RAM upgrade?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtreaL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 23:54
Hey,

Na vandaag Battlefield 4 gespeeld te hebben, ben ik er achter gekomen dat mijn PC toch wel een upgrade nodig heeft. Op maps met grote open gebieden, waar relatief weinig gebeurd, haal ik rond de 70 fps stabiel op medium/high. Echter op kleinere maps schiet mijn RAM omhoog en ongeacht of ik nu alles op high of low zet, krijg ik ongeveer dit aan prestaties te zien:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11302777/share/bf4_ram.jpg

Mijn processorgebruik lijkt niet zorgwekkend hoog te gaan, mijn RAM blijft echter constant rond dit punt hangen.

Mijn setup op dit moment:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2400€ 177,90€ 177,90
1Gigabyte GA-H67MA-USB3-B3€ 0,-€ 0,-
1MSI N560GTX-Ti Hawk€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Antec One Hundred€ 0,-€ 0,-
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-4GBXL€ 42,35€ 42,35
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1XFX Pro 550W€ 51,68€ 51,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 271,93

Zou het mij een degelijke improvement geven als ik mijn RAM zou upgraden? Zo ja, wat is op dit moment verkrijgbaar en betaalbaar om erbij te proppen? En als mijn geheugen niet de bottleneck is, wat zou ik dan moeten upgraden?

Alvast bedankt!
eXtreaL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

4GB is wel vrij minimaal tegenwoordig, een upgrade kan sowieso geen kwaad, dan is je systeem sowieso wat meer futureproof.
Pak bij voorkeur het geheugen dat je er nu ook al in hebt zitten, dan weet je zeker dat je goed bent, maar in theorie moet je iedere DD3module wel kunnen gebruiken.

Aan de andere kant is het natuurlijk niet verkeerd als het systeem veel geheugen gebruikt, dat spul zit er niet voor niets in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtreaL
Bedankt voor je snelle antwoord.

Wat ik vergeten ben te vertellen in mijn originele post is dat het Vrije fysieke geheugen op momenten een aantal seconden op 0 blijft staan. Ik weet niet precies wat het doet, aangezien je daarnaast ook beschikbaar geheugen hebt. Het verschil is mij niet echt duidelijk.

Daarnaast wil ik wel zeker weten of het een boost in FPS gaat geven als ik 4GB erbij stop, ik ben tenslotte ook maar een arme student :D. En als ik geheugen van een andere fabrikant naast mijn huidige geheugen wil gebruiken, moet ik ervoor zorgen dat ze dezelfde kloksnelheid hebben, toch?

Thanks again!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

eXtreaL schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 23:28: Op maps met grote open gebieden, waar relatief weinig gebeurd, haal ik rond de 70 fps stabiel op medium/high. Echter op kleinere maps schiet mijn RAM omhoog en ongeacht of ik nu alles op high of low zet...
En wat doen je fps op kleinere maps? Laat me raden: waarschijnlijk zakken deze behoorlijk in.
De bottleneck is waarschijnlijk RAM en de GPU. Ervan uitgaande dat je een 64-bit besturings systeem hebt, zou je inderdaad kunnen beginnen met een extra latje RAM erbij te zetten.

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:48
TERW_DAN schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 23:32:Aan de andere kant is het natuurlijk niet verkeerd als het systeem veel geheugen gebruikt, dat spul zit er niet voor niets in.
Behalve wanneer het zo vol zit uiteraard, want dan gaat het swappen beginnen en dan stort de prestatie helemaal in elkaar. Extra geheugen erbij zou niet gek zijn...

Wel heel toevallig overigens... exact dezelfde videokaart als mijn broertje en die ervaart dezelfde problemen met BF4, maar hij heeft wel ruim voldoende geheugen en een ietwat snellere cpu. Dit zou dus nog wel eens een issue met de videokaart kunnen zijn waardoor er teveel taken door cpu en ram worden afgehandeld. Zeer waarschijnlijk driver optimalisatie... BF4 is in ' samenwerking' met AMD gemaakt, het zou dus heel goed kunnen dat Nvidia nog wat achterloopt wat betreft driver optimalisaties.

[ Voor 6% gewijzigd door MicGlou op 01-11-2013 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_88
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-08 12:11
Mijn advies is;

Prik sowieso nog 2 of 4 GB bij...Let op dat de modules wel hetzelfde zijn als wat er nu in zit.

Verder je GPU...Ik had tot vorige week exact dezelfde kaart als jou...Daar had ik erg veel problemen mee. Op het moment van schrijven heb ik een GTX760 en alles loopt heel vloeiend! en ik heb nog de eerste generatie i5 processor.

70FPS wat je nu heb is niet verkeerd...het menselijk oog en de beeldschermen van nu kunnen maar 60FPS aan... Kom je lager dan de 60, ja dan ga je verschil merken.

Wat betreft je GPU van nu, ik heb er eergister nog 100eu voor gekregen wat dus inhoud dat ik maar 125eu moest bijlappen voor een kaart die redelijk futureproof is..

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 13:44
Ze moeten dezelfde kloksnelheid hebben, maar ook de rest van de "timings" komt het liefst overeen.
Dus:

Tested Speed 1600MHz
Tested Latency 9-9-9-24-2N
Tested Voltage 1.50v

Speed mag eventueel hoger zijn, maar dat is zonde omdat het beperkt wordt tot 1600Mhz.
Latencies mogen eventueel lager zijn, maar dat is zonde om dezelfde reden.
Voltage hetzelfde of eventueel lager (1.5V is standaard).
Let ook op dat de stickies van dezelfde fabrikant in een slot van dezelfde kleur zitten (dus niet naast elkaar!) dat geldt nu met 2x4GB ook!

Wat misschien een idee is, is om dit setje op V&A te gooien en vervolgens een 8GB setje te kopen.
Misschien weer wat Ripjaws ;)
pricewatch: G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL

Tested Speed 1600MHz
Tested Latency 9-9-9-24-2N
Tested Voltage 1.50v

Je moet - zoals hierboven ook geschreven - wel een 64bits installatie hebben. (Zo te zien heb je die wel, anders was er al een hap uit je RAM door je videokaart.)

Wellicht wat overclocken of toch naar een andere videokaart?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtreaL
Jorruchie schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 12:35:
[...]

En wat doen je fps op kleinere maps? Laat me raden: waarschijnlijk zakken deze behoorlijk in.
Klopt inderdaad, zoals aangegeven in mijn startpost schiet mijn RAM dan heel vaak naar 0mb vrij en FPS hangt dan rond de 30-40.
Dennis_88 schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 12:40:
70FPS wat je nu heb is niet verkeerd...het menselijk oog en de beeldschermen van nu kunnen maar 60FPS aan... Kom je lager dan de 60, ja dan ga je verschil merken.

Wat betreft je GPU van nu, ik heb er eergister nog 100eu voor gekregen wat dus inhoud dat ik maar 125eu moest bijlappen voor een kaart die redelijk futureproof is..
Op grotere maps heb ik rond de 70fps en heel soms een drop, op kleinere maps dropt hij om de 10 seconden naar de 30-40 fps wat niet lekker speelt. Welk merk/type van de GTX760 heb je? En just to make sure: dat gaat wel werken met mijn huidige hardware?

En @S0epkip: thanks voor de handige info, het is inderdaad wel een idee om mijn geheugen op V&A te knallen en een hele nieuwe set te kopen. Dan ben ik waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.

Bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtreaL
Ik heb mijn geheugen in de eerste instantie op V&A gezet, maar geen reactie gehad binnen twee dagen. Omdat ik toch wel heel graag BF4 wilde gaan spelen, heb ik 2x2GB erbij besteld. De strips zijn vandaag binnen gekomen, uiteraard meteen erin geknald. En yes! BF4 draait nu als een zonnetje op medium. Ik heb gemiddeld 90/100 FPS en geen vervelende drops meer.

Het enige puntje waar ik achter kwam, is dat mijn geheugen nog op 1333mhz draait. Ik dacht dat ik ze ooit heb geclockt naar 1600, maar dit is toen blijkbaar niet goed gegaan oid.

Weet iemand toevallig hoe ik dit moet doen met mijn moederbord? Ik heb een Gigabyte GA-H67MA-USB3-B3.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:36

Mavamaarten

Omdat het kan!

4GB voor BF4 is inderdaad te weinig. Je geheugen gaat echter nog steeds vollopen dankzij memory leaks in BF4 baar die worden later nog wel gefixt, althans dat hoop ik :P

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtreaL
Mavamaarten schreef op donderdag 07 november 2013 @ 18:53:
4GB voor BF4 is inderdaad te weinig. Je geheugen gaat echter nog steeds vollopen dankzij memory leaks in BF4 baar die worden later nog wel gefixt, althans dat hoop ik :P
In de 3 potjes die ik gister heb gespeeld heb ik er geen last van gehad. Heb alleen op Siege of Shanghai wel meerdere keren crashes gehad, maar volgens mij was dat ook een meer voorkomend probleem.

Weet iemand toevallig nog de vraag uit mijn vorige reactie te beantwoorden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 03:48

two

Del ingedrukt houden tijdens opstarten, dan moet je even kijken bij instellingen, als je niets aanpast kan niets kwaad, succes!

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtreaL
mimang schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 23:05:
Del ingedrukt houden tijdens opstarten, dan moet je even kijken bij instellingen, als je niets aanpast kan niets kwaad, succes!
Ik had daar al gekeken en ben erachter gekomen dat mijn moederbord maar max 1333mhz ondersteund. Helaas! Maar gelukkig schijnt het verschil tussen 1333 en 1600 verwaarloosbaar te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door eXtreaL op 10-11-2013 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 13:44
Je zou - bij wijze van experiment - de base clock iets op kunnen hogen (overclocken):

http://www.anandtech.com/...00k-core-i3-2100-tested/3

Nadeel van Sandy bridge (non-K) en een H67 moederbord (wat jij hebt) is dat je niet apart de CPU en/of memory kunt overclocken, maar alleen de BCLK kunt verhogen naar iets van 105. Daarmee gaat dan ook je SATA en PCI-E bus omhoog, wat snel voor instabiliteit kan zorgen en dat wil je niet, dus let op, vooral omdat aan de SATA bus ook je harde schijven hangen.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mjah, de BCLK omhooggooien zou ik niet aan beginnen. Het levert je echt marginale prestatiewinsten op die je vrijwel niet gaat merken. OCen met de BCLK is alleen leuk als je wereldrecords wil verbeteren.
Pagina: 1