Laptop netwerkkaart kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Booth
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-11 09:06

Booth

¯¯¯¯¯¯

Topicstarter
Kan een netwerkkaart kapot zijn als hij op een bepaald netwerk niet kan verbinden, en andere netwerken wel?

Het zit namelijk zo; vriendin heeft al jaren problemen met haar laptop, die kan namelijk niet verbinden met haar school netwerk (Wifi). Die laptop verbindt moeiteloos met haar router thuis, en met mijn router thuis, maar ze kan niet op haar school netwerk komen. Eindelijk is de ICT coördinator er aan te pas gekomen, heeft er een tijd naar gekeken en zei dat het probleem aan haar netwerkkaart lag, dat die vervangen zou moeten worden.

Is dit logisch? We zijn ten einde raad. Wat we al hebben gedaan is:
- PC geformatteerd en Windows 7 er opnieuw op gezet
- Externe WiFi ontvangers (stickjes) gebruiken (had exact hetzelfde effect als haar netwerkkaart; wel op onze routers maar niet op school)
- Veel drivers opnieuw geinstalleerd

[edit]:
Zoiets bedoelde ik met externe wifi ontvanger:
Afbeeldingslocatie: http://images.wisegeek.com/usb-wifi-dongle.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Booth op 30-10-2013 09:50 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06
Nou je geeft het antwoord eigenlijk zelf al. Jullie hebben al externe WiFi ontvangers geprobeerd en dat heeft het probleem niet opgelost. Het lijkt dus niet aan haar netwerkkaart te liggen dus vervangen hiervan zou zinloos zijn.

Heb je misschien iets van een foutmelding/log bij het probleem met het verbinding met het schoolnetwerk?

CISSP! Drop your encryption keys!

• Booth

Booth

¯¯¯¯¯¯

Topicstarter
laurens0619 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 09:43:
Nou je geeft het antwoord eigenlijk zelf al. Jullie hebben al externe WiFi ontvangers geprobeerd en dat heeft het probleem niet opgelost. Het lijkt dus niet aan haar netwerkkaart te liggen dus vervangen hiervan zou zinloos zijn.

Heb je misschien iets van een foutmelding/log bij het probleem met het verbinding met het schoolnetwerk?
Helaas niet. Deze handleiding moet gevolgd worden. Uiteindelijk zou er een prompt moeten komen die vraagt om gebruikersnaam en wachtwoord, maar die komt gewoon nooit.

• laurens0619
Dan lijkt er iets mis te gaan met de PEAP. Anders eens de stappen van https://supportforums.cisco.com/docs/DOC-17544 volgen?

• Booth

Booth

¯¯¯¯¯¯

Topicstarter
laurens0619 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:04:
Dan lijkt er iets mis te gaan met de PEAP. Anders eens de stappen van https://supportforums.cisco.com/docs/DOC-17544 volgen?
Ben vanmiddag naar haar school gegaan om er mee aan de slag te gaan.
Hij prompt nu wel met een username en wachtwoord, maar nadat je die invoert staat er gewoon "connection failed." Zonder uitleg erbij.

Heb alles in die link geprobeerd maar mocht helaas ook niet baten (verandert niks).

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gebruik eens een linux live cd met 802.1x ondersteuning. Waarschijnlijk een probleem met beperkte drivers die alleen maar WPA1 met TKIP oid doen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Booth schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 14:55:
[...]

Ben vanmiddag naar haar school gegaan om er mee aan de slag te gaan.
Hij prompt nu wel met een username en wachtwoord, maar nadat je die invoert staat er gewoon "connection failed." Zonder uitleg erbij.

Heb alles in die link geprobeerd maar mocht helaas ook niet baten (verandert niks).
Als je de prompt hebt gekregen zou als het goed is de aanmeldpoging in de logs van de Radius-server moeten staan, incl reden dat het niet lukte. Laat de beheerder daar even naar kijken.

Overigens is de krankzinnig gebruiksonvriendelijke support van 802.11x in Windows 7 een drama, je zou kunnen overwegen naar Windows 8 over te stappen. Daar is 802.11x even makkelijk als onder iOS of Android, gewoon netwerk selecteren, credentials invullen en klaar.

Oslik blyat! Oslik!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:54
Niet toevallig Cisco AP's met een Ralink adapter?

Daar hebben ik ook regelmatig problemen mee, alles verwijderen en dan de oudste driver laten komen via windows update. Dan werkt het ineens wel.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:40
Probeer eens het volgende:

start -> type in: cmd -> enter -> ping 127.0.0.1 -> enter

Als je kaart nog naar behoren werkt, dan moet je 4 ontvangen pakketjes krijgen. Als je netwerk kaart 1 pakketje al verloren is, dan is daadwerkelijk de kaart kapot en weet je genoeg ;)

• laurens0619
CuBras schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 15:36:

Als je kaart nog naar behoren werkt, dan moet je 4 ontvangen pakketjes krijgen. Als je netwerk kaart 1 pakketje al verloren is, dan is daadwerkelijk de kaart kapot en weet je genoeg ;)
127.0.0.1 gaat naar je loopback interface. niet je netwerkkaart dus.
Hiermee test je dus alleen maar je tcp stack en je loopback interface. Niet je netwerkkaart

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
CuBras schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 15:36:

Tjonge dat was nuttig... je loopback werkt... jeuh!

Ontopic: heb je al eens met een andere Win7 computer geprobeerd? Collegas, vrienden, die wel verbinding krijgen? Ik neeem aan dat je niet de enig bent met Win7. Welke versie gebruik je overigens?

• Booth

Booth

¯¯¯¯¯¯

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 15:12:
[...]

Als je de prompt hebt gekregen zou als het goed is de aanmeldpoging in de logs van de Radius-server moeten staan, incl reden dat het niet lukte. Laat de beheerder daar even naar kijken.

Overigens is de krankzinnig gebruiksonvriendelijke support van 802.11x in Windows 7 een drama, je zou kunnen overwegen naar Windows 8 over te stappen. Daar is 802.11x even makkelijk als onder iOS of Android, gewoon netwerk selecteren, credentials invullen en klaar.
Ik zal het morgen aan mijn vriendin meegeven of ze dat wil vertellen aan de IT Support. Kleine kans dat het helemaal overkomt.

Windows 8 is inderdaad een optie om te overwegen.
Jolke schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:28:
[...]

Ontopic: heb je al eens met een andere Win7 computer geprobeerd? Collegas, vrienden, die wel verbinding krijgen? Ik neeem aan dat je niet de enig bent met Win7. Welke versie gebruik je overigens?
Naar mijn weten heeft de rest van haar school wel gewoon verbinding met dat netwerk.

Ze heeft Windows 7 Home Premium volgens mij.

Is het al uit te sluiten dat het een hardware probleem is? Want dan hoeft ze niet onnodig geld in dat ding te stoppen. Het is niet duur, maar ze heeft geen cent te makken (moet studie/kamer/alles zelf betalen) en ik ook niet (net afgestudeerd, werkloos :+ ).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, is nog niet uit te sluiten. Wat johnkeates en Dennism schrijven zou beide nog kunnen. Die Radius-logs zouden ook hier uitsluitsel moeten geven.

Wat je wel alvast kunt doen is opzoeken exact welke NIC/chip erin zit om te kijken of wat Dennism schrijft bij jouw vriendin van toepassing is.

Oslik blyat! Oslik!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:40
Jolke schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:28:
[...]

Wat is dat nou weer voor opmerking man?
Op deze manier ben ik er toen achter gekomen dat mijn netwerk kaart daadwerkelijk was overleden.

Alsof je "ontopic" reactie mee draagt. Als meerdere mensen er last van zouden hebben dan zou het probleem bij school liggen en al opgelost zijn.
Nuttige opmerking ... not ...

• Booth

Booth

¯¯¯¯¯¯

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 18:01:
Nee, is nog niet uit te sluiten. Wat johnkeates en Dennism schrijven zou beide nog kunnen. Die Radius-logs zouden ook hier uitsluitsel moeten geven.

Wat je wel alvast kunt doen is opzoeken exact welke NIC/chip erin zit om te kijken of wat Dennism schrijft bij jouw vriendin van toepassing is.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jcaJwIZ.png

Dit is uit de specs gehaald.

• Jolke
Het ging er dan dus ook meer om, om mee te kijken hoe andere het wel voor elkaar krijgen. Setting gemist, oid. Ik probeer ook mijn steentje bij te dragen door mijn ervaringen te delen.

Natuurlijk begrijp ik dat als meerdere mensen er last van hebben dat het aan zijn school zou liggen :+

Back to topic: kan Windows Home Premium überhaupt verbinding maken met een Radius/802.11x netwerk? Ik gebruik altijd Ultimate, dus ik weet niet of MS deze optie gedeactiveerd heeft in de HP versie?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zie hier drie verschillende adapters staan met twee verschillende chipsets. In ieder geval gaat het niet om een RaLink chip, maar geef eens exact aan wat in dat apparaat zit... gewoon bij device manager kijken of trouwens onder Windows 7 bij de adapter settings.

Vandaag hang ik trouwens zelf ook met Windows 7 laptop achter een 802.11x (WPA2-Enterprise) netwerk. Hier moest ik dezelfde waslijst aan stappen doorlopen als jouw vriendin, en vervolgens drie keer proberen aan te melden voordat het lukte. In dit geval bleek het goed te gaan bij Radius, maar vervolgens mis te gaan bij de DHCP-server door een race-conditie: Windows probeerde een IP-adres te krijgen voordat de WiFi-verbinding tot stand gebracht was, en deed geen retry toen die wel 'up' was. Dat het zo lang duurde kwam omdat de Radius-server de eerste keer dat een MAC-adres aangemeld wordt het de credentials moet checken bij een LDAP-server (die in een ander land staat) en dat duurt langer. Bij volgende aanmeldpogingen wordt de hash gecached en gaat het vrijwel ogenblikkelijk. Daarom werkte het later wel.

Of dat op een schooltje ook aan de orde is, is een tweede, maar meerdere pogingen achter elkaar kan helpen.

Ook constateer ik dat het fout gaat nadat Windows 7 uit standby komt, daarna moest ik ook handmatig verbinding verbreken en vernieuwen om weer online te komen.

Had ik al gezegd dat ik de Windows 7 (en Vista/XP) implementatie van 802.11x werkelijk krankzinnig slecht vond? :z

Oslik blyat! Oslik!

• Booth

Booth

¯¯¯¯¯¯

Topicstarter
Hij zegt hier dat er een Qualcomm Atheros AR5B93 netwerk adapter in zit.

Ik vroeg m'n vriendin of ze wilde vragen of ze misschien in de Radus server log wilden kijken, maar die IT ventjes keken haar raar aan en wisten het niet. Daar kunnen we ook niet op rekenen dus :(

Wat een drama inderdaad. Vooral irritant voor m'n vriendin, omdat ze op school alles met de laptop moeten doen en zij dus niet eens op het netwerk kan komen. Die verbindt dan haar mobiel met d'r laptop en dan zit ze op 3G te surfen.. Nu is haar data abonnement op 8)7

Wat ellendig dat zoveel kleine elementen invloed hebben op het tot stand komen van een netwerkverbinding.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even practisch: verbinden via mobiel lukt haar wel? Dan toch gewoon mobiel via WiFI verbinden met dat netwerk en zo als workaround surfen?

Oslik blyat! Oslik!

• Jolke
Booth schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 16:43:
Ik vroeg m'n vriendin of ze wilde vragen of ze misschien in de Radus server log wilden kijken, maar die IT ventjes keken haar raar aan en wisten het niet.
Ik moest het begin van de zin drie keer lezen voordat ik begreep wie wie was :)

Zegt overigens genoeg over de IT op je school daar dat ze je vriendin schaapachtig aankijken als ze een vakterm noemt.

Maar zonder gekheid. Als zij alles per internet moet doen op school, dan moet je het probleem toch bij je school leggen. Laat hun eerst maar met een oplossing komen.
Tot die tijd is de work-around van dion_b een prima oplossing :)

• Booth

Booth

¯¯¯¯¯¯

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:41:
Even practisch: verbinden via mobiel lukt haar wel? Dan toch gewoon mobiel via WiFI verbinden met dat netwerk en zo als workaround surfen?
Ze verbindt haar laptop met haar mobiel dmv een wifihotspot. Ze heeft nog niet geprobeerd om op WiFi te komen met haar mobiel. Een dubbele hotspot (school netwerk > mobiel > laptop) kan niet, heb het zelf al eens geprobeerd. Maar misschien is die wifi door te geven via het kabeltje. Dat gaan we even proberen.
Jolke schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 20:08:
[...]

Ik moest het begin van de zin drie keer lezen voordat ik begreep wie wie was :)

Zegt overigens genoeg over de IT op je school daar dat ze je vriendin schaapachtig aankijken als ze een vakterm noemt.

Maar zonder gekheid. Als zij alles per internet moet doen op school, dan moet je het probleem toch bij je school leggen. Laat hun eerst maar met een oplossing komen.
Tot die tijd is de work-around van dion_b een prima oplossing :)
Klopt, dat vinden wij ook. Ze gaat het probleem voorleggen bij de mentor. Enige wat we nu te horen hebben gekregen is "netwerk kaart vervangen" als oplossing van hun probleem. Veel te gek, eigenlijk.

• Booth

Booth

¯¯¯¯¯¯

Topicstarter
Even een update; het is gefixt. We zijn naar de lokale computerreparatieboer geweest en die was zo vriendelijk om er gratis een nieuw netwerkkaartje in te stoppen en die werkt nu!

Het had waarschijnlijk te maken dat haar netwerkkaart een n-type was, en op school het netwerk b/g/a was. Nieuwe netwerkkaarten zijn blijkbaar niet compatibel met oude. Er is nu een nieuwe netwerkkaart die ook b/g/a ondersteunt, in de laptop. Iedereen bedankt voor alle hulp!!

[ Voor 3% gewijzigd door Booth op 07-11-2013 08:34 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nou hij had er beter een vergelijkbare met een andere chipset op kunnen zetten ipv een oudere kaart.

maar goed, succes ermee iig

Iperf

• Jolke
Thanks voor de terugkoppeling TS, zo kunnen we dit topic ook weer afsluiten. Succes verder!

• laurens0619
Mooi dat het opgelost is. Al moet ik wel bekennen dat ik nu twijfels heb bij de test die je hebt gedaan met de usb netwerkkaartjes ;)

Pagina: 1