Ik heb hier een DNS servertje, die ik beschikbaar wil maken via WAN.
Dnsmasq op de server stuurt alles door naar 8.8.8.8
Nu kan iedereen met kennis van het ip adres mijn server gebruiken als DNS server en dat wil ik niet.
De logische manier is om al het verkeer op poort 53 te blocken, en alleen de IP adressen whitelisten die ik specifiek instel. Het droppen werkt wel, maar het accepteren van de ingestelde IP adressen werkt gewoon niet. Ik heb de volgende 2 varianten geprobeerd. Waar gaat het mis?
Dnsmasq op de server stuurt alles door naar 8.8.8.8
Nu kan iedereen met kennis van het ip adres mijn server gebruiken als DNS server en dat wil ik niet.
De logische manier is om al het verkeer op poort 53 te blocken, en alleen de IP adressen whitelisten die ik specifiek instel. Het droppen werkt wel, maar het accepteren van de ingestelde IP adressen werkt gewoon niet. Ik heb de volgende 2 varianten geprobeerd. Waar gaat het mis?
code:
1
2
3
4
| sudo iptables -A INPUT -p udp --dport 53 -j DROP sudo iptables -A INPUT -p udp --dport 53 -s [interneipvadresvanpc] -j ACCEPT sudo iptables -A INPUT -p udp --dport 53 -s [mijnexterneipadres] -j ACCEPT sudo iptables -A INPUT -p udp --dport 53 -s 8.8.8.8 -j ACCEPT |
code:
1
2
3
4
| sudo iptables -A INPUT -p udp --dport 53 -j DROP sudo iptables -A INPUT -p udp -s [interneipvadresvanpc] --dport 53 -j ACCEPT sudo iptables -A INPUT -p udp -s [mijnexterneipadres] --dport 53 -j ACCEPT sudo iptables -A INPUT -p udp -s 8.8.8.8 --dport 53 -j ACCEPT |