Center keuze

Pagina: 1
Acties:

• lordloeder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-01 12:47
Graag wil ik een goede keuze kunnen maken voor een nieuwe center voor mijn huidige setup. We kijken thuis veel films en series en ik vind de spraak vaak te zacht uit mijn huidige 'center' komen. De bij behorende center voor mijn zuilen is niet meer leverbaar. Bij de MM (welke ook al geen speakers meer verkoopt) hebben ze me echter wel een aanbod gedaan welke besteld kan worden bij hun. Ik kan echter hier niet naar luisteren of deze wel bij mijn huidige setup past. Zie hieronder:

Situatie

Receiver
Denon-AVR2106
Voor
Sony SS F6000P
Achter
Sony speaker van een setje wat ik nog had liggen (niet veel speciaals)
Center
Sony speaker van een setje wat ik nog had liggen (niet veel speciaals)

Wens/vraag
Moet ik blijven zoeken naar de bijbehorende serie Sony ss-cn5000 (helaas niet meer leverbaar, of ik vind tot nu toe nog geen leverancier voor Europa) of zou ik gaan voor het aanbod van de MM voor de Pioneer S-71C (voor 349 euro) Aangezien ik in de MM niet meer de speaker kan beluisteren weet ik niet of deze wel past bij de F6000

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Naar mijn mening kun je het beste de fronts en center uit dezelfde serie neer zetten omdat het geluid anders minder goed is. Dit heb je zelf reeds ondervonden. Aangezien het blijkbaar onmogelijk is om de bijpassende center te kopen, loop je het risico dat je het geluid ook deze keer niet vind matchen wanneer je die Pioneer koopt. Probeer af te spreken dat je de center thuis wil proberen zodat je hem eventueel terug kan brengen. Misschien is het ook een optie om op Marktplaats een Sony center te kopen. Ben je in ieder geval lekker goedkoop klaar.

• lordloeder
Dat vermoeden had ik inderdaad al, de bouw van de speaker is gewoon belangrijk voor een gelijk geluid. Ik hoop dat ik de speaker mag uitproberen thuis. Waarschijnlijk zal dit wel niet mogelijk zijn ivm het bestellen.

Hopelijk ziet een trotse eigenaar van een Sony ss-cn5000 die hem weg doet dit topic en denkt hey.... :+

• green944
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-11-2025
Normaal corrigeert audyssey hiervoor. Gebruik je audyssey? Je kan de setup nog eens runnen met de mircofoon. Je kan daarna met de hand de versterking per speaker regelen en de center wat harder zetten t.o.v. van de rest. Een losse center kopen is niet handig omdat je dan altijd dit soort problemen blijft houden. Bij een complete surroundset zijn de speakers van gelijk niveau (even slecht of goed ;) )

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-01 13:59

n8n

Kom je qua volume niet al een heel eind als je een speaker koopt met dezelfde impedantie en dB-niveau?
lordloeder schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:55:
Ik hoop dat ik de speaker mag uitproberen thuis. Waarschijnlijk zal dit wel niet mogelijk zijn ivm het bestellen.
Binnen 8(?) werkdagen mag je online bestelde goederen zonder opgaaf van reden retourneren

[ Voor 19% gewijzigd door n8n op 31-10-2013 12:45 ]

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
n8n schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:44:
Kom je qua volume niet al een heel eind als je een speaker koopt met dezelfde impedantie en dB-niveau?
Het verschil in volume is niet zo'n probleem, dat kan je instellen op de receiver. :) Het probleem is het verschil in klankkleur, bij gebrek aan een beter woord. Met een equalizer (bijv. Audyssey) kan je hier gedeeltelijk voor compenseren. Verder is het afstraalgedrag ook anders, maar dit is ook verschillend als je een center uit dezelfde reeks pakt.

[ Voor 9% gewijzigd door TBTL op 31-10-2013 13:05 ]

• lordloeder
n8n schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:44:

[...]

Binnen 8(?) werkdagen mag je online bestelde goederen zonder opgaaf van reden retourneren
Ja, ik zal het eens navragen hoe men reageert hierop bij MM, maar geldt dan niet dat het niet gebruikt is?
green944 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:38:
Normaal corrigeert audyssey hiervoor. Gebruik je audyssey? Je kan de setup nog eens runnen met de mircofoon. Je kan daarna met de hand de versterking per speaker regelen en de center wat harder zetten t.o.v. van de rest. Een losse center kopen is niet handig omdat je dan altijd dit soort problemen blijft houden. Bij een complete surroundset zijn de speakers van gelijk niveau (even slecht of goed ;) )
Ja, dat heb ik gedaan. Ik zal de setup nog eens runnen en proberen de center wat harder te krijgen. Waarschijnlijk zal het geluidbeeld dat er door de huidige speakers wordt geproduceerd alleen maar meer gaan storen. Even afwachten tot vanavond.

Trouwens, bedankt voor de replies!

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-01 13:59

n8n

TBTL schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 13:02:
[...]
Het probleem is het verschil in klankkleur, bij gebrek aan een beter woord.
Dat snap ik, in dat opzicht zou online bestellen een uitkomst kunnen zijn omdat je het uit kan proberen in je eigen huiskamer met je eigen set. staat op http://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand alleen niks specifiek over het geopend zijn van productverpakkingen, alleen dat het bij gesealde media niet geopend mag. Me dunkt dat een verpakking geopend mag zijn, aan een doos weet je nog niks of het product aan je wensen voldoet.

• lordloeder
Over dat kopen op afstand kan ik inkomen. Maar nu heb ik dus een aanbieding gekregen via een verkoper en de Pioneer verkoper die toevallig op de vloer langs kwam. Het lijkt me niet dat ik deze aanbieding (558,- -> 349,-) zo maar online via MM kan krijgen? Daarnaast hebben ze niet eens officieel meer zulk soort producten. In ieder geval niet in dit filiaal. Maar dit gaat een beetje offtopic en over verkoop. Terug naar de apparatuur.

Ik wist (nog) niet hoe belangrijk het is, dat de bouw van een speakers overeen moet komen om een goed geluid te krijgen dat bij elkaar past. Even afwachten tot straks hoe het is na de audyssey correctie. Ik heb daarnaast nog iets gelezen over fantoom / ghosting qua positionering. Maar hier heb ik geen ervaring mee.

--Update na gisteravond--
Het opnieuw configureren / calibreren met audyssey heeft wel een hele kleine verbetering gedaan, maar het oorspronkelijke probleem blijft.

Waarschijnlijk zit er niks anders op dan
a) geen center en het zo laten zoals het is
b) center halen en uitproberen en retourneren
c) blijven doorzoeken naar de bijbehorende/passende center op 2de hands plekken.
d) compleet nieuwe setup

[ Voor 21% gewijzigd door lordloeder op 01-11-2013 08:38 ]

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04-2025
Ik had beetje 't zelfde als jij. Vrij recent nieuwe receiver gekocht (had een heule oude JVC receiver van ver voor 't HDMI tijdperk), want liep er beetje tegenaan en wilde toch wel wat meer gemak met aanlsuiten (HDMI). uiteindelijk gaat 't dan toch kriebelen en ik ging op zoek naar een center om tijdens films wat meer geluid te krijgen. Ik had gekeken naar echt goedkope centers, om mijn oude Jamo 28's te vergezellen.... Maar al snel kreeg ik door dat 't een lastige exercitie zou worden.

Na wat speuren heb ik vrij 'oldschool' uitziende set aangeschaf: Tannoy V1i's en een Tannoy FC center voor totaal 230 euro (nieuw). Tot nu toe heel tevreden over het geluid!

Mijn Jamo's mogen nu bij filmmarathons als rear-speakers fungeren (mijn vriendin wil niet standaard een complete speaker verzameling) en een subwoofer is in mijn ogen niet nodig. heb al zo'n stap vooruit gemaakt :)
Pagina: 1