Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duncank
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 08:14
Ik ben nu een paar weken bezig om mijn computer wat vaker uit te zetten als ik hem niet gebruik en heb het zo gemaakt dat ik hem via mijn mobiel met Wake-On-Lan weer aan kan zetten als ik de pc nodig heb als mediastreamer voor de tv.

Nu merk ik de laatste tijd steeds vaker dat de computer niet de hele nacht in hibernate blijft en regelmatig uit zichzelf wakker wordt. Ik heb hier al veel naar gezocht online en al vele instellingen aangepast, zoals het uitschakelen van de slaapstand en alleen hibernate toe te staan, het uitschakelen van usb-apparaten die de computer mogen wekken en het uitschakelen van taken van de computer die het hele systeem mogen wekken, het heeft allemaal niet mogen baten.

Het gekke vind ik dat wanneer ik mijn computer wek door te klikken met de muis, dan laat het -lastwake commando van de powercfg ook zien dat de computer wakker werd door die muis. Maar wanneer ik dat commando uitvoer als de computer uit zichzelf wakker is geworden dan is de Wake History Count wel 1, maar de Source Count is 0 en er worden geen apparaten getoond.

Ik zet mijn computer in hibernate via EventGhost. Ik trigger dan vanaf mijn mobiel een link op mijn computer waarna deze in slaapstand wordt gezet. Dit programma logt ook de computer-activiteit en daaruit zie ik bijvoorbeeld dat ik afgelopen nacht om 01:13:57 de computer in hibernate gezet heb, en dat hij om 09:36:44 weer wakker is geworden, zonder dat ik dat wilde.
Nu is dat op zich nog een lange slaapperiode, gistermiddag heb ik de computer om 13:54:18 in slaapstand gezet en was hij om 13:55:17 al weer wakker. Die periode van vrijwel exact een minuut lijkt vaker voor te komen in de logs.

Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand misschien waar ik kan zien wat de computer als laatste gewekt heeft, als het -lastwake commando leeg terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 08:59
programma's kunnen je computer wakker maken, ik zie je niks doen met je programma's in je post.

sluit is alles af, maar dan ook echt alles (behalve Windows natuurlijk) en kijk dan eens... ik had dit probleem ook, het bleek een utility te zijn van iets (geen idee meer wat) dat moest updaten en daarvoor de pc uit de slaapstand haalde iedere nacht om 3:00u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duncank
Bedankt voor je antwoord! Ik had daar inderdaad nog niks over genoemd, maar ben hier wel degelijk al mee bezig geweest.
Elke keer dat Eventghost mijn computer nu in hibernate zet wordt er eerst een bat-file uitgevoerd dat een aantal programma's afsluit, waaronder Plex en Google Drive. Deze programma's leken in eerste instantie de computer een diepe slaap te verhinderen, maar dat heeft dus niet geholpen. Ik ga het lijstje met programma's wat meer uitbreiden in de hoop dat het wat oplost. Ik heb wel in de powercfg de wake triggers uitgeschakeld, dus ik dacht dat dit sowieso niet meer uit zou moeten maken.

Maar dan nog, is er er een manier om te zien welk programma of proces de pc precies wakker maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 08:59
niet...

als je in msconfig op het tablad algemeen kiest voor selectief opstarten, en dan alleen het vakje Systeemservices laden inschakelen, dan opnieuw starten en kijken of hij nu wel blijft slapen. als dat zo is, is er dus een programma wat dit doet.

gebruik je media center?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duncank
Nee, ik gebruik geen media center en heb ook de instelling die slaapstand verhinderd bij het streamen van media uitgezet. Ik heb na je antwoord van gisteren een aantal systeemservices die niet zo hard nodig waren helemaal uitgeschakeld en ik had mijn lijstje met apps die gesloten werden voor hibernate nog iets uitgebreid. Afgelopen nacht heeft de computer lekker uitgeslapen, zoals het bedoeld was.
Ik hoop dat het zo blijft, maar dit kwam in de afgelopen weken ook al heel onregelmatig voor.

Een kleine toevoeging: de computer heeft nu twee nachten achter elkaar de hibernate volledig volgehouden. Voor andere mensen die ook met dit probleem zitten; ik kan niet precies zeggen waar het hem in zat. Ik heb in ieder geval meer applicaties toegevoegd aan de lijst met af te sluiten programma's voor hibernate en een aantal systeemservices uitgeschakeld (zoals de VMWare service die altijd draaide).
Daarnaast zit er in de instellingen van de netwerkkaart onder het tabje energiebeheer een aantal instellingen die het mogelijk maken om Wake on Lan in te schakelen. Die stonden bij mij allemaal aan, maar je kunt het ook zo instellen dat alleen een speciaal Magic Packet de computer mag wakkermaken, en niet al het netwerkverkeer denk ik. Dat heb ik nu ook ingeschakeld.

Hopelijk blijft ie t zo volhouden!

[ Voor 45% gewijzigd door Duncank op 01-11-2013 09:43 . Reden: Resultaten na 2 dagen toegevoegd ]