Toon posts:

Nas niet zichtbaar op mediaplayer?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn Nas ( Wd my book live 4tb) is niet zichtbaar op mijn ac ryan mediaplayer.
De Nas is direct op de router aangesloten en de mediaplayer op een gigabit switch, dit is waarschijnlijk de oorzaak.. maar hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn Nas toch zichtbaar is als mijn mediaplayer op een switch zit?

Bvd

Guido

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:54
Als je switch ook gewoon op je router is aan gesloten en in de zelfde IP range zitten moeten ze elkaar in principe gewoon zien.
Een domme switch is in principe alleen maar een splitter en doet verder niets, maar die switch moet dus wel verbonden zijn met je router om connectie te kunnen maken met je nas en het internet e.d.

Is je NAS wel te zien in je PC's/Laptops dan? en zo ook je AC Ryan? Als 1 van beide niet te zien is misschien even je instellingen na lopen of het allemaal klopt

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-11 13:47
Annuk schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:22:
Een domme switch is in principe alleen maar een splitter en doet verder niets.
In dat geval is het geen switch, maar een hub. Een switch doet nog iets actiefs in routing. Dat is juist de definitie van een switch.

Ontopic:
Het kan een legio aan oorzaken hebben, netbios namen, caches, ect.

Wat zijn de IP instellingen (IP adres, subnet en std gateway) van beide apparaten?
Kan je de NAS wel via een andere PC benaderen welke op dezelfde switch zit als je mediaplayer?
Heb je al geprobeerd om op IP adres te connecten in plaats van hostname?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zowel de nas als de mediaplayer een vast ip gegeven. Mijn pc vind draadloos wel mijn nas en kan hier gewoon bestanden naar toe schrijven.

Er loopt vanaf mijn router 1 lan kabel onder de vloer naar het tv meubel, daar gaat die in een 8 poorts gigabit switch van tp link om al mijn av apparaten van een eigen lan aansluiting te voorzien.

kan ik de switch als het ware "open" zetten of iets? Het lijkt nu alsof mijn nas niet "door de switch heen komt"

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:54
Sn3akz schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 16:18:
[Een domme switch is in principe alleen maar een splitter en doet verder niets, ]

In dat geval is het geen switch, maar een hub. Een switch doet nog iets actiefs in routing. Dat is juist de definitie van een switch.
Ik weet dat het feitelijk in dat geval een hub zou zijn, ik ken de werking van een switch Sn3akz, maar dit was ff een heel platte simpele uitleg ;)

Nu verder ontopic.

Guido3bier je zegt dat je PC je NAS wel kan vinden, maar kan je PC ook je mediaplayer vinden en connecten?
Als dat niet kan zit er toch inderdaad ergens iets niet goed tussen de settings van je netwerk.
en volg evt. inderdaad ook de tips van Sn3akz om eens proberen te connecten op basis van IP adres, zowel vanaf je mediaplayer naar je NAS maar evt ook vanaf je PC naar je mediaplayer.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoelen jullie precies met connecten obv ip adres? En hoe zou ik mijn mediaplayer moeten "zien" vanaf mijn pc?

Bedankt voor alle hulp!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Verwijderd schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:07:
Wat bedoelen jullie precies met connecten obv ip adres?
Belangrijk is dat je weet wat het ip adres van je nas is. Als je dat weet kan je het ip van je nas als shortcut toevoegen (zie de handleiding van je acryan).
En hoe zou ik mijn mediaplayer moeten "zien" vanaf mijn pc?
Op dezelfde wijze als dat je je nas zou kunnen zien. Je moet het ding (als er een HD in zit) toch kunnen vullen met films/muziek?
Ik ga er dan wel vanuit dat jouw nas smb gebruikt, klopt dat?

Wat me slim lijkt is dat jij uit zoekt wat de ip-adressen zijn van de drie apparaten om te zien of er iets verkeerds geconfigureerd staat.
Zou je de ip adressen van je pc, je nas en acryan uit kunnen zoeken en hier neer kunnen zetten?

[ Voor 27% gewijzigd door job op 01-11-2013 11:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn mediaplayer heeft geen HD...

Ik heb mijn NAS en voor mijn Mediaplayer een vast ip gereserveerd in mijn router.

• job

job

Oke, dan kan je kijken of je de mediaspeler op een andere manier kan benaderen. Probeer het ding eens te pingen.
Probeer te achterhalen wat er mis gaat.
Ik heb mijn NAS en voor mijn Mediaplayer een vast ip gereserveerd in mijn router.
Oke, mooi maar halen ze dat ip adres ook werkelijk op?
Kijk eens in de instellingen van je mediaspeler en wd wat die ipadressen zijn...
En zet eens alle drie de adressen hier in het topic neer. Wij kunnen meteen zien of er geks mee aan de hand is :)

[ Voor 3% gewijzigd door job op 01-11-2013 12:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
PC: 192.168.178.21
Nas: 192.168.178.12
Mediaplayer: 192.168.178.14

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12 13:57

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

En ping nu eens van je PC naar .12 en .14? Krijg je van beide antwoord?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Staat je NAS op dezelfde werkgroep als de rest van je hardware in je netwerk? Ik lees dat sommige NAS apparaten zichtzelf op een andere werkgroep zetten.
En staat DLNA aan op je NAS?

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:24

CeesKees

I rest my Kees

LnC schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 12:46:
..
Dat hoeft niet, gewoon fileshare doen. Is veel sneller...

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Verwijderd

Topicstarter
Maar is er nu iets concreets wat ik kan doen?

Verwijderd

Topicstarter
LnC schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 12:46:
Staat je NAS op dezelfde werkgroep als de rest van je hardware in je netwerk? Ik lees dat sommige NAS apparaten zichtzelf op een andere werkgroep zetten.
Hoe kan ik dit checken?

• job

job

Zie je handleiding: http://www.wdc.com/wdproducts/library/UM/ENG/4779-705058.pdf
Blz 66.
Daar staat een uitleg over waar je de werkgroep instellen.
Die werkgroep was vroeger vrij belangrijk voor smb/cifs. Je maakt gebruik van cifs als je op windows de shares van je WD kan bereiken.

Als je WD goed staat ingesteld, en je shares zijn voor windows beschikbaar... dan moet je die shares vervolgens toevoegen aan je acryan. De vraag is waar het mis gaat.
De ip adressen kloppen, je kan vanaf de windows verkenner op je WD, dus dan zou je acryan er ook bij moeten kunnen.
Dus.. waar loop je vast? Wat doe je? Welke meldingen krijg je?

edit: en vertel ons welke acryan je hebt.. dan kunnen we meekijken in de handleiding om te zien wat je goed/fout doet.

edit2: DLNA is een ander protocol dan cifs. Laat het dnla gebeuren maar even rusten. dat heeft een aantal nadelen tov streaming via cifs.

[ Voor 23% gewijzigd door job op 03-11-2013 19:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste vind ik het echt super dat jullie zo veel met me mee denken.

Ik heb een ac ryan playon hd 2 mini.

ik kan via bestandsbeheer - netwerk, alleen de map "shortcuts" vinden waar niks in staan.

• job

job

Die shortcuts moet je zelf aanmaken. Zie hoofdstuk 3.5 in de handleiding.

Je kan ook browsen via het netwerk, maar dan moet je wel de juiste werkgroep kiezen. Althans dat is wat de handleiding me zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
ElCondor schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 12:32:
En ping nu eens van je PC naar .12 en .14? Krijg je van beide antwoord?
Ja, van NAS antwoord.

AC ryan niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2013 15:40 ]

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

-edit- Heel verhaal getypt en lees nu dat je van je PC ook je AC Ryan niet kunt pingen. }:O
Kun je eens uitleggen hoe je connecties nu precies lopen?

Is je PC aan de router gekoppeld? Is de switch aan de router gekoppeld? Geeft de switch aan dat er link is tussen de switch en de router (branden en knipperen de lampjes op de switch/router)? Post anders even een paint tekeningetje hoe de verbindingen nu lopen?

[ Voor 74% gewijzigd door ElCondor op 04-11-2013 15:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
In mijn NAS vindt ik onder werkgroep: "Workgroup"

Hoe kan ik de werkgroep "Workgroup" toevoegen aan mijn AC Ryan?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC zit draadloos aan mijn router gekoppeld.

Van mijn Router loopt 1 Lan kabel naar mijn TV kastje met daarin een switch. Vanuit die switch lopen 5 lan kabels naar al mijn apparatuur.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hey Guido, even tussen neus en lippen door: Als je een antwoord wilt toevoegen aan een eerder gegeven antwoord waar nog geen reactie op is gekomen, dan kun je daar beter de wijzigings knop voor gebruiken (rechtboven in je post).

Je AC Ryan in dezelfde groep zetten kun je terug vinden in je handleiding. Het moet ergens in de netwerk instellingen te vinden zijn op je AC Ryan.

Begrijp ik het goed dat je media speler en je NAS beide in de TV kast staan en op de switch in je TV kast zijn aangesloten? Als dat zo is, dan vind ik het appart dat je PC wel je NAS kan pingen, maar niet je AC Ryan. Nogmaals, branden er lampjes voor de netwerk verbinding van je AC Ryan naar de switch? Wat voor een switch is het?

Verwijderd

Topicstarter
ElCondor schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:26:
Hey Guido, even tussen neus en lippen door: Als je een antwoord wilt toevoegen aan een eerder gegeven antwoord waar nog geen reactie op is gekomen, dan kun je daar beter de wijzigings knop voor gebruiken (rechtboven in je post).

Je AC Ryan in dezelfde groep zetten kun je terug vinden in je handleiding. Het moet ergens in de netwerk instellingen te vinden zijn op je AC Ryan.

Begrijp ik het goed dat je media speler en je NAS beide in de TV kast staan en op de switch in je TV kast zijn aangesloten? Als dat zo is, dan vind ik het appart dat je PC wel je NAS kan pingen, maar niet je AC Ryan. Nogmaals, branden er lampjes voor de netwerk verbinding van je AC Ryan naar de switch? Wat voor een switch is het?
Ik heb een TP-link 8 poorts gigabit switch.

Me NAS (staat in de meterkast) is direct op de router aangesloten aangezien dit te veel ruimte inneemt in mijn TV Meubel.

Dus het is: Nas ----> Router ----> Switch ---> AC Ryan

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-11 18:26
En waar zit de PC aangesloten?

Hebben de twee LAN poorten op je router misschien een ander subnet?

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-11 13:47
Uncle Mel schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:31:
En waar zit de PC aangesloten?

Hebben de twee LAN poorten op je router misschien een ander subnet?
Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:21:
Mijn PC zit draadloos aan mijn router gekoppeld.
Hmm, unlikely dat een huis-tuin-keuken routertje VLANs ondersteunt.
Annuk schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 20:34:
[...]
Ik weet dat het feitelijk in dat geval een hub zou zijn, ik ken de werking van een switch Sn3akz, maar dit was ff een heel platte simpele uitleg ;)
Excuus. Je weet het nooit hier, tegenwoordig ;)

Ontopic

Heb je al geprobeerd om op de ac ryan de NAS te benaderen via z'n IP adres in plaats van z'n naam? Ik weet niet precies hoe het op die mediaplayer werkt, maar ik neem aan dat je ergens een server-adres kan invoeren om shares te benaderen? Heb je daar als eens het IP adres ingevoerd van de NAS in plaats van de hostname?

Verwijderd

Topicstarter
Heb je al geprobeerd om op de ac ryan de NAS te benaderen via z'n IP adres in plaats van z'n naam? Ik weet niet precies hoe het op die mediaplayer werkt, maar ik neem aan dat je ergens een server-adres kan invoeren om shares te benaderen? Heb je daar als eens het IP adres ingevoerd van de NAS in plaats van de hostname?
Ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit zou moeten doen maar zal het eens uitzoeken :-) Goede tip!

• job

job

Wat heb je nou allemaal al geprobeerd om de shares van je nas toe te voegen op je acryan?
We geven hier allerlei suggesties maar we horen niet terug wat het resultaat is. Hoe is het afgelopen met het toevoegen van die shortcuts en wat gebeurt er als je de browse optie probeert op je acryan?

[ Voor 3% gewijzigd door job op 05-11-2013 23:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 20:51:
Wat heb je nou allemaal al geprobeerd om de shares van je nas toe te voegen op je acryan?
We geven hier allerlei suggesties maar we horen niet terug wat het resultaat is. Hoe is het afgelopen met het toevoegen van die shortcuts en wat gebeurt er als je de browse optie probeert op je acryan?
Ik heb een shortcut toe proberen te voegen. Hier geef ik het IP adres van mijn nas in. Als ik echter bij de vakjes: "Netgebruikers-ID en Netwachtwood" een account ingeef die ik op mijn WD nas heb aan gemaakt (acryan accountnaam) Dan krijg ik "Logon fail"

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hoe geef je die account naam op in je AC Ryan? Meestal is dat <SERVERNAAM>\<ACCOUNTNAAM> Met een backslash ertussen dus. Dus als je je NAS een naam hebt gegeven (zie handleiding NAS) dan kun je die naam dus gebruiken icm de account naam om deze in je ACRyan in te voeren. Wellicht heb je het op deze manier al geprobeerd, maar dat las ik niet zo in je posts terug.

Daarbij dan gelijk maar een tip: als je uitlegd wat je gedaan of geprobeerd heb, beschrijf dan IEDER detail. Precies wat je intypt etc etc. Daarmee kunnen we je gerichter van dienst zijn. :)

• job

job

Verwijderd schreef op woensdag 06 november 2013 @ 10:58:
Ik heb een shortcut toe proberen te voegen. Hier geef ik het IP adres van mijn nas in. Als ik echter bij de vakjes: "Netgebruikers-ID en Netwachtwood" een account ingeef die ik op mijn WD nas heb aan gemaakt (acryan accountnaam) Dan krijg ik "Logon fail"
Oke, dat is duidelijk.
Wat als je een niet bestaand ip adres opgeeft, krijg je dan dezelfde melding?
Als dat zo is, dan zijn we nog niet veel verder namelijk.

Wat je ook nog zou kunnen proberen is je nas en acryan aan te sluiten op dezelfde switch.
En probeer het ook eens met andere utp kabels.
Wellicht dat er toch iets geks aan de hand is met de bekabeling.

Andere test is op je windows pc ook een share aan te maken, en kijk of je acryan daar bij kan.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 06-11-2013 11:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
ElCondor schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:11:
Hoe geef je die account naam op in je AC Ryan? Meestal is dat <SERVERNAAM>\<ACCOUNTNAAM> Met een backslash ertussen dus. Dus als je je NAS een naam hebt gegeven (zie handleiding NAS) dan kun je die naam dus gebruiken icm de account naam om deze in je ACRyan in te voeren. Wellicht heb je het op deze manier al geprobeerd, maar dat las ik niet zo in je posts terug.

Daarbij dan gelijk maar een tip: als je uitlegd wat je gedaan of geprobeerd heb, beschrijf dan IEDER detail. Precies wat je intypt etc etc. Daarmee kunnen we je gerichter van dienst zijn. :)
Ik heb geprobeerd om alles met die backslash etc in te typen als Netgebruikers-ID, dit werkt helaas niet.

Ik ga nu mijn nas is op de switch aansluiten en kijken wat die doet.

Edit:

Heb alles overhoop gehad. NAS uit mijn meterkast gehaald en direct aangesloten op de switch bij mijn tv meubel.(zelfde switch als waar mijn AC ryan op zit). Helaas vind die nog steeds mijn NAS niet..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2013 12:52 ]

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Je hebt op je media speler ook de optie internet media, volgens mij. Kun je wel op youtube komen, bijvoorbeeld? En, zoals er hierboven ook al werd gesuggereerd, kun je een share aanmaken op je PC, en vervolgens kijke of je bij je PC kunt komen? Ook daar zul je aan moeten melden met <PCNAAM>\<ACCOUNTNAAM_DIE_RECHTEN_OP_DE_SHARE_HEEFT> ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt!

Vraag me niet waarom, maar dit was het probleem:

Ik had mijn ac ryan een IP adres gegeven binnen de range van mijn router EN die nog niet gebruikt was door een ander apparaat.

Een keer proef op de som genomen en maar gewoon random mijn IP veranderd en plots deed die het.. Geen idee want het oude IP adres was nog niet bezet.

Ik wil jullie hartelijk bedanken voor al jullie hulp!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Cool! Netjes uitgevogeld! Welk IP adres had je router dan?

Verwijderd

Topicstarter
192.168.178.1
Pagina: 1