Wifi - Niet boven de 49/50Mbps Wel Wifi N

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-07 19:05
Ik zit met een kwestie waar ik niet meer weet hoe op te lossen (wil niet bekabeld).
Draadloos behaal ik maximaal een snelheid van 52Mbps op een lijn van 120Mb (UPC)

Mijn laptop:
Asus N73SV - Windows 7, SSD, Wifi N

Mijn Router:
Technicolor tc7200.U (UPC)

Routerinstellingen:
Afbeeldingslocatie: http://i1313.photobucket.com/albums/t552/LEDRGB/th_router_zps1318f4b6.png

Hierbij heb ik de volgende instellingen geprobeerd:
De 802.11 alleen op Wifi N ingesteld
Bandbreedte op 20MHz ingesteld
Kanaal : vastgezet op een aantal willekeurige kanalen

Elke keer ook de router opnieuw opgestart, draadloos blijf ik maximaal tussen de 48-52 halen.

Mijn wifi-kaart is voorzien van N technologie. Helaas ondersteunt deze (standaard)router geen dual mode (voor 2.4Ghz & 5Ghz tegelijk, alleen bij de UPC modems 8)7 ).

Mijn internetsnelheid gaat tot 120MB, nu hoef ik niet perse die 120 draadloos te halen maar richting de 100 zou wel leuk zijn, dat zou hij in principe ook aan moeten kunnen.

De laptop is ongeveer 5 meter verwijderd van de router met 1 muur ertussen.
Dezelfde laptop haalt bij een familielid thuis draadloos wel gewoon 120Mbps volgens speedtest.net

Enig idee waar het in kan zitten? Ook mijn telefoon (Galaxy Note 3) komt niet boven de 52Mbps.

Helaas nog geen andere router/modem bij de hand om te testen of het probleem daarin zit.

Alle tips/oplossingen zijn welkom. (googelen heeft tot nu toe nog niks opgeleverd, UPC weet het niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Dan is het "druk" met WiFi in je buurt.

post eens een screenshot van InSSIDer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
Bij deze de screenshot. In ieder geval zitten de andere routers/modems allemaal op een andere kanaal.
Afbeeldingslocatie: http://i1313.photobucket.com/albums/t552/LEDRGB/th_inssider_zps69da4ba5.png

EDIT:
Ik zie nu overigens dat de max rate op 144 staat en niet op 300.
Ga toch weer even de router induiken opzoek naar instellingen, kijken of we hem op 300 kunnen krijgen.

Krijg het niet voor elkaar.

Heb overigens een Sitecomrouter gevonden in de kast. Ook een router met Wifi N, daarbij staat de Max rate wel op 300 volgens inSSIDer. Daarbij is de snelheid echter nog lager (rond de 30-40Mbps) Uiteraard is deze met een kabel aangesloten op de modem.

[ Voor 46% gewijzigd door ictinteresse op 31-10-2013 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die 'rates' moet je vooral negeren, waar het om gaat is effectieve bandbreedte. En wat je daar haalt is gewoon normaal voor WiFi-n.

Ik zou op dezelfde verdieping bij 2.4GHz uitgaan van 30-60Mbps afhankelijk van router en client. Dat is vrij exact wat je haalt, 30-40 op de ene, 52 op de ander. Al dat marketingblaat van 150/300/450/600/750/900/1250/1700 is precies dat: blaat.

Komt bij dat je hier twee low-end oplossingen vergelijkt. Die kunnen max 2x2:2 WiFi doen. Als je client drie antennes heeft en drie physical streams aankan, dan zou je met een betere router die 3x3:3 aankan makkelijk 50% hogere bandbreedte halen, en overstap op 5GHz zou waarschijnlijk nog eens 50% toename op dezelfde verdieping kunnen geven.

Maar dan nog: hoogste snelheid dat ik *ooit* over WiFi gehaald heb was 298Mbps, met een MacBook Pro uit 2012 met drie radios en drie goede antennes en een Asus RT-AC66U met drie goede radios en antennes, dus drie streams tussen de devices, en vervolgens nog wat toeters en bellen zoals beam forming. Mogelijk kom je met een goede 802.11pre-ac client nog meer haalt, maar als we het over 802.11n hebben, is dit echt de max. In marketingblaat was dit een "900Mbps" verbinding. Die dus 298Mbps, dus minder dan eenderde. Dan moet je niet raar opkijken als je met minder goede apparatuur nog minder haalt in verhouding.

Je probleem is kort gezegd je verwachting, niet wat je technisch haalt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
dion_b schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 13:34:
Die 'rates' moet je vooral negeren, waar het om gaat is effectieve bandbreedte. En wat je daar haalt is gewoon normaal voor WiFi-n.

Ik zou op dezelfde verdieping bij 2.4GHz uitgaan van 30-60Mbps afhankelijk van router en client. Dat is vrij exact wat je haalt, 30-40 op de ene, 52 op de ander. Al dat marketingblaat van 150/300/450/600/750/900/1250/1700 is precies dat: blaat.

Komt bij dat je hier twee low-end oplossingen vergelijkt. Die kunnen max 2x2:2 WiFi doen. Als je client drie antennes heeft en drie physical streams aankan, dan zou je met een betere router die 3x3:3 aankan makkelijk 50% hogere bandbreedte halen, en overstap op 5GHz zou waarschijnlijk nog eens 50% toename op dezelfde verdieping kunnen geven.

Maar dan nog: hoogste snelheid dat ik *ooit* over WiFi gehaald heb was 298Mbps, met een MacBook Pro uit 2012 met drie radios en drie goede antennes en een Asus RT-AC66U met drie goede radios en antennes, dus drie streams tussen de devices, en vervolgens nog wat toeters en bellen zoals beam forming. Mogelijk kom je met een goede 802.11pre-ac client nog meer haalt, maar als we het over 802.11n hebben, is dit echt de max. In marketingblaat was dit een "900Mbps" verbinding. Die dus 298Mbps, dus minder dan eenderde. Dan moet je niet raar opkijken als je met minder goede apparatuur nog minder haalt in verhouding.

Je probleem is kort gezegd je verwachting, niet wat je technisch haalt.
toon volledige bericht
De sitecom router is een 300n X3, met dus 3 antenne's.

Bij de familielid haal ik met mijn laptop en zijn Sitecom router veel hogere snelheden dan bij mij thuis, daar draait mijn laptop ook op de N connectie met de router (router is ook geen dual band router).

Wifi N zou toch juist TOT 300Mbps ondersteunen (en daarbij de snelste wifi technologie zijn op 802.11-2012 & 802.11ac na, die kom je nog niet zoveel tegen namelijk?)? Uiteraard weet ik dat dat in optimale omstandigheden geldt, maar max. 50 vind ik wel erg laag.

Voor de overige informatie:
Het speelt zich allemaal af op dezelfde verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:27
Wat voor wifi kaart heb je in je Asus laptop zitten?

Grote kans dat die kaart slechts 1x1 is, aangezien je router ook slechts 20Mhz kanaal breedte aanhoud zal er draadloos niet veel meer inzitten

20Mhz ipv 40Mhz betekend al een theoretische halvering op de zender, 1x1 ipv 2x2 op de ontvanger is nog een keer een theoretische halvering...meestal is de maximaal theoretische snelheid dan nog maar 65 of 72Mbit of iets dergelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
Ik heb de Atheros AR9002WB-1NG in mijn laptop zitten. Ga ik ook even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:27
ictinteresse schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 13:56:
Ik heb de Atheros AR9002WB-1NG in mijn laptop zitten. Ga ik ook even uitzoeken.
Dat is een 1x1 adapter...

Daar ga je nooit en te nimmer 120Mbit over halen draadloos ;)

Zie mijn uitleg in de vorige post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
nooberke schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 13:58:
[...]

Dat is een 1x1 adapter...

Daar ga je nooit en te nimmer 120Mbit over halen draadloos ;)

Zie mijn uitleg in de vorige post ;)
Dan ga ik eerst maar opzoek naar een goede sterke wifi ontvanger (zo klein mogelijk). Mochten jullie er 1 aanraden dan houdt ik mij aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmushy1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-07 01:03
Zat er geen wifi usb bij de router(300N) geloof dat die 300mb ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ictinteresse schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 14:04:
[...]

Dan ga ik eerst maar opzoek naar een goede sterke wifi ontvanger (zo klein mogelijk). Mochten jullie er 1 aanraden dan houdt ik mij aanbevolen.
Doe dat nou niet...

WiFi-performance is in eerste instantie van je antennes afhankelijk. Hoe kleiner je antennes, des te lager je performance. Ik heb een 802.11ac USB dongle die slechter presteert dan een 802.11n laptop, simpelweg omdat die laptop (bovengenoemde MacBook Pro) een uitstekende 3-antenne implementatie heeft, terwijl de dongle twee kleine antennes heeft.

Check eens in je laptops hoeveel antennes erin hangen en vervang evt gewoon de kaart erin. Er zijn weinig laptops met antennes die slechter zijn dan een USB-adapter. Enige reden om te werken met een dongle is als er maar een (slechte) antenne in je laptop zit. Dat je huidige adapter maar een antenne heeft wil nog niet zeggen dat er niet een tweede werkeloos naast hangt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
dion_b schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 14:21:
[...]

Doe dat nou niet...

WiFi-performance is in eerste instantie van je antennes afhankelijk. Hoe kleiner je antennes, des te lager je performance. Ik heb een 802.11ac USB dongle die slechter presteert dan een 802.11n laptop, simpelweg omdat die laptop (bovengenoemde MacBook Pro) een uitstekende 3-antenne implementatie heeft, terwijl de dongle twee kleine antennes heeft.

Check eens in je laptops hoeveel antennes erin hangen en vervang evt gewoon de kaart erin. Er zijn weinig laptops met antennes die slechter zijn dan een USB-adapter. Enige reden om te werken met een dongle is als er maar een (slechte) antenne in je laptop zit. Dat je huidige adapter maar een antenne heeft wil nog niet zeggen dat er niet een tweede werkeloos naast hangt.
Mijn bedoeling is ook gewoon om een andere (interne) wifi kaart te plaatsen voor de kaart die er nu in ligt.
Moet ik wel even uitzoeken hoe ik kan zien hoeveel antenne's ik intern in de laptop heb.

En anders wordt het gewoon een losse usb wifi ontvanger om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
darkmushy1995 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 14:08:
Zat er geen wifi usb bij de router(300N) geloof dat die 300mb ondersteund?
Net inderdaad even getest met de meegeleverde USB stick, daarmee haal ik een snelheid van 78Mbps, een stuk sneller als de max. 52Mbps.
Ik denk dat ik voor een andere bron ga, een dual band router en een daarbij behorende Wifi ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ictinteresse schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 14:28:
[...]

Mijn bedoeling is ook gewoon om een andere (interne) wifi kaart te plaatsen voor de kaart die er nu in ligt.
Moet ik wel even uitzoeken hoe ik kan zien hoeveel antenne's ik intern in de laptop heb.
Laptop open, kijken naar bestaand kaartje (moet je toch om te weten of het full danwel half height mPCIe is, en of het U-FL danwel M-FL connectoren heeft voor de antenne) en zien hoeveel er aangesloten is cq of er nog eentje naast bengelt ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

dion_b schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:45:
[...]

Laptop open, kijken naar bestaand kaartje (moet je toch om te weten of het full danwel half height mPCIe is, en of het U-FL danwel M-FL connectoren heeft voor de antenne) en zien hoeveel er aangesloten is cq of er nog eentje naast bengelt ;)
Ik heb hier afgelopen week een Half-Height mPCI-e kaartje in een 7 jaar oude Dell D820 gestoken terwijl daar eigenlijk een Full-Height in thuis hoort ;) Heb er zelfs "Extra Gratis" Bluetooth bij gekregen.

Rede hiervoor is dat Full-Height kaartjes amper/niet meer leverbaar zijn én het orginele Full-Height kaartje (Intel 3945ABG, samen met een aantal andere Intel kaartjes) geen support bieden voor Windows 8.X én ook serieus problemen veroorzaken op de laptop. Klikje..., en dan even kijken bij "Which Intel wireless adapters are not supported in Windows 8.1?". Daar staan ook diverse, redelijk recente, Half-Height mPCI-e kaartjes bij.

Laptop heeft overigens 3 antenne aansluitingen, maar ik heb nergens een mPCI-e kaartje kunnen vinden voor een leuke prijs welke die 3 aansluitingen (MiMo) ook daadwerkelijk kan gebruiken. Hell; Ik heb nu de antenne's van de HSDPA/3G module moeten gebruiken omdat de kabeltjes van het WLAN te kort zijn door die Half-Height in plaats van Full-Height })

Ook met 2 antennes op "N" kom je overigens ruim boven de 100Mbit/s. Op 2,4 én op 5 GHz.

Afbeeldingslocatie: http://oi39.tinypic.com/2d0yqty.jpg

En voor de volledigheid: Fritz! apparaatje staat een metertje of 10 verderop in een andere ruimte waarbij er een dikke/gewapende betonnen muur tussen zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 31-10-2013 19:39 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
Dank jullie wel voor de info.
Volgens de spec's van mijn huidige wifi kaartje heb ik de volgende model:
Industry’s first 1-stream 11n and
Bluetooth Half-Mini Card design

Ik moet dus opzoek naar een half mini pci-e kaart.
Heb het een en ander al opgezocht maar vind tot nu toe alleen deze:
http://ark.intel.com/nl/p...ual-Band-Wireless-AC-7260
TX/RX streams 2x2
Banden 2.4 GHz, 5 GHz
Maximale snelheid 300/867 Mbps
Wi-Fi CERTIFIED* 802.11 ac/a/b/g/n
Nakoming PCI, CISP, FIPS, FISMA
Geïntegreerde Bluetooth Yes
Type systeeminterface PCIe/ USB
Bord vormfactor PCIe Half Mini Card/ M.2 (NGFF)
Prijs:
http://www.informatique.n...and-wireless-ac-7260.html

Voor de prijs laat ik het niet liggen. Echter ga ik wel opzoek naar een nog beter alternatief, misschien een met 3x3 streams.
Ook zal ik nog moeten onderzoeken hoeveel antenne's ik heb.
Router wordt waarschijnlijk de Asus RT AC68U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Check even of je encryptie niet op tkip staat, die gat officieel maar tot 54mbit maar onofficieel ook wel soms hoger. zo ja, zet hem op aes

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
fish schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 20:51:
Check even of je encryptie niet op tkip staat, die gat officieel maar tot 54mbit maar onofficieel ook wel soms hoger. zo ja, zet hem op aes
Hij stond al vast op AES, thnx voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ictinteresse schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 20:47:
Dank jullie wel voor de info.
Volgens de spec's van mijn huidige wifi kaartje heb ik de volgende model:
Industry’s first 1-stream 11n and
Bluetooth Half-Mini Card design
Dat ze trots zijn op "1-stream"... 8)7

Wat dit je nog niet vertelt is wat voor type connectoren de kaart heeft voor de antennes. Dat kan U.FL ('groot') zijn of M.FL ('klein'). Functioneel identiek, maar tenzij je heel erg wilt prutsen wil je zorgen dat je nieuwe kaart zelfde connectoren heeft als de huidige :o
Ik moet dus opzoek naar een half mini pci-e kaart.
Heb het een en ander al opgezocht maar vind tot nu toe alleen deze:
http://ark.intel.com/nl/p...ual-Band-Wireless-AC-7260
TX/RX streams 2x2
Banden 2.4 GHz, 5 GHz
Maximale snelheid 300/867 Mbps
Wi-Fi CERTIFIED* 802.11 ac/a/b/g/n
Nakoming PCI, CISP, FIPS, FISMA
Geïntegreerde Bluetooth Yes
Type systeeminterface PCIe/ USB
Bord vormfactor PCIe Half Mini Card/ M.2 (NGFF)
Prijs:
http://www.informatique.n...and-wireless-ac-7260.html

Voor de prijs laat ik het niet liggen. Echter ga ik wel opzoek naar een nog beter alternatief, misschien een met 3x3 streams.
Ook zal ik nog moeten onderzoeken hoeveel antenne's ik heb.
toon volledige bericht
Nogal relevant. Je hebt niets extras aan een kaart dat 3x3:3 kan als je maar 2 antennes hebt :z
Router wordt waarschijnlijk de Asus RT AC68U.
Whoa, je pakt het gelijk serieus aan :o

Als je met 802.11pre-ac aan de slag wilt, hou er rekening mee dat het nog nogal "pre" is allemaal. Standaard is nog niet definitief vastgesteld en dat merk je. Iedere chipfabrikant werkt nog met eigen implementatie en dat leidt ertoe dat verschillende apparaten die "AC" zouden moeten zijn alleen de extra features benutten als beide kanten (zowel AP/router als client) zelfde chipfabrikant hebben. Ik heb al gelezen van problemen tussen Intel 7260 en Broadcom BCM4360 (o.a. in de Asus router die je noemt), waardoor ze alsnog met 802.11n-snelheden communiceren.

Sowieso zou ik de AC68U niet aanraden, Asus routers vaak nogal brakke firmware hebben bij release. De AC66U is medio 2012 uitgekomen maar was in eerste instantie vrijwel onbruikbaar, pas tegen januari 2013 werd het beetje stabiel en pas deze zomer (firmware van juni) is het echt 'solid' te noemen. Ik zou dus even wachten voor ik een nieuwe Asus zou kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 31-10-2013 23:32 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1