• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-01 11:19
vroeger had ik een Canon 30D, maar door het formaat nam ik hem weinig mee. Dus alles verkocht, en een Nex 5N gekocht. Beeldkwaliteit bevalt prima, de handeling voor huis tuin en keuken gebruik ook, maar toch mis ik een aantal zaken:
- snelheid AF
- directe controle over de camera
- ovf
- mogelijkheid voor krachtige flitser

laatste twee zijn te regelen, echter niet gelijktijdig. Ik zit er dus weer aan te denken om een DSLR aan te schaffen, en omdat ik canon gewend ben zal het ook weer een tweedehands Canon worden. Budget-technisch (body max 300 euro, liever minder) gezien gaat het dan om een 40D / 50D.

Mijn vraag: ga ik er qua IQ erg op achteruit, t.o.v. de 5N? Ik moet zeggen dat de Sony op hogere ISO waarden het echt veel beter doet dan de oude 30D.

Is de 50D zijn meerprijs van 100 tot 150 euro waard ten opzichte van de 40D?

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Kijk eens naar een Canon 100d, erg lekker compact en misschien wel best of both worlds?

Een 50d vind ik significant beter dan de 40d, alleen al vanwege LCD scherm achterop die wel scherp is itt de 40d.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• 107mb
thanks voor de tip, maar ik wil per sé een x0D, vanwege:
- duim- en wijsvinger wieltje.
- directe focus selectie dmv joy-stick.

Hiervoor ben ik bereid om niet de laatste generatie (nogal een understatement) camera aan te schaffen.

de Nex 5N blijf ik houden, vanwege het formaat.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:41
Wat betreft of de 50D €100/€150 meer waard is dan de 40D: ja. Heel, heel erg ja. De 50D heeft een scherm die 10x beter is dan de 40D, wat was dát een wereld van verschil toen ik van de 40D naar de 50D ging upgraden.

Verder denk ik dat je bijzonder weinig verschil gaat merken tussen de 50D en de 5N qua kwaliteit in foto's. Dus ik zou zeggen, 50D voor een leuk prijsje zoeken en veel plezier ermee!

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 29-10-2013 23:31 ]

The devil is in the details.

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb zelf een 550d en ben ook al enige tijd aan het overwegen om naar een APS-C mirrorless camera over te stappen.

De nieuwe NEX-6 heeft tegenwoordig een hybride phase-detection AF, een EVF en een hotshoe. Dat zou een al een verbetering moeten zijn t.o.v. van je NEX-5N.

Zelf twijfel ik toch nog steeds wel een beetje. Wat ik eigenlijk mis zijn 2 dingen:
- GPS (of bluetooth waarmee je een GPS dongle zou kunnen verbinden).
- en een waardige vervanger voor mijn huidige 15-85mm lens.

Mijn 3-jaar oude 550d kan nog wel eventjes mee, dus ik stel een nieuwe aankoop voorlopig nog even uit.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
60D is misschien ook een optie. Mooie camera die net wat lichter is dan een 50D en een klapschermpje heeft (en ook nog kan filmen).

Edit: ik zie nu je budget... gaat hem niet worden die 60D.

[ Voor 19% gewijzigd door Universal Creations op 03-11-2013 13:56 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp wil je wederom een grote camera kopen die je waarschijnlijk zelden zal gebruiken? Althans dat leert de ervaring uit het verleden.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-01 09:11

Barrycade

Through the...

Eensch met Thorgrem. Zeker aangezien ja naar modellen van een aantal generaties terug aan het kijken bent is er een kans dat het je toch gaat tegenvallen.

Zou of een moderne kleine (instap) dSLR kiezen zoals wellicht de 100D/D3200 of je NEX upgraden naar een nieuwer model.

Anders grote kans dat je de boel weer wil verkopen.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Van de andere kant mist ie met kleinere camera's die controle die hij zo fijn vindt aan een 40D/50D. Ergonomie is ook heel belangrijk. Mooie foto's maken ze allemaal.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• 107mb
ik wil twee camera's. De nex voor huis tuin en keukenwerk, en de dSLR voor de momenten dat de nex te kort komt. De NEX bevalt voor 80% van de situaties goed, dus die gaat niet verkocht worden. Voor de overige 20% wil ik dus weer een dSLR, met de controle die ik gewend was van mijn 30D. Formaat is dus geen issue. Dagje met de kids weg gaat gewoon de NEX mee. Geen gesleep met spul.
Dagje Hellendoornrally, dSLR!

dat is de bedoeling. Ik denk dat ik op jacht ga naar een marktplaats 50D.
Pagina: 1