Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Koopadvies Macbook pro

Pagina: 1
Acties:

• Drakentemmer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 16:46
Ik ben onlangs afgestudeerd en wil vanwege mijn verouderde laptop een macbook pro aanschaffen. Ik twijfel echter heel erg tussen een 13" en 15". Het betreft deze modellen (surfspot prijzen, ik ben nog student tot december):

13-inch: 2,4 GHz Retina-display
Specificaties
2,4-GHz dual-core Intel Core i5
Turbo Boost tot 2,9 GHz
8 GB 1600-MHz geheugen
256 GB PCIe-flashopslag1

€ 1.407,23

13-inch: 2,6-GHz Retina-display
Specificaties
2,6-GHz dual-core Intel Core i5
Turbo Boost tot 3,1 GHz
8 GB 1600-MHz geheugen
512 GB PCIe-flashopslag 1

€ 1.683,11

15-inch: 2,0-GHz Retina-display
Specificaties
2,0-GHz quad-core Intel Core i7
Turbo Boost tot 3,2 GHz
8 GB 1600-MHz geheugen
256 GB PCIe-flashopslag1

€ 1.825,89

Omdat ik mijn laptop vrijwel altijd aan een externe monitor hang is een 13" waarschijnlijk de beste keuze. Verder hoef ik vanwege de afronding van mijn opleiding geen zware software meer te draaien en verslagen te typen. Ik ga de macbook dan ook alleen gebruiken voor surfen, mail, HD films kijken en streamen en relatief eenvoudige grafische dingen zoals photoshop, illustator en lightroom.

Wat raden jullie aan? Budget is 1850eu, maar goedkoper is natuurlijk mooi meegenomen. Als ik voor de 13" ga, is de upgrade naar de 2,6 GHz dan aan te bevelen of is dit voor mijn eisen overdreven? Ik wil wel een macbook aanschaffen die de komende 4/5 jaar mee kan gaan.

Thx

[ Voor 3% gewijzigd door Drakentemmer op 01-11-2013 12:25 ]

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-11 13:39
Je hebt aan de simpelste Macbook Pro 13" meer dan voldoende, als ik het zo zie. Het geld dat je over houdt, kun je mooi besteden aan bijvoorbeeld een pricewatch: Apple Time Capsule 2TB (MD032Z/A), extern scherm voor als je toch op groot formaat je foto's wil bewerken of een hippe sleeve :)

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-11 15:15
macbook pro 13 inch. basic line is meer dan voldoende. Je geeft aan dat je hooguit wat normaal (internet, office) werk gaat doen. Hoge specs heb je dan niet bepaald nodig en zijn zonde van het geld. Besteed het eventueel aan een upgrade over een jaar of 2.

...

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:06
koentjuh1987 schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 13:02:
macbook pro 13 inch. basic line is meer dan voldoende. Je geeft aan dat je hooguit wat normaal (internet, office) werk gaat doen. Hoge specs heb je dan niet bepaald nodig en zijn zonde van het geld. Besteed het eventueel aan een upgrade over een jaar of 2.
Wat zou je precies willen upgraden aan een Retina MBP 13"? ;)

• Drakentemmer
Is die i7 quad niet ook vele malen beter en sneller dan de i5? Bijvoorbeeld bij het quickparren en uitpakken van films? Ik wil namelijk dat dit zo snel mogelijk gaat :)

[ Voor 46% gewijzigd door Drakentemmer op 01-11-2013 16:18 ]

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-11 15:15
Volkan1984 schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 14:57:
[...]

nog niks. maar over 2-3 jaar kun je altijd weer wat bijleggen voor een nieuwe en je huidige verkopen... Aangezien de macbooks redelijk waarde vast blijven en niet zo hard afschrijven als een windows machine...

zou zonde zijn 200 euro meer uit te geven voor een macbook waarvan je de maximale prestaties niet gaat beproeven..

...

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-11 16:41
Volkan1984 schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 14:57:
[...]

Ram & SSD maar dat kan je altijd nog doen, en zou ik zeker niet via de Apple Config doen.

Ik zou dus ook zoals allen het advies nemen van die basic

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-11 08:31

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Ram en SSD kan je niet achteraf upgraden bij een 13 inch Retina Macbook Pro.

Zit vastgesoldeerd :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-11 16:41
Chiron schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 16:25:
Ram en SSD kan je niet achteraf upgraden bij een 13 inch Retina Macbook Pro.

Zit vastgesoldeerd :)
SSD kan nog wel, maar het ram niet zie ik nu inderdaad. ( LAME )
Heb zo al 2 Macbook air's gehad uit 2009 die gewoon gaar waren omdat er een fout in het ram geheugen zat.
En dat kon je dus niet vervangen.
Logicboard dood > nieuwe kopen te duur :(

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

We hebben een mooi laptop aankoopadviesforum voor dit soort vragen, dus een move die kant op :)

MS > LAA

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-11 15:32
"Upgraden" kan je ook gewoon doen door de laptop over twee a drie jaar weer te verkopen en daarna een nieuwe te kopen. Dat kan met Apple laptops nog best goed vanwege de overwaarde aan het einde van de rit.
Volgens mij is de base MBPr 13" voldoende voor jou, maar een tweemaal zo grote SSD kan altijd nuttig zijn: Dual booten of eventueel gewoon meer installeren en onderweg bij je hebben is altijd fijn.

• Drakentemmer
Drakentemmer schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 16:12:
Is die i7 quad niet ook vele malen beter en sneller dan de i5? Bijvoorbeeld bij het quickparren en uitpakken van films? Ik wil namelijk dat dit zo snel mogelijk gaat :)

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-11 15:32
Natuurlijk is de quadcore een stuk sneller, maar of je daar het gewicht, de grootte en vooral de prijs voor zou willen neerleggen... In dat opzicht zou je dan net zo goed een 2012 model kunnen pakken van de 15", wie weet kan je die voor een mooi prijsje bij een ander vandaan krijgen, heb je een goeie quadcore.

De nieuwe 15" biedt weinig extra's ten opzichte van de vorige 15" op de PCI-e SSD na (waar je weinig van gaat merken verder) en een wat lagere batterijduur, maar een even goed scherm en een snellere videokaart in de standaard (t.o.v. de IGP in de base 15" 2013).

• Drakentemmer
Op basis van jullie adviezen toch maar deze besteld:

13-inch: 2,4 GHz Retina-display
Specificaties
2,4-GHz dual-core Intel Core i5
Turbo Boost tot 2,9 GHz
8 GB 1600-MHz geheugen
256 GB PCIe-flashopslag1

Volgende week is ie binnen :)
Pagina: 1