Monteren Passive Crossover Network

Pagina: 1
Acties:

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-01 21:27
Beste forumleden,

Ik heb als 'oldtimer' hier een Golf 1 sta waarvan de speakers zijn opgeblazen, dus ik dacht een simpel setje aan te schaffen (Pioneer TS-A132Ci), maar omdat ik dacht dat ik simpelweg alleen de stekkertjes gewoon even kon verbinden, zie ik nu dat er een passive crossover network in de doos zit. Deze ben ik volgens mijn verplicht nodig, want zonder het kastje klinken de speakers echt nergens naar en zijn ze op het hardste volume nog amper te horen. Echter zitten er aan dit kastje geen connector waarmee ik hem kan verbinden (zie foto). In de auto hebben tweeters gezeten, echter doen deze helemaal niks, moet ik nou gewoon de hoofdaansluiting die naar de normale 13cm box gaat verbinden met de crossover en daarna zowel de tweeters als box met de crossover verbinden?

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2d14nwg.jpg

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:20
Jup je hebt op de crossover de Input aan de ene kant, hier kan je gewoon het de kabel aan knopen die je nu in je deur(en) hebt liggen, en dan de output is er 1 voor de woofer en 1 voor de tweeter, op die manier sluit je ze dus ook aan en het werkt perfect (spreek uit eigen ervaring, had de TS-A170Ci).

Het feit is simpelweg dat je een volledig signaal in de crossover stuurt en die doet verder z'n werk.

Kwa montage, je kan er van die faston connectoren op knijpen (de input kant) of je soldeert ze vast en werkt het ff af met krimpkous (mooiste oplossing vind ik).

[ Voor 17% gewijzigd door Annuk op 31-10-2013 12:16 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• NotSoSteady
Oke het is nogal een zootje, waarschijnlijk is de vorige eigenaar al bezig geweest.

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2mfkm4w.jpg

Moet ik het blokje wat je op de foto ziet verbinden met de crossover van de pioneer?

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Dat zwarte blokje is waarschijnlijk het crossover van de vorige speakers. Als dat zo is, heb je die niet meer nodig.

Ik zie niet zo goed wat elke kabel is, maar je moet het crossover van de nieuwe speakers verbinden met de kabels die van de versterker komen. Dat is de enige kabel die overblijft, als je alle oude speakers en kabels enzo weghaalt.
NotSoSteady schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:33:
want zonder het kastje klinken de speakers echt nergens naar en zijn ze op het hardste volume nog amper te horen.
Vreemd. Het is normaal dat het nergens naar klinkt zonder crossover, maar het zou toch zeker niet zacht moeten zijn. Waar had je het de speakers op aangesloten?

[ Voor 37% gewijzigd door TBTL op 31-10-2013 12:53 ]

• NotSoSteady
Ik heb geen versterker in de auto, het is toch ook mogelijk om ze via de kabels van de radio aan te sluiten of niet? Verwacht ook geen wereldse prestaties, maar wil wel graag de tweeters werkend krijgen. Ben samen met mij pa aan het klussen en nu komen we erachter dat onder het dashboardkastje ook nog een crossover hangt van Philips, maar hierop zijn de tweeters niet aangesloten. Ik wil het liever weer zo simpel mogelijk houden en vraag me af of ik dan nieuwe kabels moet trekken?

• TBTL
  • Niet online
Oh ja met versterker bedoel ik de uitgang van de autoradio. :) De uitgang van de autoradio moet direct op het (nieuwe) crossover worden aangesloten, zonder dat er andere crossovers tussen zitten.

Ga je de tweeters in het dashboard of in de deur monteren? Zitten er verder nog andere speakers in de auto?

• NotSoSteady
TBTL schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 13:13:
Oh ja met versterker bedoel ik de uitgang van de autoradio. :) De uitgang van de autoradio moet direct op het (nieuwe) crossover worden aangesloten, zonder dat er andere crossovers tussen zitten.

Ga je de tweeters in het dashboard of in de deur monteren? Zitten er verder nog andere speakers in de auto?
In totaal 2 speakers met 2 tweeters, beide in de deur. Het probleem is dat er nu 1 crossover in de auto zit, terwijl er bij het nieuwe setje twee bij zitten. Dus ik weet nu niet hoe ik van de hoofdaansluiting weer twee kabels krijg naar twee deuren.

• TBTL
  • Niet online
Als er maar 1 crossover in de auto zit, moeten daar wel twee (dubbele) kabels naar binnen gaan, afkomstig van de autoradio. Kan je die kabels vinden?

• NotSoSteady
Bij input zit een rode en een zwarte, maar die zal ik dan toch moeten op splitsen om naar beide deuren te gaan lijkt me.

• TBTL
  • Niet online
Als je de kabels splitst luister je mono. Da's zonde als je ook stereo kan luisteren. :)

Ik kan je moeilijk verder helpen met de informatie die ik heb vrees ik zo. Je zal in ieder geval moeten uitzoeken welke kabels direct van de autoradio afkomstig zijn, of nieuwe kabels trekken. Uit de radio zouden 2x 2 draden moeten komen voor de luidsprekers.
Pagina: 1