Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

13" - 15" | 3D modelleren, renderen, coderen | <€1200

Pagina: 1
Acties:

• Flobin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-11 09:28
Wat ik met de laptop ga doen:
Ik studeer (nog even) bouwkunde en maak daarom regelmatig gebruik van diverse 3D-modelleer-programma's, zoals AutoCAD, Sketchup, en Revit. Renderen doe ik soms, maar niet heel vaak. Verder maak ik—niet alleen voor mijn studie, maar ook werk—veelvuldig gebruik van Photoshop, Illustrator, en InDesign. Als laatste maak ik er ook nog eens websites mee. Voorlopig is dat vooral HTML, CSS, en Javascript, maar ik zou graag ook 'echte' programmeertalen willen leren.

Wat mag de laptop kosten:
Idealiter niet meer dan €1200.

Ben ik van plan mijn laptop veel met me mee te slepen:
Moeilijk te zeggen, omdat ik straks klaar ben met mijn studie, maar waarschijnlijk wel. Ik heb nu een 15,4" Thinkpad die enigszins zwaar is, dus ik zou geen bezwaar hebben tegen een kleiner formaat. Groter dan 15,6" dus liever niet.

Heb ik nog bepaalde (merk)voorkeuren:
Ik ben best heel tevreden over mijn Thinkpad. Hij heeft het nog heel lang uitgehouden (er staat nog een IBM logo op, kan je nagaan hoe oud 'ie is). Ik vind de stevigheid en upgradebaarheid goede punten, al heb ik maar één keer er iets aan veranderd. Ook vind ik het mat zwarte wel mooi.

OS X of Windows?
Eigenlijk is misschien nog wel mijn grootste vraag of ik een Macbook Pro of Windows-laptop ga kopen. Ik vind het uiterlijk en de stevigheid van de MBP heel mooi, plus het feit dat ze retina-displays hebben lijkt me erg fijn bij het gebruik van grafische programma's. Ik heb ook wel eens gehoord dat voor programmeren een systeem gebaseerd op UNIX met een goede command line, beter is.
Het grote nadeel van de MBP is echter natuurlijk dat diverse programma's (bijvoorbeeld Revit) er niet op werken. Maar ik geloof dat dual booten best goed werkt. Misschien dat iemand daar advies over kan geven?

Voorstellen:
Apple MacBook Pro 2012 13" Retina - €1 185,05
Core i5 3210M, 128GB SSD, 8GB RAM, 13,3"

Apple MacBook Air 2013 13,3" - €1 035,05
Core i5 4250U, 128GB SSD, 4GB RAM, 13,3"

Lenovo Thinkpad X1 Carbon - €1 168,45
Core i5 3337U, 120GB SSD, 4GB RAM, 14"

Sony Vaio Pro 13 - €1 098,98
Core i5 4200U, 128GB SSD, 4GB RAM, 13,3"

Alvast bedankt!

(en sorry voor het eerdere thread dat ik had geplaatst in het verkeerde forum)

Verwijderd

Vreemd verhaal. Je wilt erop renderen en coden, maar je hebt genoeg aan een low-voltage CPU? Bij dat soort eisen zou ik een quadcore aanraden. Dat is wel lastig binnen dit segment overigens, maar het zou op zich mogelijk moeten zijn om een quadcore te krijgen rond de 2.5Kg.

En anders zijn er ook nog een aantal thinkpads, zoals de X240, met een fullvoltage dualcore in plaats van low-voltage voor een klein beetje meer pit.

Verder raad ik macbooks altijd af voor windows toepassingen. Een mac heeft een aantal voordelen boven een windows notebook, zoals het veel betere touchpad en volgens sommigen beter OS. Maar zonder dat OS blijft er weinig over. Met name de MBA is voor jou een afrader, voor programmeren wil je zeker een hoge resolutie. Daarnaast is het scherm zelf matig. De retina variant is te overwegen, als je niet van plan bent windows te gebruiken.

Verder lijkt mij voor de taken die jij opnoemt 8GB RAM geen overbodige luxe.

• Flobin
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:56:
Vreemd verhaal. Je wilt erop renderen en coden, maar je hebt genoeg aan een low-voltage CPU? Bij dat soort eisen zou ik een quadcore aanraden. Dat is wel lastig binnen dit segment overigens, maar het zou op zich mogelijk moeten zijn om een quadcore te krijgen rond de 2.5Kg.

En anders zijn er ook nog een aantal thinkpads, zoals de X240, met een fullvoltage dualcore in plaats van low-voltage voor een klein beetje meer pit.

Verder raad ik macbooks altijd af voor windows toepassingen. Een mac heeft een aantal voordelen boven een windows notebook, zoals het veel betere touchpad en volgens sommigen beter OS. Maar zonder dat OS blijft er weinig over. Met name de MBA is voor jou een afrader, voor programmeren wil je zeker een hoge resolutie. Daarnaast is het scherm zelf matig. De retina variant is te overwegen, als je niet van plan bent windows te gebruiken.

Verder lijkt mij voor de taken die jij opnoemt 8GB RAM geen overbodige luxe.
Ik weet niet zoveel van CPUs, dus weet je misschien een link waar ik ergens meer kan lezen over wat voor soort (merk, model, etc.) CPU geschikt zou zijn voor mij? Of misschien wat advies over het soort CPU dat voor mij beter zou zijn?

Misschien moet ik er trouwens wel bij vermelden dat renderen geen prioriteit is, tegenwoordig gebeurt dat ook steeds meer in de cloud (bijvoorbeeld met Revit).

Voor zover ik verhalen van mensen mag geloven, draait Windows prima op een Mac als je dualboot. Je hebt dan de voordelen van de Mac (stevigheid, retina scherm, etc.) plus de mogelijkheid om gewoon alle Windows programma's te draaien. Zeg maar, the best of both worlds, met als enige nadeel dat je schijfruimte verliest aan Windows. Klopt dit ongeveer?

8GB RAM is inderdaad iets waar ik van vermoedde dat het zeer handig zou zijn.

In ieder geval hartstikke bedankt voor het advies, dit is zeer nuttig! ik had me niet eens gerealiseerd dat die CPUs low voltage waren...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Autocad, sketchup en Revit draaien vooral op 1 core en je wilt een processor met zo veel mogelijk singlecore snelheid. Renderen werkt juist beter op zo veel mogelijk cores. Maar aangezien je dat weinig doet zou ik op het eerste focussen en een CPU zoeken met een hoge turboboost, en het liefst geen low voltage U cpu.

specs

Verwijderd

Flobin schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:02:
[...]

Ik weet niet zoveel van CPUs, dus weet je misschien een link waar ik ergens meer kan lezen over wat voor soort (merk, model, etc.) CPU geschikt zou zijn voor mij? Of misschien wat advies over het soort CPU dat voor mij beter zou zijn?
Als de naam om een Q eindigt, dan is het een quadcore. Als hij op een U eindigt, dan is het een tragere low-voltage variant. Een quadcore compileert ruwweg 2x zo snel als een low-voltage CPU, voor mij als C++ developer heel handig.
Voor zover ik verhalen van mensen mag geloven, draait Windows prima op een Mac als je dualboot. Je hebt dan de voordelen van de Mac (stevigheid, retina scherm, etc.) plus de mogelijkheid om gewoon alle Windows programma's te draaien. Zeg maar, the best of both worlds, met als enige nadeel dat je schijfruimte verliest aan Windows. Klopt dit ongeveer?
Macs worden warmer onder windows. En het touchpad werkt een stuk slechter. De accuduur wordt minder. momenteel is de scaling onder windows zo slecht dat adobe programma's bijna onbruikbaar zijn onder windows met een extreem hoge resolutie.

Een macbook koop je voor OS X, voor windows zijn er betere keuzes. Al moet ik zeggen dat de spoeling behoorlijk dun is in dit prijssegment.

• Flobin
maratropa schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:08:
Autocad, sketchup en Revit draaien vooral op 1 core en je wilt een processor met zo veel mogelijk singlecore snelheid. Renderen werkt juist beter op zo veel mogelijk cores. Maar aangezien je dat weinig doet zou ik op het eerste focussen en een CPU zoeken met een hoge turboboost, en het liefst geen low voltage U cpu.
Ah, super, dankjewel!

• maratropa
  • Niet online
Het zijn ook programma's die geen hele sterke GPU eisen, maar ik zou zelf wel een losse AMD of Nvidia GPU willen ipv de intel iGPU als het even kan.

specs

• Flobin
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:09:
[...]
Als de naam om een Q eindigt, dan is het een quadcore. Als hij op een U eindigt, dan is het een tragere low-voltage variant. Een quadcore compileert ruwweg 2x zo snel als een low-voltage CPU, voor mij als C++ developer heel handig.

[...]
Macs worden warmer onder windows. En het touchpad werkt een stuk slechter. De accuduur wordt minder. momenteel is de scaling onder windows zo slecht dat adobe programma's bijna onbruikbaar zijn onder windows met een extreem hoge resolutie.

Een macbook koop je voor OS X, voor windows zijn er betere keuzes. Al moet ik zeggen dat de spoeling behoorlijk dun is in dit prijssegment.
Ah, nu begrijp ik het al iets beter. Ik dacht dat, sinds Macs ook 'gewoon' Intel processors hebben, ze net zo goed waren met Windows als iedere andere laptop. Dat is dus blijkbaar niet zo?

Dat van de accu is nogal vervelend, aangezien je hem niet zomaar kan vervangen in de nieuwere MBPs. Hmm.

Wat betreft de touchpad: ik gebruik meestal een muis, dus dat is nog wel te overzien.

In ieder geval nogmaals bedankt voor het advies! Als je nog aanbevelingen hebt voor een laptop, dan hoor ik die natuurlijk graag :)

Verwijderd

De accuduur met macbooks onder windows is nog steeds goed, maar geen goed argument meer om die laptop te kopen. Maar je moet er gewoon rekening mee houden dat de 'selling points' van de macbooks eigenlijk alleen op gaan zolang er OS X op draait. Wat zijn volgens jou de argumenten om een rMBP 13" te nemen in plaats van de vaio pro of misschien zelfs thinkpad T440p?

• Flobin
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:46:
De accuduur met macbooks onder windows is nog steeds goed, maar geen goed argument meer om die laptop te kopen. Maar je moet er gewoon rekening mee houden dat de 'selling points' van de macbooks eigenlijk alleen op gaan zolang er OS X op draait. Wat zijn volgens jou de argumenten om een rMBP 13" te nemen in plaats van de vaio pro of misschien zelfs thinkpad T440p?
Wat volgens mij de selling points zijn, zijn vooral het retina scherm (2560x1600px tegenover 1920x1080 of bij sommige T440p-modellen zelfs 1366x768) en OS X (er is me vaak verteld dat programmeren hierop fijner is, omdat het een goede command line heeft).

De nadelen zijn volgens mij, als ik het goed begrijp, de low voltage CPU, en het feit dat Windows er niet geweldig op draait. Alhoewel ik denk dat ik met software die wel werkt op macs (Sketchup, AutoCAD, ArchiCAD, etc.) best een eind zou kunnen komen. Wat betreft videokaart, heeft 'ie een Intel HD Graphics, wat, als ik het goed begrijp, niet zo geweldig is (?).

Wat betreft de CPU, volgens mij snap ik het nog niet helemaal. Dit artikel zegt dat CPUs die eindigen op een even nummer eindigen, niet low-voltage zijn. In de 2012 13" rMBP zit een Core i5 3210M, dus dat is niet low-voltage, toch? Bovendien lijkt een turbo-boost tot 3,1GHz best wel goed, maar misschien heb ik dat fout.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:48
maratropa schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:14:
Het zijn ook programma's die geen hele sterke GPU eisen, maar ik zou zelf wel een losse AMD of Nvidia GPU willen ipv de intel iGPU als het even kan.
De nieuwe Intel Iris GPU is een best redelijke GPU die i.m.o van de 13" rMBP toch een redelijk krachtige mobiele workstation maakt. Verwacht geen desktop like grafische power, maar zeker genoeg om het retina scherm te laten schitteren. Dit kon een stuk minder met de vorige generatie Intel GPU's ( HD 4000 ).

Ik denk dat als je vervangers kunt vinden voor je software, en er eventueel een dualboot naast wilt doen je een goede aankoop doet met de 13" rMBP mede door het super scherm. Maar je zult goed moeten kijken naar de software en of je wilt dual booten.

Zucht...

• Flobin
SgtElPotato schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 00:23:
[...]

De nieuwe Intel Iris GPU is een best redelijke GPU die i.m.o van de 13" rMBP toch een redelijk krachtige mobiele workstation maakt. Verwacht geen desktop like grafische power, maar zeker genoeg om het retina scherm te laten schitteren. Dit kon een stuk minder met de vorige generatie Intel GPU's ( HD 4000 ).

Ik denk dat als je vervangers kunt vinden voor je software, en er eventueel een dualboot naast wilt doen je een goede aankoop doet met de 13" rMBP mede door het super scherm. Maar je zult goed moeten kijken naar de software en of je wilt dual booten.
Die iris GPU, die zit volgens mij alleen in de 2013 modellen, toch? In de 2012 13" rMBP zit nog de HD 4000, als ik het goed heb.

Verwijderd

Flobin schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 00:07:
[...]

Wat volgens mij de selling points zijn, zijn vooral het retina scherm (2560x1600px tegenover 1920x1080 of bij sommige T440p-modellen zelfs 1366x768)
De mate waarin dat daadwerkelijk meerwaarde bied onder windows is nog een beetje vaag
en OS X (er is me vaak verteld dat programmeren hierop fijner is, omdat het een goede command line heeft).
Dat lijkt mij eigenlijk onzin. Veel mensen vinden dat visual studio de beste IDE is, en de command line hoef je zo goed als nooit te gebruiken onder windows (en volgens mij onder OS X ook niet). Mij lijkt linux het beste OS om in te developpen, omdat alles open souce en gratis is en valgrind er op draait, maar dat is een beetje afhankelijk van de taal die je gebruikt.
Wat betreft de CPU, volgens mij snap ik het nog niet helemaal. Dit artikel zegt dat CPUs die eindigen op een even nummer eindigen, niet low-voltage zijn. In de 2012 13" rMBP zit een Core i5 3210M, dus dat is niet low-voltage, toch? Bovendien lijkt een turbo-boost tot 3,1GHz best wel goed, maar misschien heb ik dat fout.
Dat artikel komt uit 2012. Toen had je de achterlijke situatie dat intel slechts sommige low-voltage CPU's een U-stuffix meegaf. Tegenwoordig is het simpel, Y = 11.5w of lager TDP, U = 15w TDP, M = 37w TDP, MQ = 37w of 47w quadcore. Verder is er nog een tussenvorm met 28w TDP welke tot nu toe alleen in de 13" retina macbook pro en zenbook infinity zit.

Over het algemeen, een processor met een hoger TDP is ook sneller. Het is leuk dat je processor op 3.1Ghz kan draaien, vaak loopt hij daarbij tegen het TDP ( = maximumverbruik ) aan. Mijn processor kan op met alle 4 de cores 3.1Ghz draaien. Maar als je dat doet, dan klokt hij al snel terug naar 2.3Ghz om het stroomverbruik binnen de perken te houden. Met een processor met een lager TDP wordt de kans dat je lange tijd op de maximumkloeksnelheid kan werken nog kleiner.En de grafische kaart snoept óók van datzelfde TDP af.

In de 'oude' macbook pro retina zit een full-voltage CPU, maar voor de nieuwe 13" hebben ze die gedowngrade naar een low-voltage variant. Naar mijn mening een trieste zet. De 13" retina MBP moet naar mijn mening meer zien als een macbook air met beter scherm dan als een laptop die een stuk krachtiger is.
SgtElPotato schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 00:23:
De iris (dus niet iris pro) stelt niet zo veel voor hoor... Het is nog steeds een chip welke zwáár gelimiteerd wordt door het lage TDP. Als je de GPU belangrijk vind, haal dan een pricewatch: Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii. Volgens mij presteert die op GPU gebied meer dan 2x zo goed.

• Flobin
Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 00:55:
[...]
De mate waarin dat daadwerkelijk meerwaarde bied onder windows is nog een beetje vaag

[...]

Dat lijkt mij eigenlijk onzin. Veel mensen vinden dat visual studio de beste IDE is, en de command line hoef je zo goed als nooit te gebruiken onder windows (en volgens mij onder OS X ook niet). Mij lijkt linux het beste OS om in te developpen, omdat alles open souce en gratis is en valgrind er op draait, maar dat is een beetje afhankelijk van de taal die je gebruikt.

[...]

Dat artikel komt uit 2012. Toen had je de achterlijke situatie dat intel slechts sommige low-voltage CPU's een U-stuffix meegaf. Tegenwoordig is het simpel, Y = 11.5w of lager TDP, U = 15w TDP, M = 37w TDP, MQ = 37w of 47w quadcore. Verder is er nog een tussenvorm met 28w TDP welke tot nu toe alleen in de 13" retina macbook pro en zenbook infinity zit.

Over het algemeen, een processor met een hoger TDP is ook sneller. Het is leuk dat je processor op 3.1Ghz kan draaien, vaak loopt hij daarbij tegen het TDP ( = maximumverbruik ) aan. Mijn processor kan op met alle 4 de cores 3.1Ghz draaien. Maar als je dat doet, dan klokt hij al snel terug naar 2.3Ghz om het stroomverbruik binnen de perken te houden. Met een processor met een lager TDP wordt de kans dat je lange tijd op de maximumkloeksnelheid kan werken nog kleiner.En de grafische kaart snoept óók van datzelfde TDP af.

In de 'oude' macbook pro retina zit een full-voltage CPU, maar voor de nieuwe 13" hebben ze die gedowngrade naar een low-voltage variant. Naar mijn mening een trieste zet. De 13" retina MBP moet naar mijn mening meer zien als een macbook air met beter scherm dan als een laptop die een stuk krachtiger is.

[...]

De iris (dus niet iris pro) stelt niet zo veel voor hoor... Het is nog steeds een chip welke zwáár gelimiteerd wordt door het lage TDP. Als je de GPU belangrijk vind, haal dan een pricewatch: Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii. Volgens mij presteert die op GPU gebied meer dan 2x zo goed.
Wederom super bedankt voor het advies! Als ik het goed begrijp, zit je met een rMBP 13" eigenlijk altijd een beetje fout: of je hebt een low-voltage CPU met redelijk goede GPU, of je hebt een niet-low-voltage CPU met een minder goede GPU. Hm.

Klopt het trouwens dat een snelle CPU vooral belangrijk is voor 3D-modelleren en programma's als photoshop? En dat een snelle GPU belangrijk is voor programmeren?

Verwijderd

Flobin schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 15:06:
Wederom super bedankt voor het advies! Als ik het goed begrijp, zit je met een rMBP 13" eigenlijk altijd een beetje fout: of je hebt een low-voltage CPU met redelijk goede GPU, of je hebt een niet-low-voltage CPU met een minder goede GPU. Hm.
Moah. Als je een 'echte' CPU wilt in dit segment moet je goed zoeken. Meer keuze dan de Thinkpad T440p is er volgens mij niet, en die is al snel 600gr zwaarder dan de retina. En de retina is al vrij zwaar voor zijn klasse.
Klopt het trouwens dat een snelle CPU vooral belangrijk is voor 3D-modelleren en programma's als photoshop? En dat een snelle GPU belangrijk is voor programmeren?
Een GPU gebruik je vooral voor gaming. In theorie kan je de GPU ook gebruiken om bijvoorbeeld photoshop filters op te draaien, maar dat wordt bijna nergens gebruikt.

• maratropa
  • Niet online
2de hands lenovo w520/30 ergens vandaan halen? Lijkt me een logische opvolger van jouw Thinkpad. Bedoelt voor jouw soort werk, en deze bijv. is nog met garantie zelfs.

V&A aangeboden: Lenovo Thinkpad W520 Core i7 2860QM 2.50 GHz 8GB, 500GB

specs

• Flobin
maratropa schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 18:47:
2de hands lenovo w520/30 ergens vandaan halen? Lijkt me een logische opvolger van jouw Thinkpad. Bedoelt voor jouw soort werk, en deze bijv. is nog met garantie zelfs.

V&A aangeboden: Lenovo Thinkpad W520 Core i7 2860QM 2.50 GHz 8GB, 500GB
Mooie laptop voor een mooie prijs! Zeker iets om op z'n minst in mijn achterhoofd te houden. Bedankt!
Pagina: 1