Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:00
Beste Tweakers,

Ik ben in het bezit van een Synology DS111. Deze is volledig geïnstalleerd en bevat de nieuwst firmware. De NAS hangt met een ehternetkabel aan mijn router: een TP-Link WR1043ND.
Deze router hangt achter een modem, welke beneden in de gang staat. Aangezien de huisbaas die modem beheert (deel internet met drie appartementen) heb ik daar weinig gegevens over.
Ik gebruik het netwerk met iphone's een laptop en een macbook, meestal draadloos.

Gegevens netwerk:
router: 192.168.1.1
DHCP: van 192.168.1.100 tot 192.168.1.110.
NAS: 192.168.1.103 (soms)

Het probleem is het volgende: mijn NAS is af en toe onvindbaar in het netwerk. Wanneer ik de NAS uit zet, en vervolgens weer aan, krijgt hij altijd het zelfde ip adres (192.168.1.103). Ik kan de NAS dan volledig gebruiken en ik kan hem vinden via de browser en via OS X finder.
Af en toe wordt de verbinding echter verbroken na een paar uur. Waarom is me nog niet helemaal duidelijk. Vanaf dat moment is de NAS onvindbaar. Als ik de NAS dan weer uit zet, en vervolgens weer aan, dan bevindt de NAS zich weer op 192.168.1.103.
Ik vermoed dus dat er bij de toebedeling van IP adressen iets 'fout' gaat (voor mij).

Ik heb me geprobeerd in te lezen, al drie lange dagen lang, in allerlei handleidingen over DHCP, static IP, etc. maar ik kom er niet uit. Hebben jullie een idee waar mijn probleem ligt?

Ik heb geprobeerd bij de ARP list in mijn router (onder IP & MAC Binding) om het MAC adres van de NAS te binden aan 192.168.1.103: vormt dit nu een static IP adres? Dit loste het probleem niet op want de NAS is nu onvindbaar op dat adres.
Ik heb ook ergens gelezen dat het vaste ip adres buiten de range van de DHCP moest hangen. Ik heb dus nu geprobeerd om 192.168.1.111 aan het mac adres van de NAS toe te wijzen. Ik ga de NAS zo aan/uit zetten en kijken welk adres hij dan toebedeeld krijgt.

De NAS is overigens niet te vinden in mijn DHCP client list (zowel wanneer hij wel vindbaar is via de browser, als wanneer hij niet vindbaar is).

Bij "Advanced Routing" heeft mijn router ook nog de optie tot "Static Routing List". Ik moet dan de volgende vier velden invullen:
- ID
- Destination network
- Subnet mask
- Default gateway
Ik heb ook hier geprobeerd om een static IP adres te creëren maar kom niet uit de parameters.

Ik hoop dat jullie jullie expertise op mijn zaak kunnen lichten en dat jullie me misschien verder kunnen helpen. Ik begrijp dat het topic misschien wat "noob" over komt en dat het lijkt of ik er met zelfonderzoek uit zou moeten kunnen komen: ik heb echt uren gegoogled maar nergens kom ik een overzichtelijk instructie tegen over wat ik moet doen.
Mochten jullie die wel hebben, dan zou een link daarnaar zeer gewenst zijn, dan kan ik zelf verder met onderzoek!

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om een nieuw apparaat zoals bijv een nieuwe NAS aan te sluiten neem ik aan dat dit altijd de stappen zijn:

1. Sluit je NAS aan op je netwerk.
2. NAS heeft een standaard IP adres of krijgt een DHCP van je netwerk.
3. Ga met je webbrowser naar het uitgedeelde IP adres.
4. Login met standaard gebruikersnaam en wachtwoord.
5. Verander de DCHP instellingen naar STATIC. (Of reserveer het IP adres in de DHCP)
6. Geef de NAS een naam? (bij mijn NAS was dat wel het geval)
7. Voeg een shared map toe in de NAS.
8. Ga via Windows Explorer of RUN naar \\NASNAAM
9. Voor beveiliging miss daarna nog een wachtwoord moeten invullen?

Ik lees dat je verschillende dingen hebt geprobeert zoals met ARP en MAC klooien en met je router klooien. Dit zou allemaal niet moeten, want met bovenstaande punten zou een NAS gewoon moeten functioneren. Als elke klant die een NAS koopt ook allemaal dingen in zijn netwerk moet aanpassen, zouden die NAS bedrijven helemaal geen NAS producten verkopen.

Wat je miss kan proberen om je NAS naar fabrieksinstellingen terug te zetten en het dan opnieuw te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Verwijderd schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 13:00:
5. Verander ALTIJD de DCHP instellingen naar STATIC.
Onzin.

Je wil een device als een NAS misschien altijd op hetzelfde ip hebben, maar daarvoor kun je ook een ip reserverring in je dhcp server gebruiken.

Dan hou je het onderhoud op je ipsettings centraal, op de dhcpserver.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
Ik heb nu de instellingen van mijn router weer op standaard staan. Ik heb alle dingen die ik heb toegevoegd in ARP list uit gezet.
DHCP staat ingesteld van 192.168.1.100-110.

Ik ben nu verbonden met de NAS (NAS naar router, MBP naar router).
Adressen:

router 192.168.1.1
NAS 192.168.1.103
MBP 192.168.1.102

Ik heb het IP van de NAS verander naar 192.168.1.111 door in DSM naar "control panel" > "network" > "network interface" > "LAN" > "Manual configuration" te gaan.
Naast "LAN" is er ook PPPoE, dit is draadloos? die ga ik zo ook op 192.168.1.111.

Ik doe bovenstaande omdat er dus in mijn hoofd zit dat het IP adres van de NAS buiten de DHCP moet liggen. Klopt dit?

@Azul, hoe kan ik een ip reservering doen in DHCP server? als ik naar mijn router ga staat de NAS niet in de client list. Ik heb nu wel bij adress reservation (onder "DHCP" in de router) de MAC van mijn NAS verbonden aan 192.168.1.111.
(Gaat dit nu botsen met mijn instelling in DSM?).

@ Groxy, bedankt voor het mee denken! Weet jij waar ik in DSM de DHCP instellingen naar static kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Je hebt werkelijk geen idee wat je aan het doen WWAS...

Vooral drie dingen op drie plaatsen tegelijk wijzigen en dan piepen dat "het" niet werkt.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:42
Allereerst: beneden staat een modem zeg, waar je niet bij kan. Is dat modem ook meteen router? Zo ja, hoe zijn jouw router en het modem-router met elkaar verbonden? Hoe wordt de internet verbinding verdeeld?

Dan, als je devices aansluit op 'het netwerk' is dat van je TP-link router of die van het modem?

First steps first, idee krijgen van de situatie :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jolke op 31-10-2013 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aZuL2001 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 13:05:
[...]

Onzin.

Je wil een device als een NAS misschien altijd op hetzelfde ip hebben, maar daarvoor kun je ook een ip reserverring in je dhcp server gebruiken.

Dan hou je het onderhoud op je ipsettings centraal, op de dhcpserver.
Helemaal mee eens

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2013 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
aZuL2001 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 14:47:
Je hebt werkelijk geen idee wat je aan het doen WWAS...

Vooral drie dingen op drie plaatsen tegelijk wijzigen en dan piepen dat "het" niet werkt.
Bedankt voor je hulp azul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
Jolke schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 15:33:
Allereerst: beneden staat een modem zeg, waar je niet bij kan. Is dat modem ook meteen router? Zo ja, hoe zijn jouw router en het modem-router met elkaar verbonden? Hoe wordt de internet verbinding verdeeld?

Dan, als je devices aansluit op 'het netwerk' is dat van je TP-link router of die van het modem?

First steps first, idee krijgen van de situatie :)
He, bedankt voor je aandacht. De modem beneden kan vast ook wel dienst doen als router maar staat daar naar mijn weten niet op ingesteld (het is een KPN experia box geloof ik). Deze verdeeld het internet volgens mijn huurbaas naar de drie appartementen (hoe dat weet ik niet precies).
Er loopt dus een ethernetkabel van die modem beneden naar de router in mijn appartement. Deze router zorgt voor mijn wifi.

Mijn NAS en MacBook hangen met ethernetkabel aan die router. Ik heb nu op de NAS ingesteld dat hij op DHCP staat. Verder heb ik in de router ingesteld dat het mac-adres, behorend bij de NAS een toegewezen IP adres krijgt (via "address reservation" onder "DHCP" in mijn routermenu (de webinterface)).
De NAS verschijnt nu wel in mijn DHCP client list en is bereikbaar op het IP adres wat ik hem heb toegewezen.

De NAS was zojuist lekker aan het werk maar nu is toch de verbinding weer verbroken. Hij staat nog wel in de client list maar ik kan er via de browser niet meer naartoe. Hij is onzichtbaar geworden voor mijn laptop (ook via de Finder van Mac waarmee je met servers kan connecten).

Ik vermoed dat als ik de NAS nu uitschakel, en dan weer in, hij weer te vinden is op het adres wat ik heb opgegeven.
Ik weet alleen niet wat ik fout doe waarom de verbinding verbroken wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrtA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-09 16:16

GrtA

TEH

Staat er soms wat in de logs van de Syno of van de router?

Het niet kunnen vinden via de finder is iets dat vaker voorkomt bij Syno icm Apple, althans bij mij gebeurt het af en toe en ook in een ander topic is er melding van gemaakt. Waar dit aan ligt weet ik niet maar meestal is het op te lossen door de Bonjour service te herstarten (via herstart van de Avahi daemon of het uit/aanzetten van het Apple bestandsdeling via DSM).

Het niet kunnen bereiken van de Syno via de browser is wat anders en dat komt bij mij iig ook wel voor, hiervoor moet ik dan doorgaans de DSM webinterface herstarten (apache-sys process).

Kun je je NAS wel pingen of bereiken via SSH? Want echt helemaal van het netwerk verdwijnen is apart tenzij er iets hardwarematig stuk/brak is, i.e de netwerkpoort op de NAS of op de router. Gebeurt het ook als je de NAS op een ander routerpoortje zet?

I can hold my breath for ten minutes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
WWAS schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 16:18:
[...]
Bedankt voor je hulp azul!
Voor het aanduiden van je minder handige stappen? Graag gedaan.

Teken je gewenste lan eens uit. Gewoon op een A4tje.

Ga dan een bekijken hoe het met die dhcp server zit.
Wat zijn daar de voordelen van, en waarom.

En de term reservering had je al, dus die kun je ook onderzoeken.

Wijzigingen steeds één tegelijk doen.
Dan weet je ook waar je het moet zoeken als het mis gaat.En kun je het eenvoudig weer ongedaan maken.

En probeer bij het troubleshooten de verschillen de OSI lagen in gedacht te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door aZuL2001 op 31-10-2013 16:44 ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:00

Tazzios

..

Gaat de NAS niet gewoon in standby of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Duidelijk, je internet verbinding/router is dus niet de zwakke schakel hier, omdat MBP internet/netwerk verbinding heeft. Moet dus wel van je NAS komen.

Gaat de NAS in standby, lichtjes uit? Kan je de NAS vanaf een ander device nog wel benaderen als dat via je Mac niet meer gaat? Kan je de NAS überhaupt nog pingen?
En als je je Mac 'opnieuw' start, krijg je dan wel verbinding? Met andere woorden ligt het geen verbinding krijgen nou echt aan je NAS of aan je Mac?

[ Voor 19% gewijzigd door Jolke op 31-10-2013 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
Bedankt voor jullie reacties.

Toen de verbinding net verbroken was richting de NAS (ik kon hem op geen manier vinden maar hij stond nog wel in de DHCP client list van de router) kon ik het gereserveerde adres niet pingen. Kreeg niks terug.

Nu heb ik zojuist dus weer het 'trucje' gedaan door de power te verbreken en de NAS weer aan te zetten (simpelweg aan/uit dus) en nu kan ik hem weer benaderen (via browser en ping doet het).
In mijn router is niks veranderd.

Kortom:
Op de momenten dat de verbinding ineens weg is: de NAS gaat niet in standby, de lichtjes branden nog, ik kan hem niet pingen, het LAN lampje ook.

Mocht hij zo weer wegvallen dan zal ik proberen mijn mac opnieuw op te starten. De internetverbinding tussen mijn mac en de router blijft overigens wel gewoon intact. Enkel de verbinding naar de NAS vervalt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Lijkt me dan eerder een netwerk interface probleem van de NAS. Hoe lang heb je nog garantie?

Kan je de logs van je NAS bekijken? Die blijven niet bewaard ws na een reboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:21
Je bent erg onduidelijk. Heb je nu wel of niet geluisterd naar de bovenstaande berichten en het IP-adres ingesteld vanuit je DHCP server (je router) ipv via DSM??

En kijk eens of je de NAS wel kunt vinden met Synology Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een standaard consumenten routertje geeft voor 3 dagen een DHCP uit. En als de NAS BUITEN de scope zit, zal de DHCP dus helemaal geen IP adressen uitgeven.

Het is ook aan het apparaat om er eentje opnieuw aan te vragen, na verlopen van de lease time.

Dit is hier n.v.t.

Heb je de firmware van de NAS up to date gehouden? Zet eens een nieuwe firmware erop (als deze er is). Zet ook (voor nu) alle stroom besparende (groene) functies uit.

Probeer eens met een andere PC (liefst windows of Linux).
Pagina: 1