Wij moeten op het werk ons IP subnet gaan vervangen/uitbreiden.
We zijn uit de 192.168.0.0 scope gegroeid en vanwege samengaan met een ander bedrijf hebben we nu een /16 subnet toegewezen gekregen welke ik op heb geknipt in vier subnets voor ons interne netwerk met vier locaties.
Ik ben nu op zoek naar jullie ervaringen/mening over het volgende:
Wat ik wil doen is alle (overwegend Windows) machines voorzien van een tweede IP adres in het nieuwe subnet. Dan het oude weghalen om zo het nieuwe subnet in te voeren. In principe moet dit dan kunnen zonder downtime van de servers. Uiteraard komt er nog meer bij kijken, maar het daadwerkelijke vervangen van de IP adressen op de servers is waar het uiteindelijk om draait.
Is jullie ervaring hiermee dat dit goed kan gaan, of zouden jullie juist afraden om het zo te doen en eerst alles down te brengen en dan vervolgens alles één voor één weer up te brengen en van een nieuw IP adres te voorzien? Wat zouden gevolgen kunnen zijn van servers voorzien van twee verschillende subnetten op één fysiek netwerk.
Hebben jullie daarnaast nog andere tips of gotcha's waar we op zouden moeten letten?
Ik heb zelf het volgende inmiddels in kaart gebracht:
• Servers hebben een vast IP adres.
• Firewall moet opnieuw ingericht worden
• DHCP Scope definiëren (gereed)
• Routes configureren tussen verschillende locaties in Europa.
• WiFi Access points moeten nieuw IP adres krijgen
• NAS nieuw IP adres
• DNS servers configureren.
• Oude DNS servers uitfaseren (dit is specifiek aan onze omgeving)
Niet noodzakelijkerwijs in deze volgorde.
We zijn uit de 192.168.0.0 scope gegroeid en vanwege samengaan met een ander bedrijf hebben we nu een /16 subnet toegewezen gekregen welke ik op heb geknipt in vier subnets voor ons interne netwerk met vier locaties.
Ik ben nu op zoek naar jullie ervaringen/mening over het volgende:
Wat ik wil doen is alle (overwegend Windows) machines voorzien van een tweede IP adres in het nieuwe subnet. Dan het oude weghalen om zo het nieuwe subnet in te voeren. In principe moet dit dan kunnen zonder downtime van de servers. Uiteraard komt er nog meer bij kijken, maar het daadwerkelijke vervangen van de IP adressen op de servers is waar het uiteindelijk om draait.
Is jullie ervaring hiermee dat dit goed kan gaan, of zouden jullie juist afraden om het zo te doen en eerst alles down te brengen en dan vervolgens alles één voor één weer up te brengen en van een nieuw IP adres te voorzien? Wat zouden gevolgen kunnen zijn van servers voorzien van twee verschillende subnetten op één fysiek netwerk.
Hebben jullie daarnaast nog andere tips of gotcha's waar we op zouden moeten letten?
Ik heb zelf het volgende inmiddels in kaart gebracht:
• Servers hebben een vast IP adres.
• Firewall moet opnieuw ingericht worden
• DHCP Scope definiëren (gereed)
• Routes configureren tussen verschillende locaties in Europa.
• WiFi Access points moeten nieuw IP adres krijgen
• NAS nieuw IP adres
• DNS servers configureren.
• Oude DNS servers uitfaseren (dit is specifiek aan onze omgeving)
Niet noodzakelijkerwijs in deze volgorde.
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)