NZXT Phantom 2x front 120mm fans?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwiandapple
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-09-2019
Hallo,

Ik ben van plan om 2 front fans te gaan gebruiken in mijn Phantom, dit is de orginele versie dus heeft geen nummer. Zoals je ziet heeft hij plek voor 1 - 140mm front fan. Enkel ben ik vrij zeker dat hier ook een 120mm past? 8)7 Er zijn namelijk 2 afstand gaten? De binneste gaten zijn 105mm van mekaar af. En dat is volgens mij de maat van een 120mm fan? Hier is een foto.

Ik heb een youtube video gevonden van iemand die dit heeft gedaan. Op 5:30 laat hij zien wat hij heeft gebruikt om een 120mm fan op de plek van de drive bays te plaatsen. Nu zegt hij dat dit een fan houder is die in een oude case van hem zat. Heeft iemand een idee welke case dit zou kunnen zijn? En of ik aan zo een houder kan komen? Anders, wat zijn nog mogelijkheden om dit te doen?

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:10
In het slechtste geval maak je toch uit een plaatje alu zelf een adaptertje ? Buitenmaten van een 140mm fan aanhouden, de schroefgaten ook. Vervolgens in dat plaatje in het midden het gat voor 120mm zagen en ook schroefgaatjes.

Fan aan het plaatje schroeven en dat plaatje in de kast bevestigen. Klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwiandapple
Dat zou inderdaad natuurlijk kunnen, enkel vond ik die houder er gewoon heel mooi uit zien! ^^
In verband met het zelf maken, voor trillingen tegen te gaan? Rubberen ringen gebruiken waar ik het vast schroef? Ik wil er een noctua nf-f12 in plaatsen.

Ik heb na even googlen een aluminium fabrikant gevonden die al een perfect hoekplaatje voor mij kan maken! Ja ik ben slecht met die dingen zelf te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Of je plaatje met pricewatch: Nexus SFM-1000 Silicon Fan Mounts vastmaken in de behuizing ? ;)

En sjah, ik draai m'n hand er niet voor om maar een decoupeerzaag, wat vijlen en wat handigheid heb je wel nodig om zoiets zelf te maken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwiandapple
Bij de NF-F12 zitten die fan mounts al inbegrepen, dus heb die niet nodig.

Hah, ja al die dingen heb ik. Ik zit in de HVAC sector, enkel ben ik een pietje precies. En hoeken maken in een stuk aluminium is niet iets wat ik ooit gedaan heb, ik zie ook niet zitten om er beugels aan te maken. Dus dat laat ik maken. kan voor 13€ dus dat zijn gelukkig de kosten niet. Het boren, zagen en vijlen kan ik prima zelf. Heb thuis ook een werkbank staan dus, dat komt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Waarom zou je de hoeken omzetten ? Een fan blijft aan een plat plaatje van 14x14 cm ook wel hangen hoor ;) Neem dan wel 2 mm alu ofzo :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwiandapple
Ja maar hoe zet je die plaat vast? Je hebt enkel aan de zijkant schroef gaten. Hier zijn 2 foto's om te laten zien hoe het zit. #1 #2 Hopelijk is dit duidelijk. Dus mijn idee was dan om een |_____| vorm te maken, met 40mm zijkanten. Zodat ik die dan kan vast maken mbv zelftappers. in de gaten die je duidelijk kan zien in #2.

Dit leek mij de stevigste manier om het vast te maken. En ja, ik ga 2mm gebruiken, 3 is denk ik niet nodig. een fan is niet bepaald zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Nee, je houdt ook nog de gaatjes over waar die 140 mm fan in vastgezet zou worden ;) Als je die gebruikt hoef je volgens mij niks om te zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwiandapple
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld?

Dit is mijn paint schets zoals ik het wil gaan maken. #bijna mona lisa. De legende: Zwarte lijnen is de Phantom case. Rode punten zijn waar je de alluminium plaat vast zet in de case. Gele punten zijn waar je de fan vast zet op de alluminium plaat.

Ik zou niet weten hoe ik het anders kan vast zetten? Ik heb namelijk niks om het tegen aan te schroeven aan de bovenkant zit mijn dvd drive. aan de onderkant kan ik geen schroeven zetten anders krijg ik de voorkant er niet meer terug op. Dit is wat er terug in moet 'klikken' en ik vermoed dat die magneet dan zeker voor problemen gaat zorgen? #foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Carpento schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:32:
Nee, je houdt ook nog de gaatjes over waar die 140 mm fan in vastgezet zou worden ;) Als je die gebruikt hoef je volgens mij niks om te zetten ;)
Het gaat om de tweede fan nu denk ik. Onderste fan is al bevestigd op foto #1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangThai
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-10 15:31
Ik heb een youtube video gevonden van iemand die dit heeft gedaan. Op 5:30 laat hij zien wat hij heeft gebruikt om een 120mm fan op de plek van de drive bays te plaatsen. Nu zegt hij dat dit een fan houder is die in een oude case van hem zat. Heeft iemand een idee welke case dit zou kunnen zijn? En of ik aan zo een houder kan komen? Anders, wat zijn nog mogelijkheden om dit te doen?
Volgens mij gebruikt hij gewoon een 4-3 device module. (http://www.cmstore.eu/cas...smos-s-4-3-device-module/) Ik gebruik ook deze module om een tweede intake fan te creëren voor mijn CM Gladiator kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwiandapple
Haribo112 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 14:34:
[...]

Het gaat om de tweede fan nu denk ik. Onderste fan is al bevestigd op foto #1.
Klopt haha, ik was helemaal bezig met de bovenste fan. De onderste is geen probleem om vast te zetten.
Ik was al aan het denken wat hij precies bedoelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwiandapple
ChangThai schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 15:24:
[...]

Volgens mij gebruikt hij gewoon een 4-3 device module. (http://www.cmstore.eu/cas...smos-s-4-3-device-module/) Ik gebruik ook deze module om een tweede intake fan te creëren voor mijn CM Gladiator kast.
Hmm, ziet er.. raar uit! Moet ik zeker verven dan, en dat lijkt niet echt op wat hij gebruikt, die van hem is zwart. Ook weet ik niet of dat gaat passen.

Ik ga het houden op mijn plaatje alluminium! Dan heb ik er nog wat werk aan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Ik had het inderdaad niet helemaal goed begrepen. Nu ik bovenstaande lees denk ik inderdaad dat je de juiste aanpak hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwiandapple
Juist, ik ga er ergens deze week aan beginnen, ik kan helaas nog niet de juiste verf vinden. Ik kan het wel laten maken maar dan ben ik veel geld kwijt, dus ben nog opzoek naar een spuitbus. Ook weet ik de RAL kleur niet van noctua, heb een mail gestuurd met die vraag. Hopelijk hoor ik snel iets van ze terug.
Pagina: 1