Hi, ik heb de afgelopen maanden gewerkt aan een condensator bank. deze bank werkt nominaal op 2000V en 13Kj , op maximale capaciteit levert hij 18,7KJ op 2400v surge.
ik zal deze bank gaan gebruiken voor diverse experimenten. zo heb ik kunnen nabootsen wat er gebeurt met een moederbord waneer deze door de bliksem wordt getroffen.
je kunt zien dat de IC's het begeven hebben, ook elco's van het moederbord zijn gebarst. bij de stroom ingang, te zien in het filmpje onderaan deze pagina, zul je zien dat die helemaal verbrand is

Voor de mensen die dit volgen,
Let op dit is levens gevaarlijk, een schok is per direct dodelijk.
probeer dit niet zomaar thuis.

De bouw
De elco's bestaan uit Frako 2000uf 500Vdc 250 Joule op normaal gebruik. 360 joule surge

er zijn 2 verdiepingen met elco's
dit is de bovenste verdieping

ik heb de behuizing gemaakt van een aantal trespla platen die ik gratis op de kop heb weten te tikken.

de metalen backplate, is gemaakt van een oude IBM voeding

het rooster is gemaakt van oude hdd bays uit een IBM server

nog wat onderdelen weten te scoren
de diodes die er liggen worden gebruikt voor de gelijkrichter, deze zijn 1600V per stuk

de gelijkrichter, bestaat uit 8 diodes, zodat deze is gerekend voor 3200V

de Trafo met gelijkrichter, de HV elco is parallel geschakelt met de condensator bank, maar kan eventueel dienen om de surge spanning te berijken door deze te gebruiken als voltage doubler.

2 Voltmeters meten de cell spaning van elke condensator, 500V betekent dan 2000V
op 2000V levert deze bank 13KJ voor surge spanning dien ik dus een andere volt meter aan te sluiten.

overzicht van regel electronica, trafo, gelijkrichter, voeding voor actieve keeling.
de condensatoren zijn verbonden met aluminium profielen, naast koper geleid dit het beste.
met m5 bouten zit hij vast aan de elco, een ringetje om de bout moet er voor zorgen dat de stroom beter vloeit. de profielen zitten expres scheef, dit komt omdat er absoluut geen speling mag zitten tussen het gat van het profile en de bout die in de elco gaat, het zit dus erg strak, met maximale torque om interne vonkoverslag te voorkomen. zou ik deze bouten vaster draaien, dan gaan ze bereken.

ik heb nog geen thyristor /SCR weten te scoren die hooge vermogens kan schakelen.
dus heb ik eerst tijdelijk een schakelaar gemaakt.
na een keer schakelen is de erosie goed zichtbaar.
dit gaat ten kosten van het vermogen,
in de toekomst zal er voor elke 4 elco's een thyristor komen, en zal ik de bank aanpassen zodat ik deze zowel in serie als parallel kan gaan schakelen.

alhoewel zon mechanische schakelaar mooie plaatjes oplevert.

de toekomst
de bedoeling is om in de toekomst de mechanische schakelaar te vervangen door thyristors.
de mechanische schakelaar beperkt deze bank tot enkele honderden kilo ampere's
met een aantal thyristors zal dit vermogen flink om hoog gaan.
Zal proberen de mega ampere top aan te raken, dit zijn al een aantal mensen gelukt met tragere elco's
alhoewel wordt het moeilijk vast leggen of dat doel bereikt is.
daarnaast wil ik in de toekomst deze bank zowel parallel (2000V 2400V surge)
als in serie gaan schakelen. 26.000V nominaal 31.200V surge.
daarvoor is rekening gehouden, de trafo levert 2000V , met een HV elco uit een magnetron, kan deze trafo 4000V leveren voor de surge spanning.
hier worden 13 celblokken opgeladen, elk blok bestaat uit 4 elco's (cellen) van 500v , hier wordt dus ook de volt meter op aangesloten.
nu zijn die 13 celblokken parallel geschakelt.
Hier heb je een paar filmpjes van de ontladingen
Aanrader, ontlading in een Xbox moederbord, appels, baterijen, en kleinere elco's
ontlading in een oud pc moederbord
ontlading in een appel
ik zal deze bank gaan gebruiken voor diverse experimenten. zo heb ik kunnen nabootsen wat er gebeurt met een moederbord waneer deze door de bliksem wordt getroffen.
je kunt zien dat de IC's het begeven hebben, ook elco's van het moederbord zijn gebarst. bij de stroom ingang, te zien in het filmpje onderaan deze pagina, zul je zien dat die helemaal verbrand is

Voor de mensen die dit volgen,
Let op dit is levens gevaarlijk, een schok is per direct dodelijk.
probeer dit niet zomaar thuis.

De bouw
De elco's bestaan uit Frako 2000uf 500Vdc 250 Joule op normaal gebruik. 360 joule surge

er zijn 2 verdiepingen met elco's
dit is de bovenste verdieping

ik heb de behuizing gemaakt van een aantal trespla platen die ik gratis op de kop heb weten te tikken.

de metalen backplate, is gemaakt van een oude IBM voeding

het rooster is gemaakt van oude hdd bays uit een IBM server

nog wat onderdelen weten te scoren
de diodes die er liggen worden gebruikt voor de gelijkrichter, deze zijn 1600V per stuk

de gelijkrichter, bestaat uit 8 diodes, zodat deze is gerekend voor 3200V

de Trafo met gelijkrichter, de HV elco is parallel geschakelt met de condensator bank, maar kan eventueel dienen om de surge spanning te berijken door deze te gebruiken als voltage doubler.

2 Voltmeters meten de cell spaning van elke condensator, 500V betekent dan 2000V
op 2000V levert deze bank 13KJ voor surge spanning dien ik dus een andere volt meter aan te sluiten.

overzicht van regel electronica, trafo, gelijkrichter, voeding voor actieve keeling.
de condensatoren zijn verbonden met aluminium profielen, naast koper geleid dit het beste.
met m5 bouten zit hij vast aan de elco, een ringetje om de bout moet er voor zorgen dat de stroom beter vloeit. de profielen zitten expres scheef, dit komt omdat er absoluut geen speling mag zitten tussen het gat van het profile en de bout die in de elco gaat, het zit dus erg strak, met maximale torque om interne vonkoverslag te voorkomen. zou ik deze bouten vaster draaien, dan gaan ze bereken.

ik heb nog geen thyristor /SCR weten te scoren die hooge vermogens kan schakelen.
dus heb ik eerst tijdelijk een schakelaar gemaakt.
na een keer schakelen is de erosie goed zichtbaar.
dit gaat ten kosten van het vermogen,
in de toekomst zal er voor elke 4 elco's een thyristor komen, en zal ik de bank aanpassen zodat ik deze zowel in serie als parallel kan gaan schakelen.

alhoewel zon mechanische schakelaar mooie plaatjes oplevert.

de toekomst
de bedoeling is om in de toekomst de mechanische schakelaar te vervangen door thyristors.
de mechanische schakelaar beperkt deze bank tot enkele honderden kilo ampere's
met een aantal thyristors zal dit vermogen flink om hoog gaan.
Zal proberen de mega ampere top aan te raken, dit zijn al een aantal mensen gelukt met tragere elco's
alhoewel wordt het moeilijk vast leggen of dat doel bereikt is.
daarnaast wil ik in de toekomst deze bank zowel parallel (2000V 2400V surge)
als in serie gaan schakelen. 26.000V nominaal 31.200V surge.
daarvoor is rekening gehouden, de trafo levert 2000V , met een HV elco uit een magnetron, kan deze trafo 4000V leveren voor de surge spanning.
hier worden 13 celblokken opgeladen, elk blok bestaat uit 4 elco's (cellen) van 500v , hier wordt dus ook de volt meter op aangesloten.
nu zijn die 13 celblokken parallel geschakelt.
Hier heb je een paar filmpjes van de ontladingen
Aanrader, ontlading in een Xbox moederbord, appels, baterijen, en kleinere elco's
ontlading in een oud pc moederbord
ontlading in een appel