Netwerk uitbreiden naar "tuinhuisje" op 100m

Pagina: 1
Acties:

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:46
Een bekende van me verhuist naar een "tuinhuisje" bij een boerderij. Afstand is ca 100m met een zichtverbinding. In het huisje ligt een doorgetroken coaxkabel met tv-signaal, maar geen netwerk.
De netwerksituatie in de hoofdwoning is mij niet bekend.
Welke mogelijkheden zijn er om netwerk in het bijgebouw te krijgen? Utp valt m.i. af wegens afstand (en hernia wegens graven). Ik heb naar richtantennes gekeken, maar die zijn volgens mij niet aan te sluiten op een willekeurige ISP router.
Wat is de ideale oplossing voor deze situatie? Bedrade (outdoor) range extenders? En volstaat dat eenzijdig, om moet dat dan aan beide kanten?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:12
Van Hirschmann heb je Moca/Moka. Dat is netwerk over coaxkabel.

Maar indien je een zichtverbinding hebt, en geen hoge eisen aan snelheid stelt zou je het ook via WiFi kunnen doen. Richtantennes aan beide kanten en je komt een heel eind denk ik.

Powerline (netwerk over stroomkabel) is misschien ook nog een optie?

[ Voor 67% gewijzigd door ThinkPad op 29-10-2013 21:13 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De simpelste oplossing hier is inderdaad een ethernet-over-coax-setje.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
100 meter en iets meer is goed te doen met utp kabel. Het graven kan je natuurlijk heel ondiep doen, ik weet niet hoe de situatie is ter plekke maar je hoeft echt niet altijd een halve meter diep te graven.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een AP client met een sectorantenne zoals bijv deze deze is prima aan te sluiten op een willekeurige router. Eenzelfde AP aan de andere kant aan een switch en je bent klaar. 400mW moet volgens mij genoeg zijn voor die afstand.

Met deze AP heb ik een keer een verbinding aangelegd tussen twee woonboten. Afstand was ongeveer 75 meter. Werkt probleemloos.
Ernemmer schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:34:
100 meter en iets meer is goed te doen met utp kabel. Het graven kan je natuurlijk heel ondiep doen, ik weet niet hoe de situatie is ter plekke maar je hoeft echt niet altijd een halve meter diep te graven.
100 meter kabel die door de grond loopt wil je niet aansluiten op laagspanningsapparatuur..Een blikseminslag in de buurt en je apparatuur is geroosterd. Natuurlijk, niets overleefd een directe inslag maar veel apparatuur kan aardig wat hebben op de 230V ingang.

Bovendien, als je dan toch gaat graven, koop dan voor 120/130 een glasvezel kabel. Twee SFP modules van Flexoptix a € 30 + twee switches met SFP slots (pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3210). Voor € 350,- heb je dan een 1gbit verbinding die altijd goed werkt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 29-10-2013 21:45 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dat probleem wat jij aanhaalt is opgelost met twee kleine kastjes.

http://www.wifishop.nl/en...-utp-ftp-kabels/pid=20327

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 29-10-2013 21:51 ]

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-11 21:44
Ik zou gaan voor 2 van deze: http://www.eurodk.com/en/...tions/nanostation-loco-m5

Wanneer je het nog goedkoper wilt: http://www.eurodk.com/en/...tions/nanostation-loco-m2

Als je een zichtverbinding hebt, en het gewoon goed en simpel wilt houden, dan zou ik voor 5 ghz PtP gaan.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Glashelder schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:43:
Een AP client met een sectorantenne zoals bijv deze deze is prima aan te sluiten op een willekeurige router. Eenzelfde AP aan de andere kant aan een switch en je bent klaar. 400mW moet volgens mij genoeg zijn voor die afstand.

Met deze AP heb ik een keer een verbinding aangelegd tussen twee woonboten. Afstand was ongeveer 75 meter. Werkt probleemloos.

[...]

100 meter kabel die door de grond loopt wil je niet aansluiten op laagspanningsapparatuur..Een blikseminslag in de buurt en je apparatuur is geroosterd. Natuurlijk, niets overleefd een directe inslag maar veel apparatuur kan aardig wat hebben op de 230V ingang.

Bovendien, als je dan toch gaat graven, koop dan voor 120/130 een glasvezel kabel. Twee SFP modules van Flexoptix a € 30 + twee switches met SFP slots (pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3210). Voor € 350,- heb je dan een 1gbit verbinding die altijd goed werkt :)
Dan kun je ook 2x pricewatch unsorted: TP-Link - MC110CS - Medienkonverter - 10Base-T, 100Base-FX, 100Base-TX kopen. 100Mbit is miss al voldoende, of je neemt voor iets meer de gigabit-variant.

Maar moet ie echt het netwerk hebben, hd streamen enz? als het puur om internet gaat zou ik gewoon een Moca/Devolosetje pakken en de coax gebruiken. Glas is leuk maar een stuk meer werk/prijziger.Wifi verbindingen idem. Leuk maar voor alleen internetten is die coaxkabel prima bruikbaar en zijn andere oplossingen (imho) overkill.

• jeroenvtec
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-11 20:45
volgens mij wilde hij niet graven, ik heb zelf ook goede ervaring met Engenius producten, als het niet een druk wifi gebied is kan je prima 2.4ghz uit de voeten. 1 AP sluit je aan op jouw netwerk en het komt er aan de andere kant uit. Speel zelf met het vermogen, hoogste is niet het snelst.

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-11 23:28

CasGas

.

Ik zou kiezen voor de Loco M serie of de MikroTik SXT Lite2 variant (Niet op 5GHz, je zal op een boerderij (waarschijnlijk) al geen last hebben van andere 2,4GHz bronnen.. meten is weten.. Daar neem je er 2 van en je hebt een p2p verbinding..

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:46
Dank voor alle reacties zover _/-\o_
De coax variant is volledig nieuwe voor mij
Ik ga in conclaaf :)
Pagina: 1