Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Server 2012]RDS Role + 10 licenses, toch max. 2 RDP sessies

Pagina: 1
Acties:

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik ben nog niet zo thuis in 2012, dus misschien kan iemand me hier een tip geven. Misschien vergeet ik iets simpels..

Ik heb op een Windows 2012 server toegang nodig voor een stuk of 5-6 RDP users.
Dit is eigenlijk voor beheerwerk, maar omdat ze met zoveel man tegelijk toegang willen moeten we dus de RDS rol toekennen.

Nu heb ik de Remote Desktop Services rol toegekend (de Connection Broker, Session Host en Licensing onderdelen) en dat gaat goed.

Maar nu krijgt de derde gebruiker die wil inloggen alsnog de vraag welke van de twee reeds ingelogde gebruikers uitgelogd moet worden.
Hoe krijg ik deze limiet weg? Ik kom er nog niet echt uit...

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-11 18:13
Heb je TS licenties? En zijn die ook geconfigureerd op de server? Of is er een license server/broker? Enkel de rol toekennen is niet voldoende, je hebt wel degelijk een stukje configuratie nodig.

[ Voor 31% gewijzigd door the-edge op 30-10-2013 13:09 ]

• Felyrion
  • Nu online
Als ik in de RD Licensing Manager kijk (lokaal op deze server) dan zie ik:

type - "Windows Server 2012 - Installed RDS Per User CAL"
License Program - "Volume License"
Total Licenses - "10"

• the-edge
Ga eens naar "Remote Desktop Session Host Configuration" > "Connections" > rechtermuisknop > "Properties" en dan op de netwerkkaart kiezen voor "maximum connections". Als je die ophoogt werkt het dan wel?

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:10

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Als je in je servermanager bij je RDS deployment kijkt, zie je dan wel alle rollen staan? Heb je voor je RDS Deployement je eigen server ook als Session host aangemerkt? En heb je er een session collection op aangemaakt welke dan weer gebruik maakt van de lokale Licensing server? De 2012 RDS installatie en configuratie, is naar mijn idee, nodeloos ingewikkeld geworden.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Felyrion
  • Nu online
the-edge schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 13:16:
Ga eens naar "Remote Desktop Session Host Configuration" > "Connections" > rechtermuisknop > "Properties" en dan op de netwerkkaart kiezen voor "maximum connections". Als je die ophoogt werkt het dan wel?
8)7 waar vind ik dit..
Als je in je servermanager bij je RDS deployment kijkt, zie je dan wel alle rollen staan? Heb je voor je RDS Deployement je eigen server ook als Session host aangemerkt? En heb je er een session collection op aangemaakt welke dan weer gebruik maakt van de lokale Licensing server? De 2012 RDS installatie en configuratie, is naar mijn idee, nodeloos ingewikkeld geworden.
Dat het nodeloos ingewikkeld is geworden ben ik met je eens... in 2008 had ik het vlot voor elkaar..

Ik heb inderdaad nog geen session collection aangemaakt, ik ga dat proberen...

• the-edge
Werp hier eens een blik op. Wellicht helpt je dat.

[ Voor 19% gewijzigd door the-edge op 30-10-2013 13:55 ]

• Felyrion
  • Nu online
Ik heb een session collection aangemaakt welke ik gekoppeld heb aan de lokale License server en de juiste gebruikersgroep toegevoegd.

Nu lijkt het te werken, waar ik blij mee ben, maar ik heb niet het gevoel dat ik nou snap wat ik gedaan heb. En het zijn ook erg veel handelingen voor zo'n kleine wijziging.

Het wordt tijd dat ik me er eens in ga verdiepen. 2012 zullen we wel meer tegen gaan komen...

Bedankt voor de suggesties!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Wel, RDS Deployements worden groter en groter en MS speelt daarop in met de mogelijkheid om je RDS Deployement op te splitsen over meerdere servers. Daarbij komt dat ze een extra veiligheidslayer in willen voeren waarbij je per session collection aangeeft wie er waar toe toegang heeft. Om al deze gegevens te waarborgen wordt op de achtegrond een MSDB geïnstalleerd op de connection broker. Dit is mini SQL database met onder andere RDS configuratie gegevens.
Schaalbaarheid is de gedchte die dus achter al deze dingen zit.

Let overigens wel op, als je RDS servers gaat opsplitsen, de DB vind het niet leuk als je niet eerst een server uit de RDS deployment haalt maar eerst verwijderd uit AD, of renamed. Dan gaat je Broker sevice bokken omdat hij een van de servers dan niet meer kan vinden. HEEL fijn is dat. Welke knuppel bedenkt er nu om servernamen alleen in tekst op te slaan in de RDS configuratie DB.

• Felyrion
  • Nu online
Ik begrijp de filosofie en het voordeel van een centraal gemanagede RDS Deployment, makkelijk servers kunnen bijschakelen en beheren via één omgeving.

Ik ben erg vóór gecentraliseerd beheer, maar het zou fijn zijn de mogelijkheid te behouden het op de oude manier te doen.

Het voelt nu een beetje als een afwasmachine aanschaffen om één koffiekopje af te wassen :P (jaja... kon zo snel geen betere verzinnen..)

Trouwens uit nieuwsgierigheid: kun je de RDS data niet in een centrale SQL laten opslaan?

[ Voor 9% gewijzigd door Felyrion op 30-10-2013 16:12 ]

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hahahaah, hele goeie moet ik zeggen. Maar je hebt gelijk. Wij zijn aan het upgraden van 2008R2 naar 2012 en daarvoor moet de hele RDS role gedeïnstalleerd worden en dan na upgrade opnieuw worden geïnstalleerd. Daar wordt je niet blij van ;)

Ik heb er wel eens naar gekeken naar die central SQL server, maar nog niet uitgevonden hoe dat moet. Ben er wel eneiuwd naar ;)

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
ElCondor schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 15:44:
Let overigens wel op, als je RDS servers gaat opsplitsen, de DB vind het niet leuk als je niet eerst een server uit de RDS deployment haalt maar eerst verwijderd uit AD, of renamed. Dan gaat je Broker sevice bokken omdat hij een van de servers dan niet meer kan vinden. HEEL fijn is dat. Welke knuppel bedenkt er nu om servernamen alleen in tekst op te slaan in de RDS configuratie DB.
wrom zou je dat ook in godesnaam in die volgorde doen?
RDS 2012 is qua beheer een verademing in verhouding tot 2008R2.
ElCondor schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:13:
Ik heb er wel eens naar gekeken naar die central SQL server, maar nog niet uitgevonden hoe dat moet. Ben er wel eneiuwd naar ;)
die heb je alleen nodig als je je broker wil load balancen.

[ Voor 19% gewijzigd door Razwer op 30-10-2013 23:45 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Pagina: 1