Bass traps en een zolderkamer, waar te plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:57
Ik heb een HT op mijn zolder kamer aangelegd, alleen is het duidelijk dat ik bass traps nodig heb. Ik heb een aantal besteld voor in de hoeken, maar waar zou het typisch geplaatst moeten worden?
Op de grond, hoger tegen het plafond en de muur, beiden of ergens anders?

Voorkant (loopt uiteraard ook hoger door):
Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/492/0zln.jpg

Achterkant (loopt nog hoger door):
Afbeeldingslocatie: http://img850.imageshack.us/img850/5593/vjhx.jpg

Mijn eerste plan was om er twee voor en achter in de hoeken op de grond te plaatsen en direct daarboven er nog twee van 1 meter op te hangen.

Hebben mensen met ervaring hierin tips voor me?

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Ik ben niet heel bekend met audio, maar mij is vertelt dat het niet uitmaakt waar je de subwoofer neerzet. Zelf heb ik het liever in de front ergens.

-edit-
Ga je voor een 5.1 of 7.1 of 7.2 opstelling?

[ Voor 15% gewijzigd door _Rayman_ op 31-10-2013 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:27
Niet zomaar "even" te zeggen, niet alle hoeken "zijn gelijk"
Maar typisch wel je de basstraps plaatsen op die plekken waar de energiepieken zitten en dat is zeker langs de wanden, in de hoeken etc.

Wat heb je in bestelling genomen ? Heb je een idee van de specifieke probleem-frequenties die je wil aanpakken ? Welk type basstraps (vb plate / tube) etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
De plaats van de subwoofer is de beste, dat heb ik middels de immers bekende subwoofer crawl gedaan. Het is een 5.1 opstelling, 7.1 heeft in deze ruimte niet zoveel zin (te klein).

Ik heb deze bass traps besteld:
http://www.amazon.de/BASS...sr=8-2&keywords=bass+trap

Schijnen goede te zijn. Ik verwacht niet dat alles helemaal opgelost zal worden, maar in ieder geval beter dan wat het nu is.
In het midden hoor je mooie strakke bas, maar aan de rand is het erg boomy, niet de bedoeling en een bekend probleem. Het vervelendste is dat je met je ene oor goede bas hoort en de andere het boomy gedeelte, dat kan dus echt niet als je het mij vraagt ;)

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Met 1 subwoofer is het héél moeilijk egale bass te hebben over een grotere oppervlakte, meerdere subwoofer helpen daarbij enorm (indien goed ingeregeld natuurlijk!)

Staande golven zijn nu eenmaal wat ze zijn...

Dit soort schuimpjes kan je dan maar best in de hoeken zetten om te beginnen ... daar waar liefst 3 vlakken (muur + muur + vloer) samenkomen.
Ik vrees echter dat dit soort producten niet veel gaan doen, maar een test zal het uitwijzen...het werkgebied van dit soort dingen begint redelijk "hoog" eigenlijk...maar ook op Amazon zie ik geen grafiek van het werkgebied etc.

Hoeveel stuks komen er ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
In eerste instantie komen er twee, om eerst even te kijken of ik denk dat het überhaupt wat doet, maar wil er nog vier bij kopen zodat ik aardig wat in de hoogte kan.

Ik verwacht niet dat het allemaal perfect egaal zal klinken, maar in ieder geval de aller ergste reflecties weten te stoppen.
Zowel rechts als links klinkt de bas aardig hetzelfde, ook metingen met een SPL meter wijzen dit uit. Ik denk dat een tweede sub niet heel veel gaat doen om eerlijk te zijn. Het is echt het midden waar een gat is, of beter gezegd, naar de muren toe waar de bas het ergst versterkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Elke kamer heeft z'n room-modes. In het midden (lengte / breedte) heb je bij een staande golf op X Hz inderdaad "nul" terwijl de meeste energie dan tegen de muren/hoeken zit.
Tot daar de theorie.

Wat kan helpen is zorgen dat je de subwoofer ergens neerzet zodat je de room-modes niet gaat exiteren/koppelen. In een hoek bijvoorbeeld gaat je subwoofer het meeste output geven, maar exciteer je eigenlijk alle room-modes wat mogelijk een probleem kan zijn...

Je hebt een zolder met 2 schuine "kanten" maar dus ook 2 parallele muren. Daartussen heb je dus ook staande golf op X Hz (hoeveel meter zit er tussen de rechte muren ?)

Heb je al metingen met een programma zoals REW gedaan ? Dan kan je zien bij welke frequenties die SPL naar boven schiet of weg valt.
Een dB-meter "is een indicatie" maar verder waardeloos voor die soort dingen goed in kaart te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Ik heb een Radio Shack SPL meter en een speciale Rives test CD waar tonen opstaan die weer gecalibreerd zijn met die SPL meter en kan er daardoor wel wat mee. REW heb ik ook al naar gekeken, maar dat wordt me allemaal even te gortig qua investeringen e.d.

Er zit 3 meter tussen de rechte muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zelfs met zo'n cd is de nauwkeurigheid erg laag.
Koldur schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 17:01:
REW heb ik ook al naar gekeken, maar dat wordt me allemaal even te gortig qua investeringen e.d.
REW is gratis en je kan de Radio Shack SPL meter gebruiken als microfoon, dus je zou alleen nog maar een verloopkabel rca --> jack hoeven kopen. :) Het kalibratiebestand staat wel op internet:
Calibration files for the various models of the RS meter and the CM-140 can be found in the Downloads area of the subwoofer equalization and calibration forum at www.hometheatershack.com/forums/
Mocht de goede er niet tussen zitten, dan doe je het zonder kalibratie. Om de room modes in kaart te brengen is kalibreren toch niet zo belangrijk.

Na plaatsing van de bass traps, kan het zijn dat de beste positie van de subwoofer ergens anders is.

[ Voor 41% gewijzigd door TBTL op 31-10-2013 17:50 ]

Pagina: 1