Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Gasontladingslamp schakelen met relais

Pagina: 1
Acties:

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11 21:52
Ik moet een 500W gasontladingslamp laten schakelen met een relais.
Helaas zie ik tussen de bomen het bos niet meer met al die verschillende vermogens.
Ben er ondertussen al wel achter dat deze relais niet sterk genoeg is.
De relais moet aan de volgende eisen voldoen:
- 500W gasontladingslamp schakelen (230v)
- din rail montage
- 24V DC voeding

Zelf kwam ik op deze uit:
http://nl.rs-online.com/web/p/latching-relays/0159751/
Misschien dat iemand kan bevestigen of die geschikt is :)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-11 19:57

SA007

Moderator Tweaking
Dat relais is meer dan voldoende.

Je lamp wil ~2,5A, nu kunnen de inschakelstromen van dergelijke dingen flink zijn, maar dat kan dit relais wel hebben.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-11 19:42
Je hebt momenteel 2 verschillende types. De 1 is een latching en de andere een non-latching.

De latching relais heeft alleen een korte puls nodig om te schakelen. Hierna blijft hij in die stand staan tot de volgende puls. De non-latching heeft constant 24Vdc nodig (bij een 24Vdc coil natuurlijk).

Dat eerste relais wat je doorstuurt mag maximaal 250VAC schakelen met een vermogen van 4000VA. Voor simpel te tellen kun je stellen dat VA = W. Dat heeft te maken met de cos phi e.d. Als je dus al een factor 4 neemt kan dit relais 1000W schakelen, meer dan genoeg dus. Dat relais heeft ook een houder voor din-montage.

Verwijderd

Alles is al geschreven... hou latching/non latching in de gaten... maar 4000VA is meer dan genoeg om de pieken op te vangen bij gasontladingslampen