120mm fan op voeding van laptop moederbord (samen aan/uit)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:15
Hallo,

Ik wil beginnen om te zeggen dat de laatste electrolessen die ik heb gehad op de middelbare school waren 10 jaar geleden :P , dus mijn kennis is beperkt.

Goed, dit is mijn probleem, so far. ik heb een moederbord uit een oude laptop, die ik in een custom behuizing wil inbouwen ( word dan net wat groter dan een mITX systeem). Zonder scherm/speakers/dvd speler, enkel het kale moederbord met cpu/gpu/wifi modem/koeler en I/O poorten met een oude crucial 64GB c300 sdd.
Nu is mijn jarenlange ervaring met deze laptop dat het een heethoofd is (amd turion tl-60 en 8600M GS op een mxm bordje), en de kleine koeler is eigenlijk niet afdoende (5V, ik gok 40 of 50mm fan, die af en toe hapert(acer)). Ik runde de laptop vroeger op een zelfgemaakte stand met extra fans, zonder de bodemkap aan de onderkant.

Goed, ik wil dus in de behuizing een extra fan die op de headsinks blaast (een oude be-quiet 120mm), en voor de leuk misschien ook zo een sharkoon ccfl duo aansluiten van 10cm (leek me mooi achter frosted plexi).
Nu heb ik hier een 12V 24Watt voedinkje liggen, en bijbehorende connector (van de oude DIY laptopstand). Maar dat betekend dus dat er 2 voedingen aangesloten moeten worden, en een aparte knop moet komen voor fan+extras.
Ik zou liever zien dat de alles via de laptop voeding gaat. Deze is 19Volt en levert maximaal 90 watt. Nu had ik het idee om gewoon op de voedingconnector 2 draadjes paralel erbij te solderen, en vervolgens een spanningsomvormer zetten tussen voeding>fan+extras (wat ik trouwens niet helemaal snap, het printplaatje levert automatisch het juiste voltage dat gevraagd word?).
Nu weet ik alleen niet of deze methode zo wel helemaal proper is op deze manier.

En dan zit ik nog steeds met het probleem dat de fan dan constant gevoed word en dus aanblijft. Ik heb ook naar de accu pinnen gekeken, maar die staan ook constant aan. Er zitten een 3tal 2pin headers op het mobo voor de speakers en mic, als ik het goed berekend heb levert die ongeveer 0,7Volt (speaker 2watt, 4Ohm). Ik had het idee om een zo een header dan aan te sluiten op een relais, maar lukt dat uberhaubt met zo een laag voltage? Verder zit er een LVDS connector (scherm) op die (volgens pinout google) 3.3Volt levert. En een slim atapi poort. Zou er een andere manier zijn waar ik nog niet aan gedacht heb? Ik ben een beetje door mijn ideëen heen zo.

Ik hou de dubbele voedingen en extra knop als backup plan B, maar ik heb dus het liefst alles via de laptop voeding, en gaat automatisch aan als het mobo ook aan gaat.

Zo, een heel verhaal :P , alvast bedankt

groeten

PS: laat me weten als er meer uitleg of foto's nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ik zou een transistor gebruiken ipv een relais.

De originele aansluiting van de fan gebruiken? :) Ik neem aan dat de fan gaar was, niet de aansluiting..

USB poorten gaan ook aan met de laptop, en leveren 5v. daar kan je allicht intern 2 draadjes (5v en aarde) aan solderen voor je transistor die de fan in/uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-12-2024
Zoiets als dit zou kunnen (via USB), maar dan met een spanningsomvormer om van de 5V 12 te maken. Waarschijnlijk zal het vermogen dan ook wel wat krap zijn, maar alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
De originele aansluiting van de fan gebruiken? :) Ik neem aan dat de fan gaar was, niet de aansluiting.
Ja daar had ik ook naar gekeken inderdaad. Maar levert niet zoveel op, qua vermogen.

Nu heb ik er opzich nog een klein printplaatje van de laptop met 2 usb poorten aangelsoten op 1 header op het mobo. Kan ik dan net als bij batterijen die achter elkaar aansluiten? Dan zou ik 10Volt en 1Ampere hebben. En dan nog dat printplaatje met spanningsomvormer erachteran. Of denk ik te makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

empy

Rijdt rondjes

Kan je niet beter een losse voeding gebruiken en deze dmv. Een relais in laten schakelen. Deze kan je dan aansturen met de 5V van de USB poort. Want je USB controller gaat het niet cool vinden als je zoveel prik door die lijntjes heen gaat trekken :)

Of idd de oude fanaansluiting gebruiken om deze te schakelen, hoewel deze kan fluctueren in voltage omdat hij de fan sneller of langzamer wilt laten draaien.

USB poorten in serie zetten gaat niet werken, deze halen hun spanning van dezelfde lijn en je zal dus kortsluiting maken.

[ Voor 37% gewijzigd door empy op 30-10-2013 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je kunt ook van de connector van de normale fan het signaal pakken, met een beetje geluk schakelt of regelt die de fan mee op de temperatuur

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-09 18:45

deraco96

Altijd.

Als je dan toch gaat modden zou ik kijken of je ergens nog een simpel koelertje hebt liggen, zelfs een boxed koeler uit het Core2Duo tijdperk moet beter presteren dan zo'n brakke laptopkoeler. Echt vast hoeft hij namelijk ook niet, als de build ergens staat doet de zwaartekracht de rest. Al is een nettere oplossing misschien ook wel welkom, dat weet ik niet

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

met een transistor om de 12v fan aan te sturen vanaf het normale fansignaal, dat bedoelde ik inderdaad. de 12v aftappen van de 12v of van de ~12v van de accu kan lijkt mij prima..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
@deraco, ik heb er nog 2 van liggen, maar dan moet ik weer inboeten op hoogte. En sowieso 2 gebruiken, voor cpu en gpu. Ik vind het juist fijn dat het nu mooi plat en compact is.(en weegt ook weinig trouwens)

Ok, tot zover aan de hand van jullie comments heb ik nu dit. De voeding connector levert 19Volt, daar soldeer ik paralel 2 draden bij aan op de plus en de min. dan komt er een spannings omvormer voor 19V naar 12V. dan komt er een transistor die de stroom doorlaat, en op de derde pin van de transistor komt dan de gele draad van de laptop fan header (kan ik trouwens, de gele draad naar de laptopfan, en naar de transistor doen? of is het of het een, of de ander)
En dan uiteindelijk de 120mm fan en eventueel andere goodies, en weer door naar de min van de voedingsconnector.

enige wat ik mis zie gaan is dat dan de ccfl constant op standje bijna uit staat. kan ik anders niet gewoon de rode draad nemen van de fanheader zodat de boel op vol vermogen aan staat?

de accu connector heeft trouwens 7 pinnen waarvan er op een paar 4 volt ongeveer zit volgens mijn multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-10 12:37
Als je toch al 5V hebt die voldoende stroom kan leveren (5V van USB), of eventueel zelfs de 3.3V van de scher,-aansluiting kun je daar natuurlijk 12V van maken met een boost converter.

Iets als dit zal met plezier 12V maken (nadat je de trimmer op de juiste spanning hebt ingesteld) van zowel 3V als 5V aan de ingang...

http://dx.com/p/lm2577-dc...ooster-module-blue-160763

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zit er geen 12V op 1 van de klemmen die voor de extra disk/batterij tray is.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
nadat je de trimmer op de juiste spanning hebt ingesteld
Goed dat je het zegt, ik zat al steeds te denken hoe zo een ding ooit kan weten wat de uitgansspanning is |:( (feels like a total noob)

maar ik denk dat de usb poorten hem inderdaad gaan worden. Voor de rest is alles toch allemaal maximaal 5 volt, en de usb poort 2 buitenste pinnen is makkelijk te solderen. Per poort zou ik dan 5*0.5=2,5 watt hebben.
In verband met alles zo laag mogelijk houden neem ik scythe slipstream slim die maar 1,5cm hoog is, die van 1200 rpm zit op 2,04 watt. Is ook geen ramp als die net wat lager draait, mocht die niet genoeg prik krijgen.

op de tweede usb poort ga ik dan deze ledstrip erop zetten, die op 1,44 watt zit. Achter elk van de twee usb poorten zo een printplaatje en dan ben ik klaar denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:23
@ls470, het gebruikte vermogen verdrievoudigd bij zo'n converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
jeroen3 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 16:19:
@ls470, het gebruikte vermogen verdrievoudigd bij zo'n converter.
damn dat gaat hem dan niet worden. Ik heb net een testje gedaan, gewoon een fan direct op de usb poort zetten,

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/163074721/IMG20131105164432.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/163074721/IMG20131105170416.jpg

Echt hard ging het niet maar hij blaast prima, en koelt ook wel aardig (idle rond de 35 voor cpu, en net tegen de 40 voor gpu). Hij gaat netjes aan en uit met het systeem.
Ik ben er trouwens achter gekomen waarom de laptop fan haperde, hij begint pas te draaien als de de cpu boven de 50 graden komt 8)7 |:( . Dat was wel even een 'doh' moment. Het schoonmaken en verwisselen van de koelpasta een maand geleden was dus genoeg blijbkaar (hij deed vroeger 90+ graden met gemak). Bij het draaien van prime95 kwam hij op maximaal 55 graden in elk geval.

Dus de extra koeling is zo dus eigenlijk niet meer echt nodig. Ik denk dat ik een kleine 80mm fan er nog bij ga gebruiken aangezien de behuizing klein word, die kan dan mooi direct op de usbpoort. De test was met het moederbord in z'n blootje. Wat de leds betreft kan ik beter zelf iets solderen wat gewoon op de standaard 5Volt werkt, dan hoef ik nergens meer 12Volt voor te gebruiken. Daar zijn vast wel tutorials voor te vinden.

Iedereen bedankt in ieder geval voor het meedenken. Misschien zie je hem ooit nog voorbij komen in de "post hier je kleine mods" topic als hij ooit af is ;)

[ Voor 66% gewijzigd door earvaag op 05-11-2013 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-10 12:37
@jeroen3: Het vermogen blijft hetzelfde (verhoogt een beetje vanwege het rendement van de converter). Anders zou dat ding veel te warm worden (dat vermogen moet ergens naartoe he)
De verbruikte stroom op 5V is wel natuurlijk een stuk hoger dan de geleverde stroom aan 12V om hetzelfde vermogen te halen...

Een fan die 2W verbruikt aan 12V trekt dus 167mA
Bijgevolg trekt die met 100% efficientie 400mA uit een 5V voeding met zo een converter. Verlies van 10% erbij (die converter heeft geen koeling, dus het rendement kan alleen maar hoog zijn; waarschijnlijk >90%) en je blijft nog veilig onder de 500mA die een USB poort kan leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:23
Die dingen halen echt geen 90%. Maximaal 60% als je een goede hebt. Maar reken sowieso op een verdubbeling van je vermogen als dat ding echt stroom moet leveren. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de verschilspanning.

Je kunt zel wel krijgen met 90%, maar dan zijn ze wel prijziger.

[ Voor 29% gewijzigd door jeroen3 op 08-11-2013 18:37 ]

Pagina: 1