End of an era - Hyves stopt er nu ook mee

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:42

samo

yo/wassup

Topicstarter
Vanmorgen zag ik tussen al het Sanoma-schrapt-500-banen-geweld ook het berichtje van uitgeversconcurrent TMG:
‘TMG staakt Hyves’
TMG stopt met Hyves. Dat melden bronnen rond het Telegraaf-concern.
MG kocht de Nederlandse sociaalnetwerksite in 2010 en betaalde er 43,7 miljoen euro voor. Maar Hyves bleek een miskoop. In 2011 werd de koers verlegd van puur vriendennetwerk naar contentplatform. Dat mocht niet baten.

TMG maakte in maart 2013 bekend 36 miljoen euro af te schrijven aan goodwill op Hyves, waardoor het bedrijf in 2012 een flink verlies maakte.

Woordvoerder Hans Elekan van TMG geeft geen commentaar.
Een uitgebreider bericht lees je natuurlijk op een kwaliteitssite.
De Telegraaf Media Groep is van plan om te stoppen met de sociale-netwerksite Hyves. Dat meldt althans vakblad Adformatie. Het is niet duidelijk of de stekker compleet uit het sociale netwerk gaat, of dat de Telegraaf de site wil verkopen.
Aan de ene kant verbazing; bestond dat nog? Maar aan de andere kant toch enorm jammer, Nederlands eigen facebook-concurrent had wellicht voor het gros de strijd al lang verloren maar nu gaat het ook echt ten onder. Jammer!

Hyves was toch ooit makkelijker dan facebook, overzichtelijker. Het was Nederlands en voor mijn gevoel daarmee laagdrempeliger, en iedereen was er te vinden. Het had een aantal leuke features - die achteraf natuurlijk rete-irritant waren - zoals je layout aanpassen. Er waren echt dagen dat je op Hyves hoorde te zitten. Wat is jouw beste hyves-herinnering?

Of zie je het nog niet zo zwart? Welke toekomst is er voor het platform als het verkocht zou worden?

[ Voor 17% gewijzigd door samo op 31-10-2013 10:02 ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-10 12:53

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Er komen een heleboel dingen bij me op bij Hyves.

Ten eerste is het een goed voorbeeld van hoe kort een site/app/network de publieksfavoriet kan zijn. In online is 10 jaar een eeuwigheid. Hoeveel dingen zijn er die het zo lang vol blijven houden? Afgezien van Google en Tweakers :) Wat dat betreft hoeven we niet verbaasd te zijn als we Facebook de komende jaren ook langzaam onderuit zien gaan.

Qua Hyves, het zat er al jaren in dat het nergens heen zou gaan, want:

1. Op het moment dat ze de wereld hadden kunnen veroveren, helemaal in het begin, toen allerlei Zuid-Amerikanen Hyves ontdekten en enthousiast gingen gebruiken, hadden ze het geld niet voor de bandbreedte. Daarom hebben ze dat af moeten knijpen en toen is het natuurlijk buiten Nederland een stille dood gestorven. Destijds was Facebook nog niet beschikbaar buiten de Ivy League universiteiten in de US, Orkut deed wel wat maar eigenlijk niet zo veel, en MySpace was toch ook echt een US ding. Ze hadden tóen investeerders moeten hebben en de wijde wereld in moeten trekken.

2. Het heeft ze veel te lang gekost om alles technisch op orde te krijgen. Het was echt een puinzooi, zo zeer dat de meeste van mijn "geek" vrienden bijna weigerden om het te gebruiken. De interface was een rotzooitje, alles was ontzettend buggy. En dingen als fotoalbums over alle servers verspreiden, en dan in plaats van load balancing gewoon laden vanaf server 27 (als een van die servers over zijn nek ging, kreeg je gewoon 1/3e van iemands foto's niet te zien). En hun architect die trots melde dat ze wel 1500 servers hadden (later nog meer), wat natuurlijk al aangeeft hoe slecht het opgezet was. (Vergelijk het eens met het serverpark van Tweakers.) Eigenlijk begonnen ze dit pas op orde te krijgen na de overname door TMG, maar toen was het al te laat (zie ook punt 1).

Vind het verder niet jammer of zo. Internet is nu eenmaal ontzettend dynamisch, en wat gisteren een enorme buzz had, is nu al oud brood. Zoals Hyves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Het mooiste was nog een achtergrond met roze bloemetjes en daar overheen roze letters!
Hyves was gewoon niet meer te lezen door alle persoonlijke profielen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:36

Fiber

Beaches are for storming.

Omdat papa en mamma en oma en opa onderhand ook op Facebook zitten zie je de jongeren nu al wegvluchten naar diensten als Instagram etc...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-10 12:53

PowerFlower

être diable et jouer fleur

En Tumblr. Omdat je ouders niet begrijpen dat dat stiekem een social network is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:44
Ik heb zelf Hyves nooit gebruikt dus ik wil me geen oordeel aanmatigen over de kwaliteit van de website, maar het feit dat dit topic in vier dagen slechts vier reacties uitlokt spreekt boekdelen, zeker als je het vergelijkt met bijvoorbeed dit topic over Google Reader.

Ik krijg dus sterk de indruk dat Hyves nauwelijks meer gebruikt werd, en dus maar door weinigen gemist zal worden. Iedereen die actief is op sociale netwerken is waarschijnlijk allang overgestapt op Facebook of weer wat anders.

[ Voor 11% gewijzigd door Soultaker op 04-11-2013 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:42

samo

yo/wassup

Topicstarter
Dat vind ik wel zo bijzonder van Hyves - sinds ruim voor de overname door TMG stroomde het leeg. En toch is het "nieuws" dat het nu echt voorbij is.
Ik moest echt terugzoeken naar wat ook alweer zo leuk was aan hyves. Maar vooral de amateuristische lelijke layoutaanpassingen waren waardeloos slecht. Dat is blijven hangen...

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Hyves gaat vanaf 2 december wel door als gamesplatform. De vraag is: is het niet al een beetje vol in die markt? Zie ook Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/...erweldigende-aanbod.dhtml

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1