Upgraden met videokaart of geheel nieuw?

Pagina: 1
Acties:

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-02 08:48
Zoals iedereen wil ik graag de prestaties van mijn PC verhogen.
Op dit moment heb ik een vijf jaar oud beestje te weten:

Intel Q9550 @ 3,4GHZ
8GB DDR2 Corsair ... geheugen
Msi p65 moederbord
Msi 560gtx twin frozer (2 jaar geleden geupgrade)
Samsung SSD 128GB
3x 1TB Samsung hdd's

Met de introductie van de nieuwe videokaarten en de prijsdalingen van de 'oude' generatie begint het nu toch wel te kriebelen om die upgrade te doen. Zo nu en dan begin ik te merken dat de videokaart of misschien wel het gehele systeem tegen zijn grens aanloopt en moet ik instellingen verder terug zetten als me lief is.

Mijn vraag is nog niet zozeer welke kaart ik exact ga kopen, dat bepaal ik later maar het zal in de prijsrange van 200 a 300 liggen. (bijv r9, 7970, gtx770, etc)
(iets beter ervaringen met het groene kamp tot op heden maar tijden veranderen natuurlijk)

Concrete vraag, hoe kan ik nou goed bekijken of het überhaupt zin heeft om te investeren in een nieuwe videokaart. Ik heb namelijk niet het 'gevoel' (daar gaan we al..) dat de CPU tekort komt. Of misschien zeggen mijn collega tweakers met één oogopslag al dat dit geen zin heeft. Ik heb gewoonweg niet veel verstand van bandbreedtes van geheugenbussen, etc, etc. In spellen heb ik geen idee waar de bottleneck nu ligt voor mijn gevoel de videokaart maar of dit ook echt correct is weet ik niet. Het gaat dan om hoge videoinstellingen in 1920*1080. Games op dit moment voornamelijk, Battlefield 3, Mass effect, GTA, Assasins creed en zo nu en dirt/nfs/grid. In de toekomst verwacht ik de opvolgers van deze games te spelen te beginnen met BF4.

Tweede optie is om afscheid te gaan nemen van de het systeem en dan toch eindelijk een mATX systeem :9~ in elkaar te knutselen en er wat meer geld tegen aan het gooien. Maar ja liever niet natuurlijk als het niet nodig is en ik het nog een paar jaar kan rekken met een nieuwe videokaart.

Wat is wijsheid :+

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:23

Thomg

Aww yiss

Mwa, je hebt nog wel een redelijk degelijke processor. Een GPU upgrade zal niet verkeerd zijn, maar bij CPU intensieve programma's ga je toch tegen een bottleneck aanlopen.
Iets van
Nu 30 fps.
Met upgrade 60 fps, processor bottleneckt tot 50 fps.

Ik zou gewoon aanraden een nieuwe systeem aan te schaffen aangezien een 9550 nogal veel stroom vreet, komt ook weer je stroomrekening ten goede.

Interessant leesvoer:
http://www.tomshardware.c...ield-comparison,3487.html

[ Voor 12% gewijzigd door Thomg op 29-10-2013 15:26 ]

• thefox154
Thomg schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:18:
Mwa, je hebt nog wel een redelijk degelijke processor. Een GPU upgrade zal niet verkeerd zijn, maar bij CPU intensieve programma's ga je toch tegen een bottleneck aanlopen.
Iets van
Nu 30 fps.
Met upgrade 60 fps, processor bottleneckt tot 50 fps.

Ik zou gewoon aanraden een nieuwe systeem aan te schaffen aangezien een 9550 nogal veel stroom vreet, komt ook weer je stroomrekening ten goede.

Interessant leesvoer:
http://www.tomshardware.c...ield-comparison,3487.html
Dankje, dat was inderdaad een interessant artikeltje waar ze dan ook nog toevallig mijn cpu meepakken en exact hetzelfde overklokken.
Op de 3,4GHZ is het dus eigenlijk geen krachtpatser maar kan hij nog redelijk mee doen in de entry levels op dit moment. Stroom verbruik neem ik maar heel even voor lief ;) Een mAtx systeem kost toch ook als snel weer een dikke 1200 euro.. (ik heb een dure smaak in de behuizingen zie ik..)

Als ik dit zo bekijk en het feit dat ik iets minder op de pc game als in het verleden kan ik inderdaad met een upgrade van de kaart nog wel winst boeken en sla ik de huidige generatie cpu's over, en stap ik in op de volgende met een compleet nieuw systeem.

De GTX 770 van bijvoorbeeld Evga lijkt me wel wat. Of iets boven budget de msi lightning.
Bedankt voor dit heldere stukje!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Simpel. Een geheel nieuw systeem, en deze computer opschonen (bekabeling fatsoenlijk doen, herinstalleren), en gaan inrichten als legacy gamebak en reservesysteem. Ik neem even aan dat je het geld daarvoor hebt.

Jouw computer is zowat een kopie van de mijne, behalve dat je andere merken hebt gebruikt, en ik een GTX 560 Ti heb. Ik zou zelf mijn huidige systeem niet meer upgraden.

Ik ga zelf op een gegeven moment als ik geld, tijd en zin heb precies het bovenstaande doen: systeem opnieuw opbouwen, herinstalleren (dat laatste ben ik al mee begonnen), en dan een compleet nieuwe computer bouwen, en het huidige systeem erbij houden als reserve. In de verkoop krijg je er toch niet veel meer voor. Dan heb ik in 2020 nadat Windows 7 uit de support gaat lekker twee systemen om games van 1992 tot en met 2012 te draaien. De nieuwe computer kan dan nog games tot 2020 draaien waarschijnlijk.

Dan haal ik zo'n computer nog wel eens uit de kast in een vlaag van nostalgie, zoals mensen nu met een Amiga 500 doen :+

[ Voor 31% gewijzigd door Katsunami op 30-10-2013 00:01 ]

• thefox154
Katsunami schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:53:
[...]

Simpel. Een geheel nieuw systeem, en deze computer opschonen (bekabeling fatsoenlijk doen, herinstalleren), en gaan inrichten als legacy gamebak en reservesysteem.

Jouw computer is bijna een kopie van de mijne, behalve dat je andere merken hebt gebruikt, en ik een GTX 560 Ti heb. Ik zou mijn huidige systeem niet meer upgraden.

Ik ga zelf op een gegeven moment als ik geld, tijd en zin heb precies het bovenstaande doen: systeem opnieuw opbouwen, herinstalleren (dat laatste ben ik al mee begonnen), en dan een compleet nieuwe computer bouwen.
Oeps die Ti had ik er niet bij vermeld... Volgens afterburner is het de 560 GTX TI twin frozer II.
Exact hetzelfde dus O-)

Ik zat een beetje met het volgende in gedachten, de stappen in CPU land vind ik eigenlijk nogal beperkt.. Als je ziet dat een cpu die ik bij de intro 5 jaar geleden heb gekocht toch nog best redelijk presteert. Ik heb deze upgrade zolang mogelijk uitgesteld tot er een keer een echte stap wordt gemaakt of het voor mij in ieder geval een flinke stap vooruit is. Ik heb het gevoel dat ik nu babystapjes ga maken..
en ik heb het laatste jaar flink mindertijd om achter de pc te zitten dus hecht iets minder prio dan vroeger aan het 100% up to date houden van de hardware, maar hopelijk komt dat weer goed binnenkort...

• Katsunami
  • Niet online
Nou, hoewel de Q9550 zeker niet onbruikbaar is, is hij toch significant trager dan een van de snelste huidige i5 of i7 CPU's. Tuurlijk, er zijn nog steeds low-end i3-systemen en Pentiums in de handel die maar net sneller of soms zelfs trager zijn dan de Q9550, maar dat die CPU ondertussen ver overtroffen is doet er niet aan af.

Of je die extra snelheid nodig hebt, is natuurlijk een heel ander verhaal.

Sinds ik nog maar heel weinig spellen speel (Dragon Age: Origins en The Witcher II uit 2009 en 2012 zijn de nieuwste spellen die ik heb) gaan mijn systemen veel langer mee. Dat mijn computer nu 5,5 jaar oud is, is voor mij eerder een wonder dan regel. Hij kan voor alles wat ik doe nog steeds prima mee, zolang ik niet flink ga gamen. Dat zal bij jouw systeem hetzelfde zijn.

Met andere woorden: wil je flink gaan gamen met de laatste nieuwe spellen op de hoogste standen en dat ook nog 1 á 2 jaar volhouden, vervang dan het hele systeem. Wil je wat meer grafische kracht voor je huidige spellen, dan kun je een tweedehands GTX 670 of 680 op de kop tikken en dan ben je klaar.

Hoger zou ik niet gaan, want ik denk niet dat de CPU dat trekt. Een hele nieuwe courante kaart in een 5 jaar oud systeem zou ik echt niet aan beginnen.

[ Voor 97% gewijzigd door Katsunami op 30-10-2013 01:11 ]

• thefox154
Ik snap de reactie van de tweedehandse kaart dit was ook mijn eerste insteek voordat ik dit topic poste. Heb al met een aantal mensen contact gehad maar daar ga ik het niet mee eens worden. Als ik nu in vraag en aanbod kijk zijn alle verkopers nog aan het slapen met prijzen van € 200+ voor een tweedehands 670gtx terwijl ik voor € 270 een gloed nieuwe kaart uit een nieuwere serie kan krijgen die sneller is. met volledige garantie, en nog 3 mooie games daarbij (waarvan ac black flag anders los gekocht gaat worden).
Aangezien het prijsverschil zo klein is, ben ik dus automatisch uitgegaan van een upgrade naar een nieuwe kaart :+ En daar kwam de vraag vandaag of de rest van het systeem een bottleneck gaat worden, of dat dit maar heel beperkt 'problemen' gaat opleveren.
BF3 bijv op mijn 5 jaar oude systeem + ssd: bijna altijd als een van de eerste in de map. Dus laad tijden zijn goed te doen puur hierop gebaseerd (hoe fout ik dan misschien redeneer maar daar wordt ik graag op terecht gewezen;)) kwam ik dus uit op extra grafische power en dan hopen over een 1,5 jaar pas te investeren in een compleet nieuwe pc.

Je geeft aan ook te denken dat de CPU dat niet trekt. Denk je dat de situatie die Thomg schetst inderdaad de meest accurate is? Of kan dit andere problemen gaan opleveren?

• Katsunami
  • Niet online
Je krijgt geen "andere" problemen.

Het enige dat kan gebeuren is dat de cpu een hele snelle kaart afremt. Hoewel je meer FPS gaat halen dan je nu hebt (aangenomen dat de GTX560Ti nog niet de max voor deze cpu is in jouw spellen), zul je een nieuwe kaart mogelijk niet ten volle benutten.

Wat Thomg schetst, kan dus inderdaad gebeuren.

Er komt een punt waarop een snellere kaart op dezelfde cpu simpelweg helemaal niks meer oplevert, maar wat dat punt is, ligt aan het spel zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door Katsunami op 30-10-2013 15:54 ]

Pagina: 1