Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe zelfbouw PC start niet

Pagina: 1
Acties:

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:06
Hallo,
Ja ik weet wat jullie denken de zoveelste zelfbouwpc start niet op......

Ik heb vandaag voor de aller eerste keer een (budget) PC gebouwd. Vrijwel alles ging vlekkeloos en goed, tot op het eind. De PC geeft geen kick als ik op het knopje druk, geen fans gaan draaien niks. Ik hoor wel een geluidje van de voeding als ik de PC in stroom doe. Het betreft een 'slechte' voeding die in mijn oude Acer zat, namelijk een FSP Group INC 400W.

Hierbij moet ik toevoegen dat de 24 pins connector gewoon vast zit, maar de 8 pins connector zit vast met een 4 pins connector (omdat ik het kabeltje niet heb en de PSU heeft een 4 pins connector, geen 8pins).
Ik heb al gekeken of de RAM goed zat, en ja die zat goed.

Mijn computer exclusief HDD en Voeding:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 750K Boxed€ 65,45€ 65,45
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 55,40€ 55,40
1Club3D Radeon HD 7850 royalKing€ 127,10€ 127,10
1Cooler Master N200€ 30,95€ 30,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,50€ 29,50
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,30

Ik 'hoor' de PSU als ik hem in de stopcontact doe maar er gebeurt verder helemaal niets.
Levert de PSU te weinig stroom of wat denken jullie? Probleem is dat ik niet echt een vervangende computer heb of vervangende voeding waarmee ik het kan testen....

Im notorious

• SilenceMurderer
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Zit de 4-pins wel op de goede plek aangesloten?
Hoe die moet worden aangesloten kan je lezen in de handleiding (pagina 31 van de snelle handleiding).
http://www.asrock.nl/mb/o...ual&Model=FM2A75%20Pro4-M

Ik zou overigens wel gewoon een nieuwe goede voeding aanschaffen, dat is de investering zeker waard.
pricewatch: Corsair CX430M

[ Voor 31% gewijzigd door SilenceMurderer op 31-10-2013 23:23 ]

• Thenotorious
Ja de 4 pins zit goed aangesloten, ik wou ook over een maandje of 1-2 een goede voeding kopen alleen omdat ik nu niet echt genoeg geld had wou ik het met deze proberen.
Ik ben bang dat ik straks een nieuwe voeding koop terwijl het weer aan iets anders ligt..

Im notorious

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-10 15:58
Frontpanel connectors goed aangesloten?

• SilenceMurderer
  • Niet online
Maegrim schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 23:34:
Frontpanel connectors goed aangesloten?
Let goed op of er niks verkeerd om zit.

• Thenotorious
Even nog eens gecontroleerd of de power button/led kabel etc goed zit en die zitten helemaal volgens de handleiding.

Dus zal het de voeding zijn.....?

Im notorious

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
moederbord geen sluiting met kast/riser?
anders stukje bij beetje dingen uitsluiten.
en idd zit de aan/uit connector wel goed aangesloten??

Nukezone FTW

• Thenotorious
Zover ik zie raakt de moederbord de kast niet aan.
Kun je uitleggen wat je bedoeld met aan/uit connector, bedoel je dan gewoon de powerbutton kabel?
Sorry, dit is mijn eerste keer vandaar :)

Im notorious

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-10 15:58
Thenotorious schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 23:48:
Even nog eens gecontroleerd of de power button/led kabel etc goed zit en die zitten helemaal volgens de handleiding.
Probeer ze eens andersom _O-

• Thenotorious
Ook gedaan :(

Ik zal nog even het symptoom van de voeding beschrijven:
De voeding maakt geluid maar het lijkt net alsof de stroom in de voeding blijft zitten en niet verder stuurt naar de mobo en dergelijke.

Im notorious

• SilenceMurderer
  • Niet online

• Thenotorious
Dankjewel, ik zal ze morgen nog eens allemaal nagaan en dan houd ik deze forum wel updated

Im notorious

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:28
Heb je een multimeter bij de hand?
Anders even e.e.a. doormeten?

• Thenotorious
Nee heb helaas geen multimeter..

Heb net een oude PC gevonden, die het nog wel doet en daar de voeding in gebouwd en daar startte de PC wel gewoon op. Ook gekeken of de mobo de behuizing aanraakt , maar nee. Alle stappen op de site van tomshardware ook uitgevoerd behalve naar de processor gekeken, maar ik ga ervan uit dat daar niet de probleem zit.

Iemand enig idee? :(

Im notorious

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-11 13:02

Plato112

Da is toch nie normaal!

Is je voeding überhaupt wel sterk genoeg om zo'n videokaart te trekken?
En zit in die oude pc geen videokaart die ook in je nieuwe pc past, zodat je dit even kunt uitsluiten?

Speed limits are like herpes.

• SilenceMurderer
  • Niet online
De system requirements van je videokaart:
"Minimum of 500 Watt or greater power supply with one 75W 6 pin PCI Express supplementary power connector."

Een zwaardere voeding is dus sowieso wel van belang.

[ Voor 3% gewijzigd door SilenceMurderer op 01-11-2013 13:54 ]

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
klinkt alsof je een nieuwere voeding nodig hebt waar wel 8 pin aansluiting op zit, alternatief kan zijn dat je de + en - hebt omgewisseld van je power knopje.

Hoe dan ook, leen anders van iemand een voeding waarvan je wel weet dat ie werkt.

• Thenotorious
Oke jongens, zojuist een low end videokaart erin gestopt en de computer start WEL op. Dus ik neem aan dat ik een nieuwe voeding nodig heb. Enige suggesties welke merk/watt goed is?

[ Voor 1% gewijzigd door Thenotorious op 01-11-2013 14:00 . Reden: grote fout :p ]

Im notorious

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11 21:52
Je moederbord heeft onboard ook een videokaart.
Haal de losse videokaart er eerst gewoon uit en probeer het dan nog eens.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
een 400 watt FSP voeding moet het makkelijk aankunnen. (heb zelf iets vergelijkbaars gedraaid op een fsp 300 watt in een sugo5b).

Heb je het RAM en de CPU wel goed aangedrukt? De kracht die nodig is om die goed te plaatsen is best hoog en schrikt sommigen af om voldoende door te drukken.

Wat brambo zegt: probeer zo kaal mogelijk op te starten (eerst 1 reepje ram + cpu/mobo/psu) en ga steeds dingen toevoegen.

• SilenceMurderer
  • Niet online
Dit zijn leuke voedingen:

pricewatch: Cooler Master Silent Pro Gold 550W
pricewatch: Seasonic M12II 520W

Als je in de (verre) toekomst nog een tweede videokaart erbij wilt hangen zou ik alvast voor een hoger wattage gaan.

• Thenotorious
Ik typte per ongeluk dus dat de computer niet opstart maar hij start met een andere videokaart WEL op...
Ik kan dan aannemen dat het aan de voeding of aan de videokaart ligt, maar ik ga van uit dat het aan de voeding ligt.

Wat is de beste/fatsoenlijkste voeding die ik kan halen voor max. 50 euro? Want ik neem aan dat het de voeding is dan

Aha, die zijn iets prijziger dan wat ik in gedachten had hmm..
Is dit bijv. niks? pricewatch: Corsair CX500M

[ Voor 21% gewijzigd door Thenotorious op 01-11-2013 14:07 ]

Im notorious

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Als je echt niet meer uit wil geven is dit de beste voor je budget.
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W
(28 maanden met veel plezier gebruikt en leidt nu een tevreden 2de leventje, alleen van dag 1 spijt dat ik niet de modulaire m12 had gehaald)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 10:49
DRaakje schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 13:53:
klinkt alsof je een nieuwere voeding nodig hebt waar wel 8 pin aansluiting op zit, alternatief kan zijn dat je de + en - hebt omgewisseld van je power knopje.
inmiddels offtopic, maar de powerknop is gewoon een simpel maak-contact, die heeft geen polariteit.

• Thenotorious
Ziet er goed uit, ik wou meteen vandaag in de buurt gaan kopen (mycom, mediamarkt etc) vandaar die keuze van de Corsair CX500M. Als de seasonic nou echt veel beter is dan wacht ik nog wel 2-3 dagen zodat ik die binnen heb.

Ik zie nu dat de seasonic ergens in de buurt leverbaar is, bedankt!
Ik laat jullie weten als de PC het na behoren doet.

[ Voor 21% gewijzigd door Thenotorious op 01-11-2013 14:26 ]

Im notorious

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
mcDavid schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 14:18:
[...]

inmiddels offtopic, maar de powerknop is gewoon een simpel maak-contact, die heeft geen polariteit.
ervaring leert dat de van sommige kabels soms een LED/diode hebben, en dan maakt polariteit dus wel degelijk uit.

• Thenotorious
Helemaal naar de stad gegaan, voeding gekocht en aangesloten en nu dit...

Computer gaat 'aan', videokaart fan draait, HDD maakt geluid maar de Case fans, en de CPU fan draait niet. Ook is er geen beeld.

Aangezien de videokaart een voedingaansluiting heeft lijkt het erop dat er geen stroom in de moederbord komt. Iemand enig idee?

Opgelost

[ Voor 22% gewijzigd door Thenotorious op 02-11-2013 16:29 ]

Im notorious

Pagina: 1