Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor studie ICT.

Pagina: 1
Acties:

• Pabu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-02-2022
Hallo,

- Ik wil mijn laptop gebruiken voor mijn studie ICT. Dit betekent programma's gebruiken als MS Office, Python en later in de studie C#. Ook programma's als Visio om blokkenschema's mee te maken en programma's om netwerken op te zetten. Ik zal deze laptop niet als gaming machine gebruiken. Hier heb ik mijn gaming PC voor.

- De laptop mag tussen 525 - 700 euro kosten.

- Ik ben van plan mijn laptop veel mee te slepen. Accuduur is echter niet erg belangrijk, omdat ik hem op school bijna altijd aan het stroomnet kan leggen. Gewicht houd ik het liefst onder 2.5 kg.

- Mijn merk voorkeuren zijn Asus en MSi. Over Asus hoor ik altijd erg goede dingen als het op laptops aankomt. Over MSi weet ik het niet zeker, maar het lijkt me een gerespecteerd merk.
Dit is ook een punt waar ik graag advies of feedback op zou willen hebben. Is MSi een goed merk als het laptops aankomt?

Uit mijn eigen onderzoek ben ik tot deze twee laptops gekomen. Waarbij de Asus echter niet correct staat weergegeven in de afbeelding.
Deze link is accurater. http://azerty.nl/producte...=57&product_code=80228143

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus K55A-SX535H€ 699,95€ 699,95
1MSI Classic CR61 2M-214NL€ 562,-€ 562,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.261,95

Voor mij is erg belangrijk dat de laptop een goed keyboard heeft. Geen zachte keys, maar keys met een goede feedback en waar ik makkelijk op kan typen. Ik heb geen grote handen dus de kleinere keys op laptops zijn niet erg voor mij.
Heeft iemand ervaring met deze MSi laptop en z'n keyboard? Hetzelfde geldt voor de Asus, maar hier heb ik al van gehoord van mede studenten dat ie goed typt.

Een tweede punt dat erg belangrijk is voor mij is het geluid dat de laptop maakt onder redelijke stress.
Redelijke stress betekent voor mij deze programma's open hebben: Word, Powerpoint, Youtube 2 Tabs en in Python een programma schrijven.
Dit heeft volgens mij met hitte afvoer te maken, zodat de CPU fan niet aangaat, want dit is de herriemaker waarop ik doelde. Ik had een HP voor een dag of die 2 die al bij idle z'n fan liet blazen dit vond ik zo irritant dat ik hem retour heb gestuurd.
De HP laptop in kwestie was deze: pricewatch: HP Pavilion g6 2310sd.

Qua specs heb ik gezocht op i5 cpu, 15.6 inch scherm en mijn prijsrange. Dit zijn mijn zoekcriteria.

Ik hoor graag jullie advies over te twee laptops waar ik op uit ben gekomen en verder advies over misschien een andere laptop waar jullie zelf vanaf weten.
Ik heb reviews gezocht deze waren echter redelijk schaars. Voor de Asus was er iets te vinden maar voor de MSi kon ik helaas niets vinden (over de aspecten die belangrijk voor mij zijn). Er staan wel reviews op consumentenbond van beide laptos, maar ik ben geen lid en kan deze dus niet bekijken.

Alvast bedankt :)

• Mathieu_Hinder
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-10 17:17
Ik heb zelf een Dell Inspiron 15R SE gekocht voor iets onder de 700 euro. Deze met 15" 1080p, i7-3632QM, HD4000 + Radeon 7730, 8GB, 1TB HDD. Hij wordt ook als studie-laptop gebruikt in de informaticastroming door mij.

Het 1080p scherm had ik ook op mijn vorige laptop en is een grote aanrader. Als je veel op het scherm hebt staan, wat bij ons vaak voorkomt, is het wel zo fijn om veel te kunnen zien. Met een IDE open heb je nog zicht op je code zonder je gek te scrollen.

Qua hardware heb ik zeker niet te klagen. Eventueel zou je er een SSD in kunnen zetten om de snelheid op te krikken, maar momenteel voldoet die voor mij. Qua processor en geheugen uitstekend en de videokaart voldoet zolang je geen Fifa 14 wilt spelen :p Deze schakelt ook tussen IGP en dedicated GPU naarmate wat nodig is. Toetsenbord is niet backlit jammergenoeg (niet te bestellen in mijn geval), maar qua typcomfort ben ik zeer tevreden. Geen numeriek gedeelte uiteraard.

Qua energieverbruik een lichte tegenvaller. Ik kom van een laptop die ik heb aangeschaft met extra grote accu, en deze heeft de standaard capaciteit, en is al niet zo zuinig. Ik schat op zo'n 2 uur vol gebruik. Als dit geen issue voor jou is, des te beter.

Het overwegen waard dus. De prijs heb ik bekomen door allerhande kortingen op te stapelen, en zo meer dan 150 euro van de standaardprijs te doen, daar kan het forum hier je wel wat bij helpen :p

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:12
dell inspirion 15r se?

met kortingsbonnen kom je dan op zon 600-700 euro
full hd scherm en prima specs voor het geld dat je ervoor neertelt...

mathieu_hinder... was me net voor ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door koentjuh1987 op 29-10-2013 14:00 ]

...

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
koentjuh1987 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 13:59:
dell inspirion 15r se?

met kortingsbonnen kom je dan op zon 600-700 euro
full hd scherm en prima specs voor het geld dat je ervoor neertelt...

mathieu_hinder... was me net voor ;-)
Niet meer te koop volgens mij.
Ik zit zelf op ICT en ik zal tijdens de opleiding geen enkele les programmeren krijgen, waar doe je dit als ik vragen mag?

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:12
staat nog gewoon op de site hoor...
http://www.dell.com/nl/p/inspiron-15r-se-7520/fs

[ Voor 46% gewijzigd door koentjuh1987 op 29-10-2013 14:07 ]

...

Verwijderd

De inspiron 15R SE is niet meer te krijgen met 1080p scherm.

Helaas zorgt dat ervoor dat de laptop helemaal niet meer te overwegen is, want een 1080p scherm is echt een must voor een dergelijke opleiding. Kijk eens naar de lenovo E531: http://shop.lenovo.com/nl...hinkpad/edge-series/e531/

De MSI heeft volgens mij een vrij slechte bouwkwaliteit. Dat geldt ook voor de HP's in dit segment.

Als het even kan wil je echt een 1080p scherm, daarom lijkt mij de K55 ook niet echt een goede keuze

• Pabu
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb zelf niet stil gestaan bij een 1080p scherm. Ik heb een tijdelijke laptop gehad die een 768p scherm had en niet erg veel gemerkt. Maar jullie lijken het met elkaar eens te zijn dat een 1080p een must is als ik de laptop voor mijn ICT studie gebruik.

Ik denk dat het dus hierop neerkomt.
i5-3230QM + 1080p scherm. Lenovo E531. 651 euro (4 weken levertijd).
of
i7-3632QM + 768p scherm. Dell Inspiron 15R SE.
Dell (729 euro model) korting: -50 euro en -10%.

Graag jullie advies over deze keuze.
Zal ik het verschil tussen 768p en 1080p scherm zo merken dat ik er veel beter mee kan werken?
Hoe groot zal het processor verschil zijn m.b.t. de programma's/taken die ik zal gaan gebruiken/runnen?

Side note: Ik ben van plan deze laptop mijn hele studie door te blijven gebruiken, dit bedraagt ongeveer 4 jaar.

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Tussen de lenovo 1080p en de dell 768p kiezen zou ik persoonlijk niet moeilijk vinden. Dan kies ik voor de lenovo. Ik vind dat deze laptop veel waar voor zijn geld levert.
Hier een review trouwens: productreview: Lenovo Thinkpad E531 (N4I2AMH) review door Beroemdheid

[ Voor 35% gewijzigd door Jornv op 29-10-2013 17:28 ]

• Pabu
Nog even terugkomend op dit probleem.
Lenovo's wachttijd is voor mij te lang (1-2 maanden).
Ik heb dezelfde laptop gevonden op tweakers met al een 1080p scherm erin, een i5-3230M en 4 GB RAM (ook met numpad, klein puntje).
pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E531 (N4I29MH)
Deze kost echter 760 euro.

De vraag luidt nog altijd: Welk advies zouden jullie me geven bij deze keuze?

Waarbij m'n tweede optie is:
Een Dell laptop kopen met kortingscodes.
i7-3632QM + 768p scherm. Dell Inspiron 15R SE.
Dell (729 euro model) korting: -50 euro en -10%. Komt uit op ongeveer 615 euro.

Ik heb deze vraag nogmaals gesteld, omdat het verschil groter is geworden. Ik kan de laptop namelijk niet bij lenovo's webshop bestellen, omdat de levertijd dan veel te lang zou zijn.

Verwijderd

Je hebt ook nog de latitude 15 met i5 ULV, 1080p scherm en HD 8850M voor ~€730.

Maar ik vind het een lastige keuze. Ik wil eigenlijk geen laptops aanraden boven de €600 zonder 1080p scherm, zeker voor iemand die van plan is ermee te gaan programmeren.

Als je voor de dell gaat zou ik zelf niet voor de i7 versie gaan, maar eerder voor de i5 variant en de rest van het budget uitgeven voor een SSD zoals pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB of een maatje kleiner. Dat heeft een grotere invloed op de prestaties dan die extra cores.

• Ryada
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-11 23:08

Ryada

She/Her

Ik heb zelf de dell laptop in kwestie en doe ook de ICT opleiding maar ik ben tot nu toe erg te spreken de resolutie is alleen een nadeel als je wil gamen of filmpjes kijken maar daar heb ik mn game pc voor.
De laptop is zeker tedoen vooral met een SSD erbij.
Goede snelheid en trekt alles wat ze bij mij op de opleiding vragen. (5 VM's tegelijk draaien)

Steam: Ryada.

Pagina: 1