Shure SRH1440 op PC...geluidskaart nodig?

Pagina: 1
Acties:

• Cbass92
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-02-2023
Dag Tweakers,

Ik heb onlangs een nieuwe koptelefoon gekocht, de Shure SRH1440. Ik ben er echt ontzettend blij mee, echt verwennerij voor m'n oren. :9~ Nog nooit heb ik muziek zo zuiver kunnen beluisteren, en het blijft altijd een heerlijke ervaring als je de 'lagen' van de muziek kan beluisteren.

Ik luister vaak muziek, altijd op m'n PC. Ik luister zoveel mogelijk naar FLAC-bestanden, anders 320kbps mp3-bestanden. De geluidskaart die ik nu gebruik zit in m'n moederbord. Dit is mijn moederbord:

ASRock 970 EXTREME3 AMD 970, SATA 600

Ik vroeg me af of er veel verschil in geluidskwaliteit zal zijn als ik een beetje een degelijke losse geluidskaart aan zou schaffen? Of is het een beter idee om een losse USB DAC/amp te kopen? Want het feit dat ik misschien de kwaliteit van de koptelefoon bottleneck door m'n huidige geluidskaart (in m'n moederbord) knaagt een beetje aan me. :+

Het lijkt me zelf een beter idee om een losse geluidskaart te kopen, aangezien ik ook veel game op m'n PC. Maar ja, ik weet dus niet of dit weggegooid geld is. Ik wil best wat geld neerleggen voor betere geluidskwaliteit, maar het moet het wel waard zijn.

Advies wordt erg gewaardeerd.

Groet,
Sebastiaan

[ Voor 3% gewijzigd door Cbass92 op 29-10-2013 00:14 ]

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Qua on-board audio kan je het slechter treffen; zo veel haast voor vervanging is er dus niet.
Wel is het uitgangscircuit een beetje krap gedimensioneerd voor het direct aansturen van laagohmige hoofdtelefoons (waar de SRH1440 met z'n 37ohm ook bij hoort).
Een hoofdtelefoonversterker er tussen zou dus enige verbetering kunnen opleveren.

En als je de upgrade-drang toch niet kan bedwingen: Je moederbord heeft een optical out; doe daar je voordeel mee! - Zo heb je meer keus qua DAC en... het komt helaas nog steeds voor dat de USB-ingang op een externe DAC wordt gezien als sluitpost (verouderde USB 1.1 interface chip -> DAC niet volledig kunnen benutten).

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:58

DjVe

Hatsaflats!

De NuForce uDac-2 is een hele aardige kleine USB DAC met volumeregeling en is qua prijs ook interessant.

• Cbass92
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-02-2023
Thanks!

@kELAL, bedoel je dat ik de USB DAC op een USB 3.0 uitgang moet aansluiten?

@DjVe, oke, ziet er goed uit. Maar wat kan ik nou verwachten als ik deze koop? Helderder geluid? Meer gebalanseerd? Duidelijkere bas? Beter instrumenten kunnen onderscheiden? Hoger volume?

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Cbass92 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:09:
@kELAL, bedoel je dat ik de USB DAC op een USB 3.0 uitgang moet aansluiten?
:F Nee, ik bedoel dat er nog steeds USB DACs worden verkocht die niet meer dan USB 1.1 ondersteunen. Let daar op.
Of je zo'n 'slechte' DAC nou in een 1.1, 2.0 of 3.0 poort steekt, de ontvangende kant is te traag voor 'hi-res' FLACs (zoals je bijvoorbeeld bij HDtracks.com kan kopen). En da's zonde, omdat je on-board geluid wel 'hi-res' media aankan |:(

Maar begin eerst eens bij het begin. Gewoon een hoofdtelefoonversterker (hoeft echt niet meer dan 40 tientjes te kosten) op de on-board audio proberen.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

• Solictice
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-12-2025
Persoonlijk zou ik voor een USB Dac icm met een losse hoofdtelefoon versterker kiezen. Zoals een Schiit Modi icm een Schiit Magni. Dan zit je echter al wel rond de €250.
Er zijn ook DAC/AMP combinaties, zoals de Fiio E07K. Deze is wat goedkoper, maar ook minder qua kwaliteit.

Maar zoals kELAL al zegt, het slimste is om eerst eens een losse hoofdtelefoon versterker te kopen, kijken wat dat doet. Fiio is dan zeker een aanrader, die hebben leuke budget oplossingen.

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:33
Zelf heb ik
[PC] -> [DAC] -> [versterker] -> [Headphones]

dan heb je automatisch ook
[PC] -> [DAC] -> [versterker] -> [Luidsprekers]

en ook
[TV/Blu-ray/..] -> [DAC] -> [versterker] -> [Headphones]
[TV/Blu-ray/..] -> [DAC] -> [versterker] -> [Luidsprekers]

('normale' versterker dus)

Voordeel van losse componenten.. is wel duurder natuurlijk en ook niet voor onderweg.

[ Voor 7% gewijzigd door - J.W. - op 02-11-2013 11:07 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:58

DjVe

Hatsaflats!

Bij veel versterkers is de hoofdtelefoonaansluiting niet denderend.

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:33
De keten is zo sterk als de zwakste schakel inderdaad, als 1 van de componenten onder de maat is dan heeft het geen zin.
Pagina: 1