Laptop beveiligen met encryptie (USB keycard o.i.d.)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-06 01:48
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een oplossing waar mee ik mijn laptop kan versleutelen.
Met name omdat er veel privé gegevens op mijn laptop opgeslagen staan(bank gegevens, login gegevens en accounts)

Ik heb al naar truecrypt gekeken maar ik vind het onhandig om iedere keer een wachtwoord in te moeten vullen.

Ik overweeg om bitlocker te gebruiken met een USB stick(heb helaas geen TPM in mijn laptop) maar bedacht me toen dat er misschien ook andere USB stick oplossingen zijn om mijn laptop te beveiligen tegen gegevens diefstal.

Ik heb op dit moment een beveiligde Windows account die zichzelf automatisch lockt als ik even niet achter de computer zit, maar dit is niet voldoende voor iemand die een bootable USB stick heeft met linux o.i.d. aangezien ze dan toch bij mijn bestanden kunnen.

Graag jullie advies.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:23
Ik zou het persoonlijk toch bij TrueCrypt houden. Je gegevens zijn gegarandeerd veilig, je moet alleen een wachtwoord ingeven. Een USB stick met een soort autenticatie levert weer een probleem op als je je stick kwijtraakt of per ongeluk formatteert.

Daarnaast zal je de stick bij de laptop bewaren en daarmee is je beveiliging natuurlijk niet echt stevig.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:59
Gijs007 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:59:
Ik heb al naar truecrypt gekeken maar ik vind het onhandig om iedere keer een wachtwoord in te moeten vullen.
Dat heeft een hoog, "Ik wil niet dat er word ingebroken, maar ben te beroerd om de deur op slot te doen"-gehalte.

Ik zou gewoon truecrypt doen.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:24

Sick Nick

Drop the top!

Sowieso, elke keer als je je pc vergrendeld moet je toch ook een WW invoeren. Dan is 1 keer extra per dag (of minder, als je niet altijd compleet afsluit maar ook slaapstand gebruikt) de moeite ook niet.

Hier overigens gewoon met bitlocker, gemak dient de mens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-06 10:38
Ik heb ook wel eens op een laptop zonder tpm truecrypt gezet ipv bitlocker maar de performance is om te huilen, zeker met een 5400 rpm schijf. Nu had ik wel een van de sterkste encyptie gekozen en de gehele disk encrypt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-05 15:14
Op werk gebruiken wij ook TrueCrypt. 1x een encryptie wachtwoord invoeren als de pc start. Daarna is het alleen gebruikersnamen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:23
Bazvv schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:07:
Ik heb ook wel eens op een laptop zonder tpm truecrypt gezet ipv bitlocker maar de performance is om te huilen, zeker met een 5400 rpm schijf. Nu had ik wel een van de sterkste encyptie gekozen en de gehele disk encrypt.
Dan ben je gek bezig... OS encrypten kan alleen met de snelste van alle opties. En dan hebben ze nog jaren nodig om het te kraken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gijs007 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:59:
Wil je veiligheid of gemak?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Je kunt ook een SED SSD kopen zoals bijvoorbeeld de Samsung 840 pro met ATA security extentie, i.p.v. het gebruiken van Truecrypt.

- AES 256
- Hardware matige anti brute force. (5 maal proberen vereist een shutdown)
- Master key is niet aanwezig in het geheugen.
- Geen CPU vertraging

FIPS compliant.

Je blijft een wachtwoord houden.

[ Voor 9% gewijzigd door ELD op 31-10-2013 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-06 10:23
Het veiligste systeem, is een systeem zonder gebruikers... wordt ook wel eens gezegd.

Aantal tips:
- Wachtwoorden en logins onthouden of gebruik programma's zoals KeePass oid voor het geëncrypt opslaan van je wachtwoorden.
- zet de history en opslaan van gebruikersnamen uit
- zet al je belangrijke data op een aparte geëncrypte partitie of USB stick

In principe geldt dus, data scheiden van OS/programmas. Als ze je laptop meenemen, kunnen ze in Windows, maar verder niets. Het feit dat ze op je dekstop kunnen komen, lijkt me niet erg vervelend.
En het is een balans tussen gemak en beveiliging. Of je hebt sterke beveiliging, of een groot gemak - beiden gaat niet. Overigens wat Sick Nick al zei, bitlocker zit daar goed tussenin.
Pagina: 1