heb ik nog grote vraagtekens..

Alle ideeën en tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Local Host
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 19:04

Local Host

Het forum is om te leren.

Al eens gekeken naar een NAS oplossing ? Bijv synology ?

Zo'n nas kan ook heel veel taken afvangen wat jij wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:52
Dat je over ESXi begint komt vast omdat je het leuk vindt, waar natuurlijk niets mis mee is. Ik denk inderdaad dat een NAS een goede optie is. Echter moet je een back-up natuurlijk off-site bewaren, anders is bij een brand nog alles weg.

Ik zou ook eens kijken of ze geen office365 of google apps kunnen gebruiken icm met een NAS voor de data.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdheuvel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-10-2017
Kijk eens naar een hosted oplossing zoals bijvoorbeeld Office 36 of Google apps. Om zelf een omgeving te gaan opzetten en beheren is al een hoop werk.

Een NAS oplossing kan ook, hierbij moet je wel rekening houden dat je ook backup's maakt en deze ergens moet bewaren. Wat doe je als je NAS kapot gaat of uitbrand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-10 20:58

CasGas

.

Ik zou ook voor Office 365 of een andere standaard Hosted Exchange oplossing gaan voor de mail, een eigen mailserver is teveel werk voor 2/3 man, te duur en niet praktisch.

Voor opslag zou ik ook voor een NAS gaan met een local usb backup diskje, voor 2/3 man moet je het niet te moeilijk maken, zeker als ze niet van plan zijn om op korte termijn flink te gaan uitbreiden.

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 15:46
Yup, zou zeker kijken of de wensen passen in Office 365 (met Skydrive voor opslag) of Google Apps (met Drive voor opslag).

Niet heel duur en stukken minder onderhoud en zaken die kapot kunnen. Mogelijk alleen kijken of je nog wat offline backups maakt, of backups naar andere opslag providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-10 23:03
Oke, ik merk al meteen een "NO-GO" voor wat betreft een eigen server oplossing.
Echter heb ik het zelf niet zo op die cloud services. De persoon in kwestie ook niet.
De voorkeur ligt bij het lokaal houden van de data.

Als ik jullie meningen zo lees en dat combineer met "de wensen" denk ik dat ik verder ga kijken naar een NAS-oplossing zoals de synology.. Tevens duik ik eens in het office 365 verhaal. Ook met hosted exchange het punt van je data niet lokaal hebben. Ik heb ook wat open source exchange alternatieven gezien. Wellicht dat ik daar ook wat verder induik.

[ Voor 27% gewijzigd door OsiriS.nl op 01-11-2013 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste leden,

De oude topic sluit aan bij mijn huidige vraag. Vandaar ff een duwtje.

Voor een zakelijke oplossing wil ik een NAS of server opzetten. Dit geldt voor 2 a 3 personen die
vanuit kantoor als huis kunnen inloggen op het bedrijfsnetwerk. Nu begrijp ik dat een NAS synology een dergelijk bedrijfsnetwerk kan handelen, en meer bedoelt is voor een fileserver dan een echte server. Vandaar onderstaande vragen:
- Toepassing vereist installatie van Microsoft SQL Server
- Inloggen via Remote Desktop vanuit huis
- omgeving met een lijst van voorgeinstalleerde programma's creëren voor 3 gebruikers?

Wie kan mij helpen een duwtje in de goede richting te geven?
Pagina: 1