Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 19:06
Hoi,

Let op:
in de titel staat inkomsten belasting, maar moet zijn omzet belasting!!

Ik heb een parttime baan bij mijn baas. Daarnaast heb ik mij ingeschreven bij de kvk als zzp'er. Ik beschik nu over een kvk nummer, btw nummer, var verklaring. Ik heb onlangs 1 klus gedaan. Ik heb nu een brief gekregen van de belastingdienst dat ik voor het 1e kwartaal OmzetBelasting moet gaan betalen. Ik vraag mij af hoe dit in zijn werk gaat. Ik heb rond gekeken op het internet, maar ben de draad kwijt. Kan ik dit uitrekenen via een BD programma die je van het internet kan downloaden net als bij de jaarlijkse aangifte? Zo jah, is die dan al ingevuld zoals bij een aangifte?

Verder vraag ik mij af hoe ik de OmzetBelasting moet gaan uitrekenen. Hierbij de gegevens van mijn enigste inkomsten en uitgavens het 1e kwartaal:

Inkomsten:
Subtotaal: € 2484,00
BTW (21%): € 521,64
Totaal: € 3005,64

Uitgaven:
0 euro

Ik heb uiteindelijk voor die klus € 3005,64 uitgekeerd gekregen op mijn bank.

Welk bedrag moet ik nu gaan overmaken naar de BD?

Ik zie op de website van de belasting dienst het volgende:

Belastbaar inkomen geboren na 31 december 1948
tot € 19.645 (1e schijf) 37%
€ 19.645 - € 33.363 (2e schijf) 42%
€ 33.363 - € 55.991 (3e schijf) 42%
€ 55.991 of hoger (4e schijf) 52%

AOW-leeftijd, geboren vanaf 1946

tot € 19.645 (1e schijf) 19,10%
€ 19.645 - € 33.363 (2e schijf) 24,10%
€ 33.363 - € 55.991 (3e schijf) 42%

Belastbaar inkomen

AOW-leeftijd, geboren vóór 1 januari 1946

tot € 19.645 (1e schijf) 19,1%
€ 19.645 - € 33.555 (2e schijf) 24,1%
€ 33.555 - € 55.991(3e schijf) 42%

Ik wil onderzoeken in welke belasting percentage schijf ik zit. Moet ik naar mijn jaarinkomen kijken van al mijn inkomen inclusief die van mijn vrouw? Dus ook het inkomen van mijn baan in loondienst?

En hoe bereken ik de kleine ondernemersregeling?

[ Voor 107% gewijzigd door adesign op 29-10-2013 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-10 12:53

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Dat is vrij simpel, over al je ZZP werkzaamheden stuur je een factuur inclusief BTW. De in rekening gebrachte BTW moet je weer afdragen. Wat er over blijft tel je op bij je belastbaar inkomen. Hierover betaal je jaarlijks bij je belastingaangifte inkomstbelasting.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

[Antwoord op vraag voordat die geedit werd]

Ben je al bij de belastingdienst langs geweest? Die kunnen je alles vertellen.

Waarschijnlijk gaan ze je vertellen dat je:
1) voor wat betreft je inkomstenbelasting gewoon je normale aangifte moet doen. Je verdiensten komen dan onder "overige inkomsten" terecht, waarna je er premies en belastingen over moet betalen (inclusief bijdrage ziektewet). Je bent op dit vlak voor de belastingdienst geen ondernemer.
2) je BTW mag rekenen en deze als deel van de kleine ondernemersregeling niet hoeft af te dragen, maar wel aangifte daarvan moet doen 1x per drie maanden. Je bent hier wel ondernemer.

Maargoed: de belastingdienst vertelt je de details als je even een afspraak maakt. In mijn ervaring is er prima met die lui te werken, en zijn ze graag bereid om je te helpen e.e.a. netjes te regelen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inloggen bij de belastingdienst met de gegevens die je hebt gekregen, dan OB belasting kw 1 kiezen, dan gewoon invullen wat voor jouw van toepassing is. Dan geeft dat programma zelf aan hoeveel btw je moet gaan betalen.
De term makkelijker kunnen ze het niet maken klopt wel in dit geval.

https://mijn.belastingdienst.nl/ppa/

edit,

je haalde volgens mij wat dingen voor elkaar voor je edit. OmzetBelasting is btw afdracht en gaat per kwartaal en InkomstenBelasting gaat over je uiteindelijke omzet en is jaarlijks.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2013 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:49:
Inloggen bij de belastingdienst met de gegevens die je hebt gekregen, dan OB belasting kw 1 kiezen, dan gewoon invullen wat voor jouw van toepassing is. Dan geeft dat programma zelf aan hoeveel btw je moet gaan betalen.
De term makkelijker kunnen ze het niet maken klopt wel in dit geval.

https://mijn.belastingdienst.nl/ppa/

edit,

je haalde volgens mij wat dingen voor elkaar voor je edit. OmzetBelasting is btw afdracht en gaat per kwartaal en InkomstenBelasting gaat over je uiteindelijke omzet en is jaarlijks.
Dan bedoel ik inderdaad OmzetBelasting. Ik zal het even aanpassen in mijn start topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:17
Inkomstenbelasting betaal je niet per kwartaal, maar per jaar. Als je een aanslag hebt gehad waar iets over een kwartaal wordt vermeld is het vermoedelijk een aanslag omzetbelasting (BTW). Daarvoor moet je opgeven hoeveel omzetbelasting je hebt geincasseerd ( 521 ) en hoeveel je hebt betaald als voorbelasting aan andere ondernemers ( 0 ). Het verschil moet je overmaken. Als het bij "bijbeunen" blijft is er kans dat je onder de kleineondernemersregeling valt. Je mag de BTW dan houden (moet je wel bij je inkomen op tellen).

Als het gaat om de inkomstenbelasting dan wordt het wat ingewikkelder. In principe telt je brutowinst (omzet (ex BTW) minus kosten (ex BTW) en afschrijvingen) bij je inkomen op. Daar betaal je dan belasting over, hoeveel hangt af van hoeveel je totaal verdient. Als je een modaal salaris hebt zal dat dus 42% zijn.
Omdat je ook voor een baas werkt heb je waarschijnlijk geen recht op ondernemersaftrek. Of je die krijgt hangt ervan af of je als ondernener wordt gezien door de belastingdienst. Dat heeft te maken met het aantal uren dat je onderneemt, of het je hoofdinkomen is en of je de intentie hebt om er geld mee te verdienen. Mocht je van plan zijn om als zelfstandige je brood te gaan verdienen dan loont het om je er in te verdiepen / over te laten adviseren. Deze aftrekposten schelen je duizenden euro's.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
T-MOB schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:10:
Inkomstenbelasting betaal je niet per kwartaal, maar per jaar. Als je een aanslag hebt gehad waar iets over een kwartaal wordt vermeld is het vermoedelijk een aanslag omzetbelasting (BTW). Daarvoor moet je opgeven hoeveel omzetbelasting je hebt geincasseerd ( 521 ) en hoeveel je hebt betaald als voorbelasting aan andere ondernemers ( 0 ). Het verschil moet je overmaken. Als het bij "bijbeunen" blijft is er kans dat je onder de kleineondernemersregeling valt. Je mag de BTW dan houden (moet je wel bij je inkomen op tellen).
Het gaat om het eerste inderdaad. Omzetbelasting. Dus in mijn situatie moet ik 521 euro overmaken via de acceptgiro die ik heb ontvangen van de bd. Tenzij ik gebruik mag maken van de kleineondernemersregeling, want dan krijg ik korting of hoef ik helemaal niets te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, maar dat komt pas weer ter sprake als je je jaarlijkse inkomstenbelasting gaat doen. Let wel dat je niet zomaar even 521 euro gaat overmaken. Je moet toch echt via de site inloggen en daar het formulier invullen.
Pagina: 1