[Windows 7 installatie] Geen input door gebrek USB3-drivers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-10 10:27
Lang verhaal kort: Ik ben Windows 7 aan het installeren en ik kan exclusief USB3-poorten gebruiken voor inputdevices. Helaas kent Windows 7 native geen USB3-drivers. Wat er in stappen gebeurt is:
  1. Ik heb een bootable USB(2.0)-stick gemaakt EN reeds voorzien van USB3-drivers. Hiervoor heb ik boot.wim moeten aanpassen etc etc anders kon ik mijn muis en toetsenbord niet gebruiken.
  2. Ik installeer Windows 7 dankzij die USB reeds voorzien van USB3-drivers
  3. Er volgt een reboot, waarop nu de harde schijf met mijn verse installatie geboot wordt.
  4. De laatste stap van de installatie volgt (mijn naam en gewenst wachtwoord wordt gevraagd). Ik ben inputloos en zit nu vast...
De vers geïnstalleerde Windows bevat immers NIET de USB3-drivers die mijn bootable USB WEL heeft, waardoor ik nu geheel hulpeloos naar een schermpje kijk dat de laatste installatiestappen wil doorlopen.

Mijn vraag is nu: kan ik USB3-drivers toevoegen aan die verse Windows-installatie? Ik heb begrepen dat ik via de bootable USB kan "Herstellen" en "Stuurprogramma's" kan inladen. Worden die dan geïnstalleerd op mijn verse Windows zodat ik verder kan? En hoe installeer ik die drivers nu precies? Ik heb immers geprobeerd om dezelfde drivers die mijn bootable Windowsinstallatie-USB bevat voor USB3 te gebruiken, maar meestel komt er dan een weinig zeggend kadertje "Installatie mislukt" ofwel komt er na een kort laadbalkje gewoon geen respons (gelukt/mislukt??) in ieder geval blijf ik inputloos na het starten van de computer kijken naar het venster om de laatste stappen te doorlopen...

PS: het advies van "gebruik USB2-poorten voor je muis en keyboard" of dergelijk helpen niet, ik heb exclusief USB3-poorten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 00:38
USB3 is toch backwards compatibel met USB2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 13:38
Extra stuurprogramma's kun je inladen tijdens de stap waar je de schijf formateert. Officieel bedoeld om stuurprogramma's voor je schijfcontrollers te installeren, maar het werkt ook voor netwerkdrivers heb ik al gemerkt. Waarom zou het dan niet voor USB3 drivers werken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
Ik vermoed dat het inderdaad zou werken om stuurprogramma's toe te voegen voor de installatie (bij het venster waar je je schijf formatteert zoals je zegt) of door middel van de installatie-USB opnieuw te starten bij "Herstel".

De drivers die ik heb gebruikt (en werken) voor de USB weigeren echter ingeladen te worden, er gebeurt niet veel of ik krijg prompt een venstertje "Installatie mislukt" :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
En anders kun je met dism de drivers offline toevoegen vanuit WinPE (shift-F10 tijdens de "Welkom Bij Windows Setup"). Daarvoor kun je dezelfde drivers gebruiken die je in de boot.wim hebt geplaatst.

[ Voor 51% gewijzigd door Trommelrem op 30-10-2013 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:53

TheVMaster

Moderator WOS
ehh....als je de drivers aan de boot.wim kunt toevoegen, dan kan dat toch ook gewoon aan de install.wim? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
Het advies om ze toe te voegen aan install.wim leek een hoopvol antwoord, ik heb dezelfde stappen doorlopen als ik bij boot.wim heb toegepast (aantal DISM commando's etc) maar helaas is de installatie niet anders verlopen... nog steeds geen input wanneer de Windows van harde schijf geladen wordt... bizar

Heb ook geprobeerd om "Disable Driver Signature Enforcement" te starten maar dat hielp niet (logisch denk ik want er zijn gewoon geen USB3 drivers geïnstalleerd bij de installatie). Uiteraard heb ik ook geprobeerd om de Windows-installatie (USB-stick) te starten met "Disable Driver Signature Enforcement". Nu heb ik nogmaals geprobeerd om drivers in te laden (bij het venster om schijf te kiezen en formatteren), helaas willen de iusb3hub.inf en iusb3xhc.inf wederom niet ingeladen worden (foutmelding)
Trommelrem schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 18:09:
En anders kun je met dism de drivers offline toevoegen vanuit WinPE (shift-F10 tijdens de "Welkom Bij Windows Setup"). Daarvoor kun je dezelfde drivers gebruiken die je in de boot.wim hebt geplaatst.
Misschien dat daar een oplossing mogelijk is, ik heb ergens op internet nog de commando's Pnputil -I -a Driverpath\iusb3hub.inf en Pnputil -I -a Driverpath\iusb3xhc.inf gevonden, maar veel wijzer ben ik ook niet. Ik neem aan dat ik naar de folder waar deze 2 bestanden zitten moet bladeren op mijn USB? Laat die USB nu station E zijn waar CMD hardnekkig weigert naar toe te gaan om een of andere reden. (Ik geef in: "cd E:/" of "cd E:\" en beide geeft geen resultaat, standaardfolder blijft "X:\Sources")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Chris5488 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:23:
Misschien dat daar een oplossing mogelijk is, ik heb ergens op internet nog de commando's Pnputil -I -a Driverpath\iusb3hub.inf en Pnputil -I -a Driverpath\iusb3xhc.inf gevonden, maar veel wijzer ben ik ook niet. Ik neem aan dat ik naar de folder waar deze 2 bestanden zitten moet bladeren op mijn USB? Laat die USB nu station E zijn waar CMD hardnekkig weigert naar toe te gaan om een of andere reden. (Ik geef in: "cd E:/" of "cd E:\" en beide geeft geen resultaat, standaardfolder blijft "X:\Sources")
• De eerste stap van het installatieproces laten voltooien
• Bij de eerste reboot opnieuw van DVD opstarten
• Shift-F10
• dism /image:D:\ /add-driver /driverpath:[pad] /recurse (uit m'n hoofd, Google even voor het exacte commando)
• wpeutil reboot

De eerste stap van de installatie is namelijk niets meer dan het deployen van de install.wim. Als je na die stap met dism de drivers toevoegt, dan zal Windows deze (als het goed is) ook gewoon installeren.

Een andere optie is wellicht om na de eerste reboot (ook in WinPE booten) met regedit Remote Desktop in te schakelen, of... om een scriptje te maken (SetupComplete.cmd) wat aan het einde van Setup wordt uitgevoerd om RDP in te schakelen. Je zou op die manier zelfs een TeamViewer QuickSupport kunnen starten om op afstand de drivers te installeren.

[ Voor 23% gewijzigd door Trommelrem op 31-10-2013 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
Als ik je eerste methode toepas krijg ik na het ingeven van het commando deze foutmelding: "The /image option that is specified points to a running Windows installation."

Ik ga nu proberen om de install.wim nog een kans te geven, want zoals je zegt moet deze toch ook werken als de drivers hierin zijn toegevoegd. Ik neem aan dat install.wim deze installeert doet vóór de reboot.

[ Voor 65% gewijzigd door Terrestraeon op 31-10-2013 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Chris5488 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:23:
Je wilt met "cd E:/" of "cd E:\" van station wisselen? Doe eens zonder cd ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
C:\Users\Raven>cd g:\map

C:\Users\Raven>g:

g:\map>c:

C:\Users\Raven>

Cd wisselt niet van station, al wordt het pad wel onthouden, voor het wisselen van station moet je schijfletterdubbelepunt gebruiken, geen cd ervoor.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 31-10-2013 13:41 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Chris5488 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 13:30:
Als ik je eerste methode toepas krijg ik na het ingeven van het commando deze foutmelding: "The /image option that is specified points to a running Windows installation."
Dan probeer je blijkbaar WinPE aan te passen. Die moet je juist niet aanpassen. Je moet je Windows aanpassen die gedeployed is door WinPE. WinPE is (bij een standaardconfig) de X-schijf. In veel gevallen is de D-schijf de Windows-schijf in WinPE, maar in sommige gevallen kan het ook de C-schijf zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Trommelrem op 31-10-2013 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
Ok héél erg bedankt voor jullie hulp :) !!

Het is opgelost... Wanneer ik mij schijf formatteerde bij de start van de installatie heb ik via de knop eronder "stuurprogramma laden" / "Load driver" vergeefs herhaald om de drivers iusb3hub.inf en iusb3xhc.inf te installeren, wat me toen foutmeldingen gaf. Het leek me het eenvoudigst om daar het probleem aan te pakken en ben dus op de site van Intel een ander usb3-driverpakket gaan halen voor andere inf's en hoera hoera, deze gingen vlotjes doorheen een laadbalk en werden blijkbaar correct geïnstalleerd! Dat ontdekte ik immers toen de daadwerkelijke Windows-installatie volgde en na de reboot muis en toetsenbord werkten!
Pagina: 1