HTPC/NAS advies

Pagina: 1
Acties:

• DeLyon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-03 19:42
Na veel wikken en wegen en veel lezen op het forum ben ik er zo goed als uit met de volgende HTPC build. De enigste vragen die ik nog heb en waar ik nog geen bevredigend antwoord op kan vinden hebben te maken met de keuze voor het moederbord en RAM geheugen.

Waar wil ik de HTPC voor gaan gebruiken?
De HTPC zal worden geplaatst in de woonkamer en dienst doen als downloadbak, opslagtank (later uit te breiden met meerdere harde schijven) en uiteraard om met XMBC media af te spelen. Ik ben niet in het bezit van een NAS en heb bewust gekozen om een alles-in-1 build te maken die zowel dienst doet als HTPC en NAS. De HTPC zal middels HDMI worden aangesloten op mijn receiver. Verder zal ik een Harmony One gebruiken voor de bediening naast het toestenbord, hiervoor zal ik nog een IR receiver moeten aanschaffen.

Budget
+/- € 400

Verdere eisen/wensen
Zo stil mogelijk en de mogelijkheid om in de toekomst harde schijven/SSD's bij te plaatsen

Build
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 55,-€ 55,-
1ASRock FM2A85X-ITX€ 74,-€ 74,-
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 74,85€ 74,85
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 66,71€ 66,71
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,-€ 24,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 28,63€ 28,63
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 75,68€ 75,68
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,93€ 31,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 430,80

Er is vooralsnog geen SSD meegenomen, dit is puur een financiële overweging. Ik ben ervan overtuigd dat dit absoluut een meerwaarde voor het systeem zal zijn, en zal dit zeer waarschijnlijk in de nabije toekomst alsnog aanschaffen.

Mijn laatste vragen gaan over het volgende.

Moederbord ASRock of MSI?
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock FM2A85X-ITX€ 74,-€ 74,-
1MSI FM2-A75IA-E53€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 146,90

Wanneer ik deze vergelijkinghanteer, zitten de verschillen met name in het verschil in chipset (ASRock: AMD A85x vs MSI AMD A75), het aantal SATA poorten (6 ASRock vs 4 MSI) en de fanheaders (3 ASRock vs 2 MSI).

Merk ik iets van deze verschillen? Het is mij bijvoorbeeld niet duidelijk of ik de fancontroller van de kast aansluit op de PSU óf het moederbord, en zou dat een fanheader kosten?
Mijn gevoel verkiest MSI boven ASRock, maar puur kijkend naar specs zou ik volgens mij moeten gaan voor de ASRock.

Geheugen
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 75,68€ 75,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 75,68

Ik heb gekozen voor dit 8GB (2x 4GB) Low Profile geheugen dat draait op DDR-1600. Is dit de juiste keuze daar de processor tot DDR3-1866 kan of moet ik sneller geheugen kiezen? En is 8GB geen overkill? Heb overigens bewust gekozen voor Low Profile om er verzekerd van te zijn dat het allemaal blijft passen met dit Mini-ITX moederbord.

Ben benieuwd naar jullie mening en adviezen :)

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:36
Als je later meer schijven wilt toevoegen, dan heb je in principe met de ASRock meer aansluitingen tot je beschikking - maar wil je 6 extra schijven erin? :P

Persoonlijk zou ik eerder de fan van de boxed proc versie gebruiken, dat scheelt je weer 25 euro, die je in een grotere schijf kunt investeren. 3TB green van WD is rond de 100 euro.

Low profile geheugen is goed, 8GB lijkt me ook een goede investering. Teveel geheugen schaadt nooit. En ik heb er spijt van, want in maart heb ik 'maar' 4GB gekocht, toen de prijs nog relatief laag was.
Bovendien, mijn ervaring met een HTPC is dat je meer taken gaat toekennen, omdat deze 24/7 aanstaat. Begonnen met een HTPC server, nu including ftp-, web-, mail-, virtualbox- en muziekserver.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Jolke schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 09:19:
Als je later meer schijven wilt toevoegen, dan heb je in principe met de ASRock meer aansluitingen tot je beschikking - maar wil je 6 extra schijven erin? :P
Het lijkt mij weinig zinvol om dat te doen eigenlijk; 6 disks in een HTPC is, nog afgezien van dat je er ruimte voor moet hebben, geen feest qua geluid.
Persoonlijk zou ik eerder de fan van de boxed proc versie gebruiken, dat scheelt je weer 25 euro, die je in een grotere schijf kunt investeren. 3TB green van WD is rond de 100 euro.
:Y helemaal mee ens inderdaad.
Low profile geheugen is goed, 8GB lijkt me ook een goede investering. Teveel geheugen schaadt nooit. En ik heb er spijt van, want in maart heb ik 'maar' 4GB gekocht, toen de prijs nog relatief laag was.
Bovendien, mijn ervaring met een HTPC is dat je meer taken gaat toekennen, omdat deze 24/7 aanstaat. Begonnen met een HTPC server, nu including ftp-, web-, mail-, virtualbox- en muziekserver.
Mits het uitsluitend HTPC met wat file-server-taken blijven is 4GB voldoende, maar wil je er nog een MySQL databaseje bijvoorbeeld bij (wat zeker aan te raden is bij bijvoorbeeld meerdere XBMC-clients) dan is 8GB toch wel iets prettiger.
Zelf heb ik die taken eerst even op de HTPC gedaan, maar dat beviel toch niet. Te veel herrie, te weinig upgrade-ruimte en niet dedicated genoeg (reboot van de HTPC had effect op het hele netwerk). Daarom uiteindelijk naar een ESXi-host over gestapt en nog geen seconde spijt hiervan gehad :)

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:08
Een met bovenstaande opmerkingen. Met als aanvulling: 8GB is voor de taken die je beschrijft zwaar overkill. Het kan zijn dat je later andere taken uit gaat voeren op je HTPC/NAS, maar of je dat gaat doen kan jij alleen beoordelen. Zelf heb ik 4GB in mijn HTPC en gebruik hem als downloadstation voor surfen en voor andere HTPC taken. Nooit gebrek aan geheugen. Je kan overigens ook gaan voor 1x 4GB, zolang je niet gaat gamen heb je de bandbreedte van dual channel niet perse nodig. Heb je aan 4GB te weinig, dan kun je gemakkelijk nog 4GB bijplaatsen.

Je kan inderdaad beginnen met de stock koeler, echter wanneer deze te lawaaierig is zou ik deze niet vervangen door de shuriken, maar door een towerkoeler. Het voordeel van deze behuizing is dat hij redelijk grote koelers kan huisvesten die nog weer een stuk beter koelen dan een shuriken voor dezelfde prijs. Let alleen wel op dat dat MSI moederbord niet samengaat met pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 zonder wat aan de backplate te tweaken. Ik zou gaan voor een pricewatch: Cooler Master Hyper T4 of een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

Verder hoef je de fans niet aan te sluiten op het moederbord. Deze behuizing heeft een ingebouwde fancontroller. Alleen de CPU koeler maakt gebruik van de aansluiting op het moederbord.

Qua moederbord hoef je je niet zo druk te maken. Ze voldoen beide aan je wensen (genoeg aansluitingen) dus kijk bij welk moederbord je het beste gevoel hebt. Misschien kun je nog wat stroomverbruik benchmarkt vinden aangezien je ze ook in een server gaat gebruiken. Voor de rest zul je prima tevreden zijn met beide.

edit: Wil je goedkoop een ir reveiver gebruiken? Dan kun je iets als dit bestellen http://dx.com/p/multimedi...ver-for-pc-1-cr2025-26368 Hij is niet mooi om te zien dus zorg dat je hem een beetje weg kan werken (kabel is ~0.5 meter).

[ Voor 11% gewijzigd door jaapsander op 30-10-2013 13:11 ]

• DeLyon
Thanks voor de feedback guys :)
Jolke schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 09:19:
kroegtijger schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 12:04:
Mits het uitsluitend HTPC met wat file-server-taken blijven is 4GB voldoende, maar wil je er nog een MySQL databaseje bijvoorbeeld bij (wat zeker aan te raden is bij bijvoorbeeld meerdere XBMC-clients) dan is 8GB toch wel iets prettiger.
Zelf heb ik die taken eerst even op de HTPC gedaan, maar dat beviel toch niet. Te veel herrie, te weinig upgrade-ruimte en niet dedicated genoeg (reboot van de HTPC had effect op het hele netwerk). Daarom uiteindelijk naar een ESXi-host over gestapt en nog geen seconde spijt hiervan gehad :)
Ik zal dan 8GB aanhouden, zodat ik eventuele extra taken als bijv. een MySQL server goed kan draaien in de toekomst.
jaapsander schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 12:23:
Je kan inderdaad beginnen met de stock koeler, echter wanneer deze te lawaaierig is zou ik deze niet vervangen door de shuriken, maar door een towerkoeler.
Ik zal het eerst gaan proberen met de stock koeler, het idee was om deze direct te vervangen om zodoende het geluidsniveau terug te schroeven, maar inderdaad eerst maar eens zien hoe de stock koeler het doet.
jaapsander schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 12:23:
edit: Wil je goedkoop een ir reveiver gebruiken? Dan kun je iets als dit bestellen http://dx.com/p/multimedi...ver-for-pc-1-cr2025-26368 Hij is niet mooi om te zien dus zorg dat je hem een beetje weg kan werken (kabel is ~0.5 meter).
Thanks voor de tip, zal er eens goed naar kijken. Zoek echter wel minimaal 1 meter kabel, maar dat kan ook met een verlengsnoertje uiteraard.

• Jolke
Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde van die all-in-one afstandsbediening is bij een HTPC. Je zegt sowieso een TB te gebruiken. Waarom geen muis ernaast, dat maakt het browsen door je film lijst vele malen sneller. Ook Android XBMC interfaces heb ik geprobeerd, maar er gaat niets boven snel op de spatiebalk rammen tijdens een film als je wilt pauzeren. :)

Als je dan persé een AB wilt hebben, neem er dan een met RF.

• jaapsander
Dat is natuurlijk persoonlijk, zelf vind ik een afstandsbediening juist weer ideaal. Om nu elke keer het toetsenbord (inclusief mousepad) te pakken om de film te pauzeren is in mijn setup vervelend. De afstandsbediening ligt juist al op de bank onder handbereik.

Het toetsenbord gebruik ik juist bij alle andere taken die niet zoveel te maken hebben met HTPC gebruik. Surfen, mailen, downloaden enz.

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:21:
Dat is natuurlijk persoonlijk, zelf vind ik een afstandsbediening juist weer ideaal. Om nu elke keer het toetsenbord (inclusief mousepad) te pakken om de film te pauzeren is in mijn setup vervelend. De afstandsbediening ligt juist al op de bank onder handbereik.

Het toetsenbord gebruik ik juist bij alle andere taken die niet zoveel te maken hebben met HTPC gebruik. Surfen, mailen, downloaden enz.
:Y hier precies hetzelfde. En meestal ben ik dan nog te lui om op te staan en toetsenbord te pakken, maar pak ik wel even de laptop en neem de boel met TightVNC over :')

iRacing Profiel

• DeLyon
Jolke schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:11:
Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde van die all-in-one afstandsbediening is bij een HTPC. Je zegt sowieso een TB te gebruiken. Waarom geen muis ernaast, dat maakt het browsen door je film lijst vele malen sneller. Ook Android XBMC interfaces heb ik geprobeerd, maar er gaat niets boven snel op de spatiebalk rammen tijdens een film als je wilt pauzeren. :)

I get your point, maar de Harmony One heb ik reeds enkele jaren ;)

Final build

Dit is hem geworden, zojuist besteld. Kleine wijziging in type geheugen. Het enige waar ik nog naar moet kijken is de IR receiver via USB.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 55,-€ 55,-
1MSI FM2-A75IA-E53€ 72,90€ 72,90
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 71,90€ 71,90
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 66,71€ 66,71
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 28,63€ 28,63
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 80,90€ 80,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,93€ 31,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 407,97

Nogmaals dank voor de feedback. Zodra hij in elkaar zit zal ik het eindresultaat posten :)

• kroegtijger
Jolke schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:11:

als je dan toch wat kiest, neem dan CEC. Ben je op de toekomst voorbereid en kan je zelfs nog je Harmony gebruiken

iRacing Profiel

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:41

SaN

Goede keus om voor een htpc/server te gaan. Ik heb er nu ook al een tijdje 1 draaien en het werkt perfect.

Ik kan je nog wel de tip geven om xbmc zichzelf af te laten sluiten nadat het programma een tijdje niks doet. Helaas gebruikt het programma idle enorm veel cpu kracht waardoor het geheel een stuk minder zuinig wordt.

Ik weet trouwens niet waar je de kast wil plaatsen. Maar de kast die jij hebt uitgekozen paste bij mij niet netjes in mijn meubel. Ik ben daarom voor de Fractal Design Node 605 gegaan. Mooi ding.

[ Voor 29% gewijzigd door SaN op 31-10-2013 00:17 ]

• kroegtijger
SaN schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 00:11:
Goede keus om voor een htpc/server te gaan. Ik heb er nu ook al een tijdje 1 draaien en het werkt perfect.

Ik kan je nog wel de tip geven om xbmc zichzelf af te laten sluiten nadat het programma een tijdje niks doet. Helaas gebruikt het programma idle enorm veel cpu kracht waardoor het geheel een stuk minder zuinig wordt.
Dan zou ik je settings nog maar eens goed nalopen, want dat hoort absoluut niet het geval te zijn (tenzij je scheduled e.e.a laat doen natuurlijk).
Ik weet trouwens niet waar je de kast wil plaatsen. Maar de kast die jij hebt uitgekozen paste bij mij niet netjes in mijn meubel. Ik ben daarom voor de Fractal Design Node 605 gegaan. Mooi ding.

iRacing Profiel

• Jolke
Inderdaad, TB/AB is persoonlijk. Als ik XBMC aanzet, dan ligt TB+muis meteen op de tafel voor de bank. Het is wat logger dan alleen een AB, maar ik hoef ook geen andere apparatuur aan te zetten.
Ik zou me voor kunnen stellen, dat als je ook je versteker, juiste kanaal, etc... nog moet doen, dat dan een Harmony handig is.

Toch niet de 25 euro van de koeler in meer diskruimte investeren?

Mooi systeempje! Veel plezier ermee.

• jaapsander
kroegtijger schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:34:
[...]

Dan zou ik je settings nog maar eens goed nalopen, want dat hoort absoluut niet het geval te zijn (tenzij je scheduled e.e.a laat doen natuurlijk).

[...]
Dit is juist een vrij bekend iets van XBMC wat ze sinds de laatste releases hebben geprobeerd aan te pakken door dirty-region rendering te introduceren (alleen gedeelte van het scherm renderen dat verandert http://xbmc.org/working-with-dirty-regions/).

Wanneer je een zware skin draait (met veel bewegende zaken) dan kan het idle CPU gebruik flink omhoog gaan. http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=154201 Maar dit is behoorlijk afhankelijk van de skin die je gebruikt. Overigens wel iets om rekening mee te houden wanneer je HTPC ook als NAS dient (24/7 aan staat), het stroomverbruik kan inderdaad significant toenemen met een verhoogde CPU load.

[ Voor 14% gewijzigd door jaapsander op 01-11-2013 12:29 ]

• kroegtijger
jaapsander schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 12:25:
[...]

Dit is juist een vrij bekend iets van XBMC wat ze sinds de laatste releases hebben geprobeerd aan te pakken door dirty-region rendering te introduceren (alleen gedeelte van het scherm renderen dat verandert http://xbmc.org/working-with-dirty-regions/).

Wanneer je een zware skin draait (met veel bewegende zaken) dan kan het idle CPU gebruik flink omhoog gaan. http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=154201 Maar dit is behoorlijk afhankelijk van de skin die je gebruikt. Overigens wel iets om rekening mee te houden wanneer je HTPC ook als NAS dient (24/7 aan staat), het stroomverbruik kan inderdaad significant toenemen met een verhoogde CPU load.
Dat sommige skins daar last van hadden wist ik (dacht overigens dat het al helemaal goed opgelost was, maar kennelijk nog niet dus).
Ik zag dat dan ook eerder als een skin-gerelateerd issue, en niet een puur XBMC-gerelateerd issue. Onder Confluence draait het namelijk prima. Skins zijn imho 3rd party-onderdelen en de fout moet dan ook daar gezocht worden leek me.

iRacing Profiel

• SaN

SaN

Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door SaN op 02-11-2013 00:35 ]

• SaN

SaN

Het wordt overal aangemerkt als een XBMC probleem. Volgens mij kwam het doordat het programma eigenlijk gemaakt was voor de xbox. Omdat dat een console is moest hij het beeld constant blijven verversen, en daarvoor is de code geschreven destijds.

Maar ik zal eens een andere skin testen. Ik heb nu Aon Nox. Ik vind het makkelijker als het programma altijd open staat. Maar met 50% cpu gebruik is dat natuurlijk gekkenwerk. Ik ben er bijna door terug gegaan naar mediaportal.

Het heeft echt niks met mijn instellingen te maken in ieder geval.

[ Voor 6% gewijzigd door SaN op 02-11-2013 00:36 ]

Pagina: 1