HDD Samsung HD103SJ uitgerookt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ben nieuw hier en zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Frank "AKA" gardevil en ben al heel wat jaartjes bezig met computers en meer bepaald met het sturen van mijn modelspoorweg met de computer.

De reden van mijn registratie hier is het feit dat ik problemen heb met een harde schijf HDD Samsung HD103SJ 1TB waarvan de beide diodes en 0 ohm weerstand enorm heet worden en beginnen te roken.
Meer bepaald gaat het om deze onderdelen:

Afbeeldingslocatie: http://sapo.be/HD103SJ_TVS.jpg Afbeeldingslocatie: http://sapo.be/HD103UJ_TVS.jpg

Ik vermoed dat vervangen de enige oplossing zal zijn, echter heb geen idee van type, waardes of nummers. Is er iemand die mij de juiste gegevens kan doorspelen aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ze gaan roken krijgen ze misschien wel vanaf een ander onderdeel te veel spanning door, als je de data op de schijf wilt redden raad ik ten sterkste af om erop te gaan solderen en het nog eens te proberen.

Een betere oplossing is op zoek gaan naar een soortgelijke schijf en daar even het printplaatje van te gebruiken, of op zoek gaan naar het printplaatje van zo'n schijf. Ik zie ze wel eens los voorbij komen van mensen waar iets anders aan de schijf kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-08 19:45
Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:37:

Een betere oplossing is op zoek gaan naar een soortgelijke schijf en daar even het printplaatje van te gebruiken, of op zoek gaan naar het printplaatje van zo'n schijf. Ik zie ze wel eens los voorbij komen van mensen waar iets anders aan de schijf kapot is.
Ook dit is geen garantie aangezien er geheugen op de printplaat zit over welke sectors slecht zijn en geremapped zijn. Een printplaat overzetten betekend dus dat deze gegevens niet meer kloppen en dat heeft dataverlies en/of corruptie als gevolg.

Laat de eerste vraag dan maar eens zijn: Is de data op de hardeschijf nog belangrijk of niet? Of is dit een meer een hobby om een hardeschijf proberen te redden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remapped sectoren is niet het probleem, Sleepkever. Het gaat erom dat de microcode voor calibratie heel nauw luistert en dat een andere schijf met hetzelfde typenummer andere microcode kan hebben en derhalve het vervangen van de printplaat niet werkt.

De meeste kans maakt als je ongeveer dezelfde badge kunt krijgen, met ongeveer dezelfde productiedatum. Maar ook dat is geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=41133979,noline]...............
Laat de eerste vraag dan maar eens zijn: Is de data op de hardeschijf nog belangrijk of niet? Of is dit een meer een hobby om een hardeschijf proberen te redden?
De data op de schijf is niet belangrijk, want allemaal vervangbaar. Echter wil gewoon proberen of ik het ding terug aan de praat krijg, gewoon 4fun en om te kijken of mijn diagnose juist is.

Mogelijk branden de nieuwe zaken gelijk door en dan zal het een drive voor de sloop worden, want als rechtgeaard modelbouwer gooien we natuurlijk niet weg wat we later nog kunnen gebruiken (motor, overbrengingene enz...)

Nee, gewoon voor de lol proberen hem te reden.

Dus laat die nummers maar komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

0 Ω weerstand ?

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:24
Ook wel "draad" genoemd. :)
Is een gewone doorverbinding, maar in "weerstand-uitvoering".

Zijn er geen andere componenten zichtbaar beschadigd?

[ Voor 11% gewijzigd door Miyamoto op 31-10-2013 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Ik zou eerst je voeding maar eens controleren. Als die diodes gaan stoken heb je grote kans dat je voeding te hoge spanningen afgeeft. Of in elk geval hoge pieken. Dan is niet alleen je harde schijf "at risk".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ rooot: er is niets anders zichtbaar beschadigd.
@ timberleek: de voeding is in orde, geen pieken of dalen.

Nog steeds niemand een idee van nummers/waarden?
Pagina: 1