• jerrot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-02 22:28
Hallo,

Ik heb een HD 6950 XFX videokaart met 2 gb geheugen. Nu ben ik wat aan het spelen in Catalyst control center en dan bij Overdrive om de kaart wat te overclocken. Als ik snelheden omhoog zet haal ik niet meer punten in het programma Furmark op de standaard 1920x1080 benchmark, ik blijf daar steken op 1700 punten.

Ik heb er na ook eens geprobeerd in de energiebeheerinstellingen van Overdrive de kaart +10% te geven en tot mijn verbazing haal ik daarna gelijk 2000 punten.

Nu is alleen mijn vraag of het kwaad kan dat ik de kaart hoger zet qua energieverbruik of is dit veilig om te doen? Want krijgt de kaart dan meer voltage of is dit puur om de energierekening lager te houden?

En mocht iemand interesse hebben om me te helpen met overclocken, hoor ik t graag ;-)

Bedankt alvast

• lolhoo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 08:16

lolhoo

Just reboot and relax

Eey,

Dit kan geen kwaad met die kaart.
Je zou nog veel verder kunnen maar dan heb je een bios flash nodig.
Raad ik je trouwens ten sterke af want koste mij 3 dagen om het weer aan de praat te krijgen.
Maar je heb de kaart volgens mij nu op 880 mhz draaien en ik draai dezelfde kaart bijna op 1ghz en dat ding werkt naar 1 jaar nog steeds perfect!

Je hebt volgens mij ook de versie met maar 1 bios.
Als je het verkloot heb je een 2de kaart nodig.
Maakt niet uit welke maar pas daar dus mee op.

[ Voor 17% gewijzigd door lolhoo op 30-10-2013 09:49 ]

Did you try to put it off and on again?

• jerrot
Hey Lolhoo,

Ik denk dat we elkaar even verkeerd begrijpen. Mijn GPU clock staat nu op 840 MHz en mijn geheugen klok staat nu op 1250 MHz. Maar onder die 2 regels staat er nog een schuiver voor energiebeheerinstellingen die loopt van -20 tot +20 en die schuif heb ik nu 10 omhoog gezet.

Alleen is die schuif om het voltage te verhogen naar de kaart of is het een softwarematig iets om de kaart niet teveel stroom te laten verbruiken ?

• jerrot
Heb net even een test gedaan met deze setting.

GPU clock 840 MHz
Geheugen clock 1300 mhz
Fan snelheid 50%
Energiebeheer +20

Heb de burn in test gedaan van 15 minuten in Furmark alleen schrik wel van de temperatuur die mijn kaart daar haalde, hij bleeft rond de 81 graden schommelen :-( en dat lijkt me toch wel erg hoog. En idle draait hij nu op 44 graden met dezelfde instellingen.

PS de scores op 1920x1080 waren 3286 punten voor Burn in en 32575 frames.

[ Voor 16% gewijzigd door jerrot op 30-10-2013 11:46 ]

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-02 01:37
de schuif kan je gewoon op +20 zetten. dit is een veilige marge. dit is ook iets softwarematigs zodat de kaart niet al te onzuinig word.
het geheugen moet je niet aanzitten en de core gewoon verhogen totdat hij de driver reset.
dus.
1. furmark aanzetten op 1280x720 met 4x msaa.
2. de schuif in ccc naar +20 zetten en de gpu clock verhogen totdat er een reset ontstaat.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

Furmark moet je NIET!!! gebruiken als je niet ervaren bent. Furmark kan namelijk je videokaart slopen, en dan denk je misschien dat software je videokaart niet kapot kan maken maar het kan dus wel. Want je videokaart gaat dan zoveel stroom verbruiken dat je powerfase, ook wel vrms, het niet meer aan kunnen/te heet worden. Je moet het een beetje zo zien: Je kan 12 uur lang met je auto vol gas rijden zonder dat hij kapot gaat, maar je auto gaat waarschijnlijk nog geen 10 minuten mee als je vol gas in zijn eerste versnelling rijdt. (zoals furmark zeg maar doet) De drivers herkennen het programma furmark ook, ze laten als je furmark draait de kaart downclocken zodat hij niet kapot gaat. Hierdoor heb je ook minder punten. En als je écht furmark wilt gebruiken dan moet je gpu-z downloaden en naar de vrm temperatuur kijken. Deze mag niet boven de 90 tot 100 graden komen. Verder kun je ook 3dmark11 of ungine heaven gebruiken om een score te krijgen. Die powerlimit moet je gewoon op +20% houden, anders clockt de kaart zich terug op full load en heb je dus geen prestatiewinst.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• lolhoo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 08:16

lolhoo

Just reboot and relax

Hey Jerrot,

Dacht dat je net een ander model van xfx had je hebt ook zo veel soorten 6950 bij hun.
Voor de rest kan ik alleen zeggen dat ik het eigenlijk wel volledig eens ben met auto660.
Je kan softwarematig echt je hele kaart slopen.
Mocht je toch verder gaan dan de standaard driver toe laat, let op je tempratuur

Did you try to put it off and on again?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
In principe kan software nooit je kaart (instant) slopen, hij zal zichzelf terugklokken (of in het ergste geval uit gaan) om onder de kritieke temperatuur te blijven (100-105 graden).
81 graden (tijdens een zware stresstest) is dan ook geen enkel probleem, mijn kaarten draaien met stock koeler al 2 jaar op 840/1250 en worden nog warmer.
Natuurlijk zal de kaart wel sneller 'slijten' bij een constant hoge temperatuur, gewoon stoppen met het gebruik van furmark dus, je hebt er niks aan.

• jerrot
Hallo,

Ik hou mijn kaart voorlopig maar op 840/1250 MHz draaiende, dan kan hij ook wat stiller blijven draaien en ik kan ook niet hoger helaas.
Pagina: 1