ASRock Z77 Pro4-M Raid set op SATA 6.0Gb

Pagina: 1
Acties:

• RutgerDB
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-03-2021
Heb sinds gisteren dit bordje en juist aangeschaft omdat er RAID support op zit.

Ik wil graag 3 x4Tb in RAID5 op 6.0Gb Sata poorten aansluiten maar als ik de manual lees dan kom ik het volgende tegen:

- 2 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by Intel®
Z77, support RAID
(RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 10, Intel Rapid Storage and
Intel Smart Response Technology), NCQ, AHCI and Hot
Plug functions

- 2 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by ASMedia ASM1061,
support NCQ, AHCI and Hot Plug functions
(SATA3_A1 connector is shared with eSATA3 port)

Dit betekent dat de 6.0Gb poorten over twee controllers verspreid zijn? Alleen snap ik het boekje dan ook weer niet helemaal want ze zetten bij de Intel controller dat je RAID5 en RAID10 kunt instellen. Beetje vreemd als je maar 2 poorten aan je controller hebt hangen?

Ik ben het geloof ik ff kwijt. Het bordje heeft 4 grijze SATA poorten die 6.0Gb zijn en 4 zwarte SATA poorten die 3.0Gb zijn. Ik wil graag de 4 grijze SATA poorten gebruiken en daar mijn SSD + RAID5 setje van drie schijven aan knopen.

Wie weet raad?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Intel controller heeft 2x sata-600 en 4x sata-300 poorten, die kunnen allemaal met elkaar samen werken. Dus daar heb je dus je RAID5 en RAID10 mogelijkheden...

Maar HDD's aansluiten op sata-600 bied geen directe noemenswaardige voordelen, dus gebruik gewoon 3 sata-300 poorten van Intel...
Dan kun je tenminste ook je raidset aanmaken middels de intel raid "bios".
Wil je raid aanmaken middels de sata-600 poorten, dan zit je inderdaad met 2 controllers en zul je dus in windows een software raid moeten aanmaken. Lekker omslachtig dus.

Mijn advies:
RAID5 @ Intel SATA-300 poorten.
SSD @ Intel SATA-600 port.

Asmedia controller, uitschakelen :P

[ Voor 24% gewijzigd door Swordlord op 01-11-2013 12:34 ]

• RutgerDB
Dank Swordlord! Dan nu alleen nog even uitzoeken welke 2 SATA poorten de Intel poorten zijn en welke 2 de Asmedia.

De middelste Sata connector (de grijze) is van de intel, degene aan de buitenkant is de Asmedia.

Als ik echter de Asmedia controller uitzet kan ik niet meer de Esata port benaderen. Maar goed, even onthouden dan maar mocht ik ooit die connector willen gebruiken :)

[ Voor 48% gewijzigd door RutgerDB op 01-11-2013 15:06 . Reden: Even ge-edit omdat inmiddels duidelijk is welke de Intel poort is en welke de Asmedia. ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom die ASMedia niet gewoon aan laten staan? Ok, het booten duurt misschien iets langer, maar verder maakt het weinig uit.

• RutgerDB
TERW_DAN schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 15:01:
Waarom die ASMedia niet gewoon aan laten staan? Ok, het booten duurt misschien iets langer, maar verder maakt het weinig uit.
Scheelt weer driver laden op niets af. less = more _/-\o_

Heb een probleem met dit de Intel connector. De throughput varieert gigantisch. Als ik grote hoeveelheden data probeer te kopieeren dan schommelt de transfer tussen de 140Mbps en 0Mbps. Ik kopieer naar een server met een RAID controller en 8 disken en deze server kan gewoon 1Gbps schrijven zonder performance drops. Ik lees de data vanaf 3x2Tb schijven in RAID5 op de Intel controller. Het gebruikte OS is Windows 2012 R2. Heeft iemand suggesties om dit gedrag te verbeteren?

[ Voor 44% gewijzigd door RutgerDB op 20-11-2013 11:26 ]