Beste Tweakers,
De laatste weken is Phonebloks groot in het nieuws geweest. Voor degene die er nog niet van gehoord hebben zie onderstaande video:
Het concept opzicht is geweldig, het zal ideaal zijn om even een module te upgraden zodat mijn scherm nu ook 4K beeld heeft. Ik heb echter mijn bedenkingen nog over dit concept, vooral uit een technisch perspectief lijkt het mij moeilijk realiseerbaar. Bekende tegenargumenten zijn:
Wat denken jullie over dit concept? En zijn jullie het eens met de tegenargumenten?
De laatste weken is Phonebloks groot in het nieuws geweest. Voor degene die er nog niet van gehoord hebben zie onderstaande video:
Het concept opzicht is geweldig, het zal ideaal zijn om even een module te upgraden zodat mijn scherm nu ook 4K beeld heeft. Ik heb echter mijn bedenkingen nog over dit concept, vooral uit een technisch perspectief lijkt het mij moeilijk realiseerbaar. Bekende tegenargumenten zijn:
- De componenten zijn erg afhankelijk van elkaar. Je kunt het niet werkgeheugen naar 4GB upgraden als je een Exynos 4412 SoC hebt (te vinden in o.a. de Samsung Galaxy S3), de processor kan dit niet aan. Het zelfde geld voor bijvoorbeeld de camera, in de technische specificaties van de Exynos 4412 staat het volgende: "Camera Interface supports horizontal size up to 4224 pixels for scaled and 8192 pixels for
un-scaled resolution". De 13mp camera module wordt niet ondersteund, ik moet dus meerdere componenten vervangen - Het concept gaat alleen werken als veel grote fabrikanten het gaan ondersteunen
- Het wordt straks een drama om een telefoon samen te stellen voor 'niet-tweakers'
Zie quote van Vnze:
"Je processor module moet minimum versie 7.3 zijn om OS 5.11 te draaien tenzij je beeldmodule een resolutie heeft van kleiner dan 1920x1080." En als het te open gaat worden krijg je misschien dat een 7.3 sterker is dan een 8.2 van de concurrentie of zelfs binnenshuis (zoals een Radeon 5870 sterker is dan een Radeon 6350). - 'The Base' moet op elke pin een interface hebben die zowel het signaal van een CPU, GPU en camera kan verwerken terwijl er ook een accu op dezelfde pin kan worden aangesloten. Met algemene interface ga je snel in performance achteruit, en wat gebeurd er als versie 2 van de interface er is?
- Een modulaire smartphone is groot, dik en duur, iets wat wij de laatste jaren juist proberen te vermijden. Zelfs het kleinste component zoals een accelerometerm of een component wat 'trillen' mogelijk maakt gaat minimaal een blok innemen.
- Een applicatie schrijven voor PhoneBloks wordt een drama. Er zijn geen minimale specificaties waar de telefoon aan voldoet dus als app ontwikkelaar moet je zo min mogelijk API's gebruiken zodat je applicatie beschikbaar is voor een aantal apparaten... (Bij Android was dit ook een drama, gelukkig heeft Google minimale eisen gesteld aan alle telefoons per Android versie).
- Het OS wordt ook een drama. "Upgrade component X om het nieuwe OS te installeren want Applicatie X is niet compatible". Een heleboel telefoons zullen niet geupgrade worden waardoor ze niet de laatste updates ontvangen, gebruikers en app ontwikkelaars worden snel ontevreden. (Android heeft hier ook veel last van gehad. Google heeft hier een oplossing voor: De nieuwe API's worden tegenwoordig niet in de Android versie gebouwd maar in een losse app: Google Play Services)
Wat denken jullie over dit concept? En zijn jullie het eens met de tegenargumenten?
Mijn dagelijkse spamdosis is te lezen op http://twitter.com/#!/ObAtG