Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Topicstarter
Goedemorgen Tweakers!

Ik heb al enige tijd een probleem tijdens het gamen van nagenoeg alle games(recent: Battlefield 3/4, League of Legends, Heartstone(beta), Counterstrike GO) enorme framedrops. Om een voorbeeld te geven Battlefield 4 draait op 120-150 fps(med settings) en drop (op een random moment, zelfs als ik naar de grond kijk of iets) opeens naar 10-30 fps.

Ik heb het volgende systeem:
  • GFX card: MSI 2GB D5 X HD7850 OC Twin Frozr R
  • Proc: AMD FX-8150 (Crosshair H80i cooler)
  • Ram: D3 8GB 1333-777 Ripjaws K2 GSK
  • ]PSU: CooMas GX Lite 500 500W ATX23
  • Motherboard: ASrock extreme 3 970
Daarnaast denk ik ook dat er een probleem is met m'n voeding omdat m'n computer twee keer niet op deed starten en na 5 minuten de kabel eruit start hij weer vlekkenloos op. Daarnaast freezed Windows af en toe, maar dit gebeurt vooral tijdens het browsen met google chrome :/

Het volgende heb ik geprobeerd:

De temps zijn prima CPU is 55c na 45 min prime 95 en tijdens een hevige game sessie komt de GPU niet boven de 65c.

ik heb drivers, Windows(draai nu 8.1 Pro) opnieuw geïnstalleerd en de bios geupdate.

verschillende testen gedaan waaronder memtest, prime en chkdsk

de CPU en GPU halen nooit de 100% tijdens het gamen.

Ik ben benieuwd naar jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 08:45
Een plotselingen drop kan betekenen dat je videokaart/CPU het even niet trekt of dat er mogelijk een ander programma in de achtergrond aan het scannen o.i.d. is.
Kijk eens goed wat er draaid op de achtergrond allemaal voordat je het spel start. Staat je AV misschien te scannen, Draait er een andere tool mogelijk op de achtergrond, etc.

En bij het herinstalleren van de drivers, heb je toen de oude ook eerst verwijderd?
En welke drivers heb je voor je videokaart geinstalleerd? De laatste die je moet hebben is: 13.9
http://support.amd.com/en...os=Windows%208.1%20-%2064
Heb je daarnaast ook de Chipset drivers bijgewerkt?

Verder vind ik je voeding ook idd wat aan de lage kant. Kijk eens of je een andere kan lenen met een hoger wattage.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Topicstarter
Wylana schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:15:
Een plotselingen drop kan betekenen dat je videokaart/CPU het even niet trekt of dat er mogelijk een ander programma in de achtergrond aan het scannen o.i.d. is.
Kijk eens goed wat er draaid op de achtergrond allemaal voordat je het spel start. Staat je AV misschien te scannen, Draait er een andere tool mogelijk op de achtergrond, etc.

En bij het herinstalleren van de drivers, heb je toen de oude ook eerst verwijderd?
En welke drivers heb je voor je videokaart geinstalleerd? De laatste die je moet hebben is: 13.9
http://support.amd.com/en...os=Windows%208.1%20-%2064
Heb je daarnaast ook de Chipset drivers bijgewerkt?

Verder vind ik je voeding ook idd wat aan de lage kant. Kijk eens of je een andere kan lenen met een hoger wattage.
Heb die driver inderdaad ook geprobeerd, gebruik nu de laatste beta driver en de beta driver daarvoor ook geprobeert, ik doe altijd een schone driver installatie als ik een andere installeer.

Chipset drivers heb ik nog niet naar gekeken, chipsets bedoel je? Ben ook al rond aan het kijken maar er is niemand die iets heeft voor me :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex0r
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 16:26
Voeding lijkt me idd iets aan de lichte kant voor deze config.

PSN: Flexman | STEAM: Flex0r[GoT]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Topicstarter
Ja ik ben er ook bang voor, maar ik heb geen manier om het te testen. Maar met de andere problemen van de random freezes en het niet opstarten ben ik toch bang dat het inderdaad de voeding is.

Mocht ik een nieuwe voeding kopen, is deze dan wat?

pricewatch: Corsair CX600M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet zozeer aan de lichte kant. 500W is meestal zat voor een enkele kaart. Het probleem is meestal bepaalde lijnen van CM met hun voedingen.
Als ik zo kijk bevestigd dit denk ik mijn vermoedens: de Lite-lijn is gewoon de goedkope HKC-troep.
Samen met http://forum.pcmweb.nl/showthread.php?t=21985 kom je uit op http://www.hkc-europe.com/product_detail.asp?id=700 en dan zie je inderdaad een lagere ampere wat waarschijnlijk het probleem hier is. In de pricewatch staan wel genoeg goede voedingen met goede reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gast128
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-06-2024
Deze week AMD 13.9 catalyst driver geïnstalleerd (voor een Radeon HD 7870), maar merk nu ineens een enorme drop in frames bij een relatief eenvoudig spel als 'Enemy Territory' (voorheen makkelijk 90fps+, nu moeite met 25 fps). Ik weet niet of dit gerelateerd is. Er wordt maar aangeraden om tergu naar 13.4 te gaan.

http://forums.amd.com/gam...FTVAR_FORUMVIEWTMP=Branch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 10:01
Geloof er niet zo in dat een voeding die niet sterk genoeg is kan zorgen voor fps drops, zou dat heel vreemd vinden. Hij zou dan eerder instabiel zijn en crashen onder load.

Zet in de bios al je cpu zijn speedstep-achtige dingen eens uit , T-probe (als ie dat heeft) e.d , zodat hij altijd op maximale snelheid draait. Kijk logboeken na, probeer de slowdowns te timen en kijk in het logboek of er in die tijd iets raars aan de hand is. Merk je als de fps dropt dat je fans harder gaan draaien? dan zou het een temperatuur probleem kunnen zijn.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Pagina: 1